صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / نمایشگاهی متفاوت برای زیست‌بوم دانش‌بنیان/ کارگزاران تبادل فناوری، شاه‌کلید قفل‌های بسته صنعت هستند
نمایشگاهی متفاوت برای زیست‌بوم دانش‌بنیان/ کارگزاران تبادل فناوری، شاه‌کلید قفل‌های بسته صنعت هستند

نمایشگاهی متفاوت برای زیست‌بوم دانش‌بنیان/ کارگزاران تبادل فناوری، شاه‌کلید قفل‌های بسته صنعت هستند

کسب و کار نیوز- نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) نمایشگاهی است که بر خلاف نمایشگاه‌های متداول که در آن توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایش گذاشته می‌شود، تقاضاهای فناورانه شرکت‌ها و صنایع با هدف حل توسط فناوران عرضه می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) نمایشگاهی است که بر خلاف نمایشگاه‌های متداول که در آن توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایش گذاشته می‌شود، تقاضاهای فناورانه شرکت‌ها و صنایع با هدف حل توسط فناوران عرضه می‌شود. تا شرکت دانش‌بنیانی یا استاد دانشگاهی برای رفع این نیازها شناسایی شود.

حضور شرکت‌های کارگزاری تبادل فناوری در نمایشگاه امسال رنگ و لعابی جدید به این نمایشگاه بخشیده و امکان حل مسائل کشور را سرعت بخشیده است. شرکت‌های کارگزاری که واسطه‌ای بین متقاضیان تحقیق و توسعه و فناوران هستند به صورت تخصصی در حوزه‌های مشخص به دنبال بهمرسانی هستند و در این زمینه دارای تجربه بالا هستند. این شرکت‌های تبادل فناوری برخلاف سال‌های قبل و چند ماه قبل از حضور در نمایشگاه، ۶۰۰ تقاضای مربوط به صنایع بخش خصوصی و دولتی را احصا نموده و یا در فرآیند نمایشگاه با آن‌ها ارتباط گرفتند. چنین اقدامی از سوی کارگزارها باعث شد در روزهای نمایشگاه، تعداد فناورهای مراجعه‌کننده به متقاضیان فناوری با هدف حل نیاز آن‌ها افزایش یابد و تعداد تفاهم‌نامه‌های امضا شده روند نمایی به خود گرفت؛ به همت این کارگزاران، فناور و متقاضی فناوری در نمایشگاه کنار هم نشستند و در مورد نوع همکاری باهم صحبت کردند. به نحوی که طبق آخرین اطلاعات، نزدیک به ۴۰ تفاهم‌نامه بین فناورها و متقاضیان فناوری امضا شده است.

علاوه بر این، در نمایشگاه امسال ۵۸ نفر به نمایندگی از بیش از ۱۰ کشور با هزینه خود در نمایشگاه امسال حاضر شدند تا تقاضاهای فناورانه خود را به امید پاسخ‌یابی در معرض دید فناوران ایرانی قرار دهند که نشان دهنده‌ی به‌سخره گرفتن تحریم‌ها علیه کشور و نمادی از اقتدار علمی و فناوری کشور با وجود چالش‌های ذکر شده است. این متقاضیان فناوری در جلساتی که با فناوران ایرانی داشتند تقاضاهای خود را مطرح نمودند. در حال حاضر ۱۰ تفاهم‌نامه بین‌المللی بین متقاضیان فناوری خارجی و فناوران داخلی امضا شده است و انتظار می‌رود بخش مهمی از این تقاضاها در بعد از نمایشگاه تبدیل به قرارداد شوند.

چنین رویدادی بیانگر این است که کشور با وجود تحریم‌های گسترده از سوی استکبار جهانی نه تنها تضعیف نشده است بلکه بواسطه شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها، در حال حرکت به سمت صادرات فناوری است. صادرات محصولات فناورانه به کشورهای همسایه شروع شده است و در سال‌های بعد و با توسعه کارگزاران تبادل فناوری، محصولات و خدمات فناورانه ایران، بخش مهمی از جهان را درخواهد نوردید.

چه باید کرد؟

توسعه نمایشگاه‌های تقاضامحور فرصتی است تا فناورها و شرکت‌های دانش‌بنیان از پیله خود بیرون آمده و با تقاضاهای واقعی صنعت آشنا شوند. آشنایی و فهم تقاضاهای صنعتی از سوی فناورها و ساخت محصول مدنظر آن‌ها و نیز یافتن فناور مدنظر شرکت‌های صنعتی چیزی است که به طور خودکار در نمایشگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد و باید کارگزاران تبادل فناوری در آن حضور داشته باشند. این کارگزاران، امسال نه تنها توانستند تقاضاهای داخلی را احصا کرده و در نمایشگاه عرضه کنند بلکه تقاضاهای مربوط به کشورهای خارجی را نیز در نمایشگاه عرضه نموده و فناورهای ایرانی را کنار متقاضیان کشورهای خارجی نشاندند.

مسئولین مربوطه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با درک نقش کارگزاران تبادل فناوری در نمایشگاه‌ها و تسهیل‌گری در فرآیند کاری آن‌ها می‌توانند نقش بسزایی در حل مسائل فناورانه کشور داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.