صفحه اصلی / اسلایدر / برنج هوایی شد/ مشتری‌های عربی و اروپایی برای برنج شمال
برنج هوایی شد/ مشتری‌های عربی و اروپایی برای برنج شمال

برنج هوایی شد/ مشتری‌های عربی و اروپایی برای برنج شمال

کسب و کار نیوز- برنج مازندران هوایی شد و سر از بازارهای خارجی درآورد تا به این شیوه، زخم ها و رنج های رفته بر شالیکاران و کشاورزان التیام یابد.

به گزارش کسب و کار نیوز؛ شالیکاران مازندران چند ماه پراسترسی را سپری کرده بودند دپوی حدود یک میلیون تن در برنج، هر روز زخم و زحمت چندماهه کار و تلاش را بر تن رنجورشان بیشتر کرده است و خود به چشم خویشتن، آب شدن ذره ذره شالیزارها را نظاره گر هستند. اجرای سیاست های غیرکارشناسی ترویج کشت ارقام پرمحصول از یک سو، واردات به وقت برداشت رنج و نتیجه ندادن کشت قرارادی از سوی دیگر دست به دست داد و سبب شد تا به رغم افزایش تولید، قیمت برنج در شمال چندان مطلوب کشاورزان نباشد.

فرارسیدن سرررسید چک هایی که شالیکاران هنگام بهار برای کشت و تولید شالیزارها خرج کرده بودند و موعد پرداخت وام های بانکی هم سبب شد تا نگرانی برنجکاران روزبه روز افزون تر شود و برای پرداخت بدهی ها مجبور شدند بخشی از دسترنجشان را با قیمت ناچیز به واسطه ها و بنکداران بفروشند. با آن که هر روز بر نرخ دیگر محصولات در بازار افزوده می شود، اما طی چند ماه گذشته بازار برنج از رونق افتاد و دست های پنهان با بهره گیری از سیاست های نادرست و غیرکارشناسی، تیشه به ریشه شالیزارها زدند.

دروازه صادرات باز شد

با بازشدن دروازه بازارهای خارجی به روی برنج و صادرات اولین محموله به روسیه اگرچه تا حدودی نگرانی های کشاورزان را به صورت مقطعی حل می کند اما به دلیل آن که در مجموع حجم ناچیزی برنج صادر خواهد شد، این طرح چندان نمی توانند در رونق بازار برنج موثر باشد و یا در صورت تاثیر، سود آن به جیب دلالان و واسطه ها خواهد رفت زیرا برنج آرام آرام از دست کشاورز در حال خارج شده است. مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران با اظهار این که خوشبختانه تولید برنج در استان طی سال جاری با رشد ۲۰ درصدی روبرو بود، از آغاز صادرات برنج از این مرکز به روسیه خبر داد و گفت: با توجه به پیکیری های صورت گرفته از سوی مجمع نمایندگان و استاندار مازندران، صاردات برنج آزاد شد و برای اولین بار برنج کیفی که قابلیت رقابت با برنچ دیگر کشورها دارد، صادر شده است

اسماعیل یزدان پناه برنج هاشمی و طارم را از جمله محموله های صادرتی ذکر کرد و گفت: این محموله ها به روسیه صادر می شود ودر گذشته نیز محموله های برنج به کشورهایی نظیر آلمان، کاناد، صادر شده بود.

مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران یادآور شد: در حال رایزنی با طرف های تجاری هستیم تا بتوانیم برنج را به کشورهای مختلف صادر کنیم و صادرات برنج در رونق بازار داخلی نیز تاثیر بسزایی دارد. مازندران با داشتن ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار سالانه حدود یک میلیون تن معادل ۴۲ درصد برنج کشور را تامین می کند و خودکفایی در زنجیره تامین مواد غذایی به کار و تلاش شالیکاران استان های شمالی بستگی دارد. اما واردات بی رویه در فصل برداشت و عرضه آن تهدید جدی بر اقتصادی استان زده است.

 

واردات تیشه به ریشه برنج زد

کمال علیپور رئیس مجمع نمایندگان مازندران با انتقاد از سیاست واردات برنج درفصل برداشت اظهار داشت:واردات بی رویه و دپوی ۶۰۰ هزار تن برنج در انبارها و شالیکوبی ها و عدم فروش آن نگرانی های فزاینده ای برای کشاورزان ایجاد کرده است. وی راه برون رفت از رکود بازار برنج را خرید برنج پرمحصول توسط سازمان ها، دستگاه های دولتی، مراکز نظامی و غیره ذکر کرد و گفت:طرح های حمایتی ویژه ای باید از سوی دولت در دستور کار قرار گیرد زیرا در غیر این صورت اقتصاد کشاورزی منطقه لطمه خواهد خورد. خرید ۵۰ هزار تن برنج داخلی پرمحصول و صادرات برنج از جمله بسته های حمایتی دولت برای رونق بازار این محصول در داخل است و کارشناسان و متولیان امر براین عقیده هستند که عملیاتی شدن این طرح ها تاحدودی بتواند بازار آشفته برنج را سامان بخشد.

 

خرید ۵۰ هزار تن برنج داخلی

استاندار مازندران با اظهار این که دولت موظف کرد ۵۰ هزار تن برنج پرمحصول از طریق شرکت اتکا خریداری شود، آن را در متعادل شدن بازار برنج موثر خواند و گفت: امسال با همت کشاوزان رشد قابل توجهی در تولید برنج داشتیم ولی همزمان با برداشت برای تنظیم بازار ، واردات برنج انجام شد و این مسئله سبب نگرانی کشاورزان شده است.

سید محمود حسینی پور با بیان این که نگرانی کشاورزان به مسئولان دولتی اعلام شد و رئبس جمهور و وزیر جهاد کشاوزی برای برون رفت از این مشکل و نگرانی، راه حل هایی را پیش بینی کردند، گفت: برای برقراری توازن مقرر شد تعرفه صادرات برداشته شود تا صادرکنندگان بتواند برنج را در بازارهای جهانی عرضه کنند و با حمایت رئیس جمهور، تعرفه صادراتی محصولات کشاورزی برداشته شد. استاندار مازندران با تاکید براین که کشاورزان نباید دیگر دغدغه تولید برنج را داشته باشند،یکی از راه های برون رفت از رکود را صادرات برنج بیان کرد و گفت: اولین محموله صادراتی به روسیه انجام شد.

 

برنج مشتری های عربی و اروپایی دارد

وی با اظهار این که برنج مازندران بازارهایی درکشورهای عربی و اروپایی دارد، گفت: با توجه به رقابت در بازار، کیفی سازی برنج استان مسئله مهمی به شمار می رود و متناسب با استانداردهای بین المللی باید برنج تولید کنیم. حسینی پور با عنوان این که یکی از مشکلات در برنج پرمحصول این است که در قابت با دیگر کشورها دچار مشکل هستیم، کیفی سازی این ارقام را ضروری دانست و گفت: امیدواریم برنج پرمحصول را در تراز بین المللی قرار دهیم و کشاورزی نگرانی نداشته باشند زیرا وضعیت برنج با صادرات بهتر می شود.

وی خرید ۵۰ هزار تن برنج توسط شرکت اتکا را از دیگر برنامه ها برشمرد و گفت: این طرح از هفته آینده عملیاتی می شود. امسال همانند دیگر سال ها بخشی از محصول برنج مازندران به بازارهای خارجی می رسد و باید دید آیا صادرات برنج می تواند رغبت کشاورزان را برای تولید در سال های آتی افزایش دهد و یا این که هر سال از سطح شالیزارهایش کاسته می شود. طبق آمارهای غیررسمی سالانه حدود ۵۰ هزار تن محصول برنج از کشور صادر می شود و بررسی ها کارشناسان حکایت از آن دارد که تجارت خارجی این حجم چندان بر رونق بازارهای داخلی تاثیر نخواهد داشت و بازار داخل همچنان برای حلقه های دلالی و واسطه گری خوش است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.