صفحه اصلی / اسلایدر / دلار ۳۷ هزار تومانی به جهش چشمگیر قیمت‌ خودرو منجر شد/فشار تقاضا در بازار خودرو/پژو ۲۰۷ یک شبه ۲۰ میلیون تومان گران شد
دلار ۳۷ هزار تومانی به جهش چشمگیر قیمت‌ خودرو منجر شد/فشار تقاضا در بازار خودرو/پژو ۲۰۷ یک شبه ۲۰ میلیون تومان گران شد

دلار ۳۷ هزار تومانی به جهش چشمگیر قیمت‌ خودرو منجر شد/فشار تقاضا در بازار خودرو/پژو ۲۰۷ یک شبه ۲۰ میلیون تومان گران شد

کسب و کار نیوز- مجلس بار دیگر به وزیر صمت به دلیل عدم توانایی در کنترل قیمت خودرو کارت زرد داد. نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره گرانی خودرو قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند. وزیر صمت در این جلسه اعلام کرد قیمت خودرو هماهنگ با قیمت ارز است. فاطمی امین اضافه کرد: ما بازار فولاد و لوازم خانگی را از آشفتگی‌های ارزی جدا کردیم و این کار را در حوزه بازار خودرو نیز انجام خواهیم داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به هر ترتیب در بازار خودروهای داخلی قیمتها تا ۵۰ میلیون تومان افزایش داشته است. ظرف یک هفته گذشته قیمت انواع خودروی داخلی از ۳۰ تا ۵۵ میلیون تومان گران شده است. قیمت پراید به ۲۲۲ میلیون تومان رسیده و قیمت پژو ۲۰۷ یک شبه ۲۰ میلیون تومان گرانتر شده است. در این بین خودروسازان نیز طی درخواستی خواستار شناورسازی قیمت خودروهمزمان با شروع واردات خودرو شده اند.

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از جهش چشمگیر قیمت‌ها در این بازار است به طوری که در بین خودروهای پراید موجود در بازار مدل ۱۱۱ آن در طی ۲۴ ساعت، ۴ میلیون تومان گران شده‌ و ۲۲۲ میلیون تومان قیمت خورده‌ است. خودروهای پژو نیز در این مدت گران شدند. به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۳۳۵ میلیون تومان به ۳۴۰ میلیون تومان رسیده‌ است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در جلسه پرسش از وزیر صمت با انتقاد از افزایش قیمت خودرو و ارز در کشور گفت: قیمت خودرو مضحک شده است و قابل توجیه نیست. برای بحث واردات در این مجلس چقدر قانون تصویب کردیم، اما واردات خودرو هزار صاحب دارد. نماینده مردم مرودشت در مجلس نیز گفت: وزیر صمت گفته بود قرعه‌کشی خودرو به زودی حذف می‌شود، اما همچنان لاتاری برای قرعه‌کشی خودرو راه انداخته‌ایم. رشیدی کوچی افزود: فاطمی امین در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ گفت برای صنعت خودرو ۲ برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله داریم که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: امروز کلاه خود را قاضی کنید که آیا قیمت خودرو افزایش پیدا نکرده است؟ در چند روز قبل، ارزان‌ترین خودرو تولیدی شرکت سایپا ۳۰ میلیون تومان گران شده است. فاطمی امین گفته بود قرعه کشی خودرو به زودی حذف می‌شود، اما همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو راه انداخته‌ایم و مردم ناچارند در این لاتاری ثبت نام کنند. لاتاری یعنی ما جایی ثبت نام کنیم که چندین برابر پول دهیم و یک خودرو تحویل بگیریم. مردم امروز از وعده‌های بی عمل ناراحت هستند.

مدیرعامل ایران خودرو اما با بیان اینکه هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداریم گفته است حال که نخستین سری از خودرو‌ها به کشور در حال ورود است، درخواست داریم به موازات این اتفاق، محدودیت‌های قیمت‌گذاری برای صنایع خودروسازی برداشته شود. خطیبی افزود: تعداد خودرو‌هایی که به بورس عرضه می‌شوند باید افزایش یابد و هم، زمان تحویل را از سه ماه به دو ماه و به تدریج به سمت یک ماه کاهش دهیم. شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو در موضوع واردات خودرو برنامه‌ریزی خواهند داشت، اما بدیهی است در سری اول واردات خودرو و تا پایان سال، برنامه‌ای برای واردات خودرو نداریم.

آزادسازی واردات خودرو جنبه شعاری دارد

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

بازار خودرو مطیع محض بازار ارز است. مهم ترین و شاید تنها دلیل افزایش قیمت خودرو قیمت دلار است. زمانی که نرخ ارز رو به‌ رشد است قیمت‌ خودرو نیز به دنبال آن بالا خواهد رفت. همچنین این روزها، برخی اظهارنظرها و کارشناسی‌ها درست یا غلط پیرامون نرخ ارز صورت می‌گیرد که نرخ ارز صعود بیشتر هم تجربه خواهد کرد. افزایش نرخ ارز با این حجم از بالا رفتن قیمت خودرو در بازار یعنی افزایش‌های بیش از ۳۰ الی ۶۰ میلیون تومانی تناسب دارد. طی ماه‌های اخیر ارز از کانال ۳۰ هزار تومان به کانال ۳۷ هزار تومان صعود کرد و افزایشی حدود ۱۵ الی ۲۰ درصدی رقم خورد. این میزان افزایش قیمت بر روی یک خودرو که قیمت ۳۰۰ میلیون تومانی دارد در حدود همان ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان است.

با این اتفاقات و رقم خوردن افزایش های میلیونی قیمتها در بازار خودرو، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند سرمایه ریالی خود را به سمت راحت‌ترین سرمایه‌گذاری که خودرو است، هدایت و به کالا تبدیل کنند. همین افزایش تقاضا بر افزایش قیمت‌ خودروها در بازار دامن می‌زند. با بالا رفتن نرخ ارز، بازار دچار یک شوک خواهد شد. بسیاری از ترس کاهش ارزش ریال خود، به خرید کالا هجوم می‌برند. خودرو نیز همیشه از آن دست کالاهایی است که در این سرمایه‌گذاری‌ها دارای جذابیت است.

البته که بحث تورم در کشور را نیز باید در نظر گرفت. ما در ابتدای سال جاری شاهد تورم گسترده‌ای که به‌دنبال حذف ارز دولتی بر روی اکثر کالاها از موادغذایی و مواد اولیه صنایع و… شکل گرفت هستیم. این دامنه تورم در جامعه ادامه هم دارد. بنابراین بخشی از این افزایش قیمت کالاها اعم از خودرو متوجه تورم کل اقتصاد کشور است. در ابتدای امسال به‌ سبب تورم ایجاد شده در اقتصاد کشور، قیمت‌ها روندی صعودی طی کرد. اما افزایش قیمت این روزهای بازار خودرو به ‌دنبال افزایش نرخ ارز و افزایش جذابیت و تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی خودروها است.

در خصوص واردات و تاثیر آن بر کاهش قیمتها هم باید چند مسئله را در نظر گرفت. در رابطه با خودروهایی که قرار است وارد شود، دولت اعلام کرده ۹۰ هزار خودرو وارد خواهد کرد. این درحالی است که ایران با تحریم مواجه است. یعنی هم تحریم‌های هسته‌ای و هم تحریم‌های جدید. در این شرایط هیچ شرکتی به شکل مستقیم به ما خودرو نخواهد داد. ما باید از واسطه‌ها تهیه کنیم. آخرین باری که این کار را انجام دادیم، در دولت دهم بود که توانستیم در سال ۱۳۹۱، ۴۰ هزار ماکسیما از طریق واسطه‌ها تهیه کنیم.

آن زمان دست‌ کشور خیلی بازتر بود و ارز هم داشتیم. از این رو با توجه به محدودیت‌های درنظرگرفته‌شده در خصوص مدل خودروها و تعداد به نظر نمی‌رسد که برای امسال اساسا امکان‌پذیر باشد. این کار بیشتر جنبه شعاری دارد که می‌خواهند بگویند واردات خودرو آزاد شده است. بعید است تعداد زیادی خودرو وارد شود.

تعداد محدودی وارد می‌شود که به سختی از کشورهای واسطه تامین خواهد شد. با توجه به اینکه الان در کل دنیا به خاطر جنگ، کرونا و کمبود قطعات الکترونیکی، عرضه خودرو در بازار جهانی سخت شده، کار برای کشور ما هم مشکل می شود. در عین حال به خودروهایی که مجوز داده شده خودشان در کشورهای اطراف ما هم به سختی امکان تهیه دارند. اگر هم عملی بشود و واردات انجام شود، فکر نمی‌کنم آنقدری باشد که بتواند به لحاظ کیفی و کمی و قیمتی بر بازار تاثیرگذار باشد.

شناروسازی قیمت خودرو نیز در شرایطی که اقتصاد ثبات دارد و نه نرخ دلار به ثبات رسیده غیرممکن است. چطور در اقتصادی که نرخ دلار آن روزانه شاید بیش از هزار تومان افزایش قیمت دارد میتوان قیمت خودرو را شناور کرد. خودروساز سنگ خود را سینه می زند چراکه اگر واردات خودرو به کشور امروز یا فردا به سرانجام برسد شاید کمتر کسی به فکر خرید خودروی داخلی باشد. پیش بینی قیمت خودرو برای ماههای پایانی سال هم این است که در شرایط تورم اقتصادی کاهش قیمت خودرو امکان‌پذیر نیست. حتی می‌توان گفت رشد قیمت خودرو همگام با بسیاری از کالاها صورت نگرفته است. تنها باید به کند شدن شیب رشد قیمت‌ها امیدوار بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.