صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / سینوپک چین با آرامکو قرارداد جدید بست
سینوپک چین با آرامکو قرارداد جدید بست

سینوپک چین با آرامکو قرارداد جدید بست

شرکت سینوپک چین با آرامکوی سعودی توافقی برای ساخت فاز دوم یک پروژه پالایش به ظرفیت ۱۶ میلیون تن در سال و واحدهای اتیلن به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال در فوجیان، امضا کرد.

سینوپک در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد انتظار می‌رود ساخت این پروژه تا پایان سال ۲۰۲۵ تکمیل و آماده بهره برداری شود. این شرکت چینی، تفاهم‌نامه‌هایی با آرامکوی سعودی و سابیک برای ساخت تاسیسات تبدیل نفت خام به مواد شیمیایی، در ینبع عربستان سعودی امضا کرد.

یو بائوکای، رئیس سینوپک گفت: این همکاری، نقطه عطف جدیدی است که با همکاری که وجود داشت، حاصل شده است و نشان دهنده اعتماد متقابل و تائید همه طرفین بوده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، روز جمعه در سفر به عربستان سعودی اعلام کرد این کشور تجارت نفت با عربستان سعودی را به منظور تحکیم روابط میان پکن و بزرگترین تامین کننده نفتش، گسترش خواهد داد.

چین بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی بوده و ارزش تجارت دو جانبه در سال ۲۰۲۱ به ۸۷.۳ میلیارد دلار بالغ شد. صادرات چین به عربستان سعودی به ۳۰.۳ میلیارد دلار و واردات چین از این کشور به ۵۷ میلیارد دلار بالغ شد.

طبق آمار گمرکی چین، عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت به چین بوده و از کل خرید نفت توسط چین، ۱۸ درصد سهم دارد. واردات نفت از عربستان سعودی به چین، در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ۷۳.۵۴ میلیون تن (۱.۷۷ میلیون بشکه در روز) به ارزش ۵۵.۵ میلیارد دلار رسید.

واردات نفت چین از عربستان سعودی، سال میلادی گذشته ۸۷.۵۶ میلیون تن به ارزش ۴۳.۹ میلیارد دلار بود که معادل ۷۷ درصد از کل واردات چین از این کشور بود.

آرامکوی سعودی قراردادهای سالانه تامین نفت با ده‌ها شرکت چینی از جمله سینوپک، CNPC، CNOOC، سینوچم، نورینکو و همچنین شرکت خصوصی شیجیانگ پتروکمیکال دارد.

شرکت دولتی آرامکو، اوایل سال ۲۰۲۲ تصمیم سرمایه گذاری نهایی برای ساخت یک مجتمع پالایش و پتروشیمی در شمال شرق چین به ارزش ۱۰ میلیارد دلار گرفت که بزرگترین سرمایه گذاری این شرکت سعودی در چین بوده است.

جوینت ونچر آرامکو که شرکت “گروه صنایع شیمیایی هواجین” در آن شریک است، شرکت پتروشیمی “هواجین آرامکو” نام دارد و انتظار می‌رود با ظرفیت پالایش ۳۰۰ هزار بشکه در روز به همراه یک کارخانه اتیلن به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال، تا سال ۲۰۲۴ به بهره برداری برسد. آرامکو حداکثر ۲۱۰ هزار بشکه در روز نفت برای این مجتمع تامین خواهد کرد.

سرمایه گذاری مشابه دیگر آرامکو در چین، سهم ۲۵ درصدی در شرکت پالایش و پتروشیمی در استان فوجیان است که توسط سینوپک کنترل می‌شود و با ظرفیت پالایش نفت ۲۸۰ هزار بشکه در روز و یک تاسیسات اتیلن به ظرفیت ۱.۱ میلیون تن در سال، فعالیتش را در سال ۲۰۰۸ آغاز کرد.

آرامکو در اکتبر سال ۲۰۱۸ تفاهم‌نامه‌ای با دولت استان ژیجیانگ برای سرمایه گذاری ۹ درصدی در شرکت پتروشیمی زیجیانگ امضا کرد که بزرگترین پالایشگاه نفت چین به ظرفیت ۸۰۰ هزار بشکه در روز را اداره می‌کند. هیچ پیشرفتی از آن زمان اعلام نشده است.

سینوپک هم ۳۷.۵ درصد در شرکت پالایش “سینوپک آرامکو ینبع” که پالایشگاهی به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز را در ساحل دریای سرخ اداره می‌کند، سهم دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.