صفحه اصلی / اسلایدر / تنوع تنقلات در سفره یلدا به حداقل رسید/انباشت میوه برای شب یلدا
تنوع تنقلات در سفره یلدا به حداقل رسید/انباشت میوه برای شب یلدا

تنوع تنقلات در سفره یلدا به حداقل رسید/انباشت میوه برای شب یلدا

کسب و کار نیوز- گرانی میوه و آجیل امسال تمام اقشار را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کمرنگ شدن شور و هیجان شب یلدا در سطح جامعه شده است. چند روزی بیشتر تا پایان فصل پاییز و فرارسیدن بلندترین شب سال که بزرگداشت آن، یکی از رسومات قدیمی ایرانیان است، باقی نمانده و به رسم هر ساله، برخی بازارها از تب و تاب بیشتری برخوردار هستند؛ اما آنگونه که فروشندگان می‌گویند بازار بی‌رمق است؛ هر چند چشم امید آنها به شب‌های پایانی منتهی به یلدا است؛ اما به هرحال، بازار از رونق همیشگی برخوردار نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز، یلدا یا شب چله یکی از آیین‌های ایرانیان قدیم است که درست در شب پیش از زمستان جشن گرفته می‌شود تا مرهمی باشد بر بلندای طولانی ترین شب تاریک سال. تا دل مردمان با دل سرخ انارش گرما یابد و کامشان با شیرینی خرمالو شیرین شود. از دیرباز میوه و تنقلات جزو جدا نشدنی مردم در شب یلدا بود. اما این سال‌ها گرانی دورهمی را ازمردم سلب کرده و سرخی انار و روشنای خرمالو هم از سفره‌های یلدایی کم شده است.

قیمت‌های سربه فلک کشیده اجناس از جمله میوه در شب یلدا باعث شده مردم نتوانند مانند گذشته به خرید میوه بپردازند و ظاهرا این شرایط هر سال بدتر می‌شود. گرانی میوه و آجیل تقریبا تمام اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده و شب یلدا، طولانی ترین شب سال که از آداب و رسوم قدیم ایرانیان است، متاثر از این نابسامانی در بازار کمرنگ تر از سال های گذشته خود را نمایان کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در این رابطه می گوید: برای تامین میوه شب یلدا با مشکلی مواجه نیستیم و اگر این جشن زمستانه ۱۰ روز هم ادامه پیدا کند میادین میوه، انباشته از انواع محصولات است.

به گزارش مهر، چند سالی است که پاندومی کرونا ارتباطات حضوری و خانوادگی افراد را محدود و موجب تعطیلی بخش زیادی از جشن‌ها و دورهمی ها شده بود. شرایط قرنطینه آئین‌های ملی را در این دو سال به حداقل رسانده و افراد برای قطع زنجیره انتقال به تماس‌های تلفنی بسنده کردند. اما امسال پیش بینی می‌شود با فروکش کردن خطر انتقال این ویروس، شب یلدا همچون گذشته در خانواده‌های ایرانی برگزار شود؛ اگرچه با توجه به نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم سفره‌های رنگین نبوده و تنوع تنقلات حداقل خواهد بود.

انار، هندوانه، خرمالو و ازگیل از میوه‌های شب یلدایی بوده که مردم، بلندترین شب سال را در کنار هم به شادی می‌گذرانند. اسداله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره وضعیت تأمین بازار بلندترین شب سال به مهر گفت: بخش خصوصی هر سال برای تأمین انواع میوه‌های شب یلدا همچون انار، هندوانه و…. پیش بینی لازم را انجام می‌دهد؛ بنابراین عمده کار اتحادیه نظارت بر میادین تره بار در سطح شهرهای کشور است.

وی افزود: خوشبختانه امسال معضلاتی مانند آفت زدگی محصولات و از بین رفتن آنها را نداشتیم و کمبودی از ابتدای سال در میادین تره بار وجود نداشت. او ادامه داد: هر سال با ورود میوه‌های به اصطلاح نوبرانه و کمبود آنها با نرخ‌های غیرواقعی رو به رو بودیم که در سال جاری با توجه به برنامه ریزی های انجام شده شاهد این پدیده در بازار میوه و تره بار نبودیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به تولید انبوه میوه در باغات کشور ادامه داد: برای تأمین میوه شب یلدا با مشکلی مواجه نیستیم و حتی اگر این جشن زمستانه ۱۰ رو هم ادامه پیدا کند میادین میوه، انباشته از انواع محصولات با قیمت مناسب است زیرا به اندازه کافی ذخیره سازی انجام شده است.

کارگر با بیان اینکه امسال با افزایش قیمت‌ها در محصولات تره بار رو به رو نبودیم، اظهار کرد: بهای میوه‌ها ممکن است در ابتدای ورود به بازار نوسان داشته باشد اما در نهایت به ثبات می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران تصریح کرد: در محصولات باغی این گونه است که با غیرواقعی شدن نرخ‌ها در نهایت این قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و در نرخ واقعی تثبیت می‌شوند و مانند کالاهای سرمایه‌ای دچار چسبندگی قیمتی نمی‌شوند. به عنوان مثال سال گذشته که در مقطعی قیمت گوجه فرنگی به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسید امسال نرخ آن کاهش یافته و با توجه به اندازه و کیفیت آن بین ۸ تا ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

به طور قطع یکی از علل چسبندگی قیمتی در برخی از کالاها به دوام و پایداری آن در گذشت زمان برمی گردد. میوه چون از کالاهای مصرفی و با ماندگاری پایین است قیمت بالای آن، بازار تقاضا را کاهش داده و دورریز آن را افزایش می‌دهد. همین امر سبب می‌شود تا بنکداران و عرضه کنندگان ناچار شوند تا نرخ محصولات را کاهش دهند. این در حالی است که این موضوع برای کالاهای مصرفی بادوام مانند خودرو صادق نیست.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.