صفحه اصلی / اسلایدر / خروج اولویت ساخت مسکن از برنامه های وزیر جدید راه و شهرسازی/پرونده مسکن ملی بسته شد
خروج اولویت ساخت مسکن از برنامه های وزیر جدید راه و شهرسازی/پرونده مسکن ملی بسته شد

خروج اولویت ساخت مسکن از برنامه های وزیر جدید راه و شهرسازی/پرونده مسکن ملی بسته شد

کسب و کار نیوز- طرح نهضت ملی مسکن از همان ابتدای اعلام طرحی از پیش شکست خورده بود. در این طرح قرار بر این بود که دولت در طول چهار سال چهار میلیون مسکن بسازد. طرحی که اعتبار مورد نیاز آن بنابر اظهارات بذرپاش، وزیر جدید راه و شهرسازی دو برابر بودجه کل کشور در سال 1401 خواهد بود. این بدان معناست که وعده دولت برای ساخت این تعداد مسکن که بعدها به 2 میلیون مسکن در چهار سال، تغییر پیدا کرد، عملا از دستور کار خارج خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان اقتصادی بر این باورند که مجلس با علم به اینکه وزیر جدید سودای ساخت مسکن در سر ندارد وی را روانه ساختمان دادمان کردند. چراکه بذرپاش در اعلام برنامه های خود هیچ اشاره ای به توسعه مسکن و ساخت و ساز نکرده است. بنابراین نمی توان در آینده از عملکرد وی ابراز نارضایتی کرد.

به هر ترتیب یک تفاوت مهم بین لیست بلندبالای وعده‌های بذرپاش با لیست بلندبالای وعده‌های وزیر پیشین رستم قاسمی، وجود دارد. تفاوتی که نمایندگان مخالف وزارت بذرپاش هم به آن اشاره کردند. نبود برنامه منسجم و مدون برای ساخت مسکن. به هر حال وزیر جوان با علم به اینکه توانایی ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال وجود ندارد، از زیر بار مسوولیت اجرای آن شانه خالی کرد. مجلس نیز با تماشای فرار از ساخت پروژه نهضت ملی مسکن، به ایشان رای اعتماد داد.

آینده مبهم تولید مسکن

منصور غیبی، کارشناس مسکن

در جلسه رای اعتماد به وزیر جدید راه و شهرسازی شاهد خروج وعده دولت در زمینه ساخت مسکن بودیم. وزیر جدید با تمام هوشیاری و زرنگی در این جلسه هم تاییدیه حضور خود در مقام عالی وزارت را از نمایندگان دریافت کرد و هم بار سنگین ساخت ۴ میلیون مسکن در قالب طرح نهضت ملی را از دوش خود برداشت. درست است که این آگاهی وجود داشت  که عملا توانایی و پتانسیل ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال وجود ندارد و همان ابتدا تمامی فعالان بازار مسکن به این واقعیت اعتراف کردند اما وزیر جدید به نوعی اولویت ساخت مسکن را از برنامه های خود خارج کرد. در این جلسه بر توسعه حوزه حمل و نقل به منظور افزایش درآمدها تاکید شد.

ایشان هیچ گونه نگاه عمیق و کارسازی نسبت به پروژه مسکن و تامین مسکن نداشتند و آنچه از نظر ایشان اهمیت داشت حوزه حمل و نقل بود. در برنامه های وزیر جدید هیچ گونه طرح تفصیلی و برنامه مدون در راستای تولید مسکن دیده نشد. دیدگاه ایشان در رابطه با منابع مالی مورد نیاز ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال بسیار قناعت گونه بود. به عقیده وزیر جدید اعتبار مورد نیاز ساخت این تعداد مسکن دو برابر بودجه عمومی دولت است. بودجه عمومی دولت شامل درآمدهای نفتی و مالیاتی است. بنابراین به نظر می رسد اعتبار موردنیاز برای تحقق این پروژه، نه دو برابر بلکه نزدیک به چهار برابر بودجه عمومی دولت است.

در این بین نبود یک راه کار اجرایی و عملیاتی مناسب هم مزید بر علت عدم تحقق ساخت ۴ میلیون مسکن شده است. به هر ترتیب با تمام اتفاقاتی که در جلسه رای اعتماد مجلس به آقای مهرداد بذرپاش شاهد آن بودیم، پرونده مسکن ملی بسته شد. به طور کلی در برنامه های وزیر جدید مسکن اولویتی ندارد. با توجه به اظهارات ایشان می توان به این نکته پی برد که ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن اولویت نبوده و در آینده نیز نمی توان در این رابطه از ایشان اعلام نارضایتی کرد.

هرچند بارها در رابطه با ناتوانی در ساخت مسکن در این پروژه هشدار داده شد. مهم ترین مشکل در اجرا و پیشروی منطقی این طرح منابع مالی پایدار و ثبات قیمت اجرایی پروژه بود. بعید بود پروژه ها با این مبالغ اجرایی شوند. چراکه ثبات و ماندگاری قیمت در خدمات، ابزار، مصالح و سایر امکانات برای این پروژه تثبیت شده و ماندگار نیست. با کوچکترین تغییرات سیاسی و اجتماعی این مبالغ متغیر و افزایشی می شود. افزایش این نرخ برای تکمیل این پروژه ها موجب بالاتر رفتن قیمت تمام شده از وعده های اعلام شده گذشته می شود. در این قضیه می بایست تثبیت قیمتها انجام و لازم الاجرا شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.