صفحه اصلی / اسلایدر / رکود بی سابقه ای بر بازار پوشاک حاکم شده است/خروج پوشاک از اولویت خرید خانوار
رکود بی سابقه ای بر بازار پوشاک حاکم شده است/خروج پوشاک از اولویت خرید خانوار

رکود بی سابقه ای بر بازار پوشاک حاکم شده است/خروج پوشاک از اولویت خرید خانوار

کسب و کار نیوز- گشت‌وگذار میدانی در بازار اقلام و کالاها بیانگر این است که خرید برخی اقلام از اولویت خانوارها خارج شده است. مصرف کنندگان در بحران اقتصادی به سر می‌برند و ماهیت سبد مصرف آن‌ها عوض شده است. برای نمونه پوشاک دیگر جزو اولویت‌های خانواده‌ها نیست. مردم نمی‌توانند با این ارقام زندگی کنند و پوشاک را کنار می‌گذارند. پوشاک بچگانه با این که سهم کمی از بازار دارد، اما همیشه اولین اولویت خانوار‌ها بوده است. اما وقتی بازار پوشاک بچگانه هم دچار رکود می‌شود نشان می‌دهد که عامل اقتصادی مهم‌تر از دیگر عوامل ایفای نقش می‌کند و وضعیت خوب نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه قاچاق پوشاک روز به روز در حال افزایش است به خاطر شرایط اقتصادی مردم از این کالا‌ها خریداری می‌کنند و از طرف دولت هم هیچ برخورد وجود ندارد، بخشی از قاچاق نیز به قاچاق اینترنتی مربوط می‌شود. یعنی افراد از طریق اینترنت کالا‌های مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند و از خارج از کشور برایشان می‌آورند.

این قاچاق از طریق مبادی رسمی حمل و نقل و به تعداد محدود انجام می‌شود، اما کاملاً قاچاق است سال گذشته نه قاچاق اینترنتی و نه قاچاق بنگلادشی رونق نداشت، اما امسال هر دوی آن‌ها رونق گرفته است. فعالان بازار پوشاک معتقدند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح می‌گذارد و بعد از مدتی طرح تمام می‌شود، قاچاقچیان همیشه محدوده امن دارند. این ستاد بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که مطابق آن باید پوشاک قاچاق از بازار جمع آوری شد، اما از وی برای برخورد نیست و خود ستاد هم به آنچه که مطرح کرد پایبند نبوده است تا عزم جدی نباشد تولید داخل از نظر کمی و کیفی توسعه نمی‌یابد چراکه تولیدکنندگان مجبور به رقابت با کالای بی‌کیفیت خارجی می‌شوند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با بیان اینکه رکود حاکم بر بازار پوشاک در چند سال گذشته بی ‌سابقه است، گفت: نوسان قیمتی رونق بازار را گرفته است. تولیدکنندگان هر بار مواد اولیه را به قیمت‌ های جدیدی خریداری می ‌کنند و از طرفی هم رقابت ‌های ناسالم مثل دستفروش ‌ها و فروش پوشاک در فضای مجازی شرایط کاسبی را برای واحدهای صنفی حسابی سخت کرده است.

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران درباره میزان فروش پوشاک گفت: داغ نبودن بازار پوشاک، دلایل متفاوتی مانند رشد بی رویه قیمت ها و تورم، رقابت های ناسالم، ناتوانی و کم بضاعتی خانوار در خرید پوشاک و بسیاری موارد دیگر دارد.

شیرازی اظهار داشت: زمانی پوشاک در سبد خانوار جایگاهی مثل خوراک و مواد اولیه داشت، اما در حال حاضر کاهش شدید قدرت خرید خانوار سبب شده پوشاک از اولویت خرید خانوار خارج شود. اگر خانواری امروز برای مثال به سه قلم پوشاک نیاز داشته باشد توانایی خرید بیشتر از یک قلم آن را ندارد. شرایط اقتصادی شهروندان موجب شده دیگر مانند قبل برای خرید پوشاک هزینه نکنند.

وی با اشاره به کاهش فروش پوشاک بویژه لباس های زمستانی اظهار کرد: بازار لباس های زمستانی باتوجه به شرایط آب وهوایی در چند روز اخیر کمی تکان خورده، این در حالی است که تولیدکنندگان از اوایل مهر لباس های زمستانی را تولید و توزیع کردند اما به دلیل گرما هوا فروشی نداشتند. در واقع لباس های زمستانی از آبان آماده عرضه است، اما پاییز گرم امسال موجب شد این بازار فروش خوبی نداشته باشد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به افزایش هزینه تولید گفت: هزینه های تولید لباس های زمستانی از سایر البسه بیشتر است که این امر در نرخ خرید آنها نیز تاثیرگذار است. از سوی دیگر با توجه به وضعیت بد اقتصادی در سال جاری این افزایش نرخ شدیدتر شده، این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان در نقطه سر به سر فعالیت میکنند و ناچارند تولیدات خود را با سود کمتری نسبت به گذشته عرضه کنند. چراکه مردم دیگر همچون گذشته توان خرید ندارند.

شیرازی با اشاره به افزایش تعداد دستفروشان بیان کرد: فعالیت دستفروشان همیشه مخل بازار قانونی پوشاک بویژه در ماه های پایانی سال بوده است. دستفروشان در میدان، خیابان و پیاده رو اتاق پرو دارند و از برق مجانی استفاده می کنند! شما اگر در خانه یا مغازهات برق غیرمجاز داشته باشی، اداره برق خیلی زود و بدرستی اخطار میدهد و جریمه می کند.

وی تصریح کرد: چطور است که نه شهرداری و نه اداره برق کاری با این دستفروشان ندارند؟ حالا از این طرف، شرایط فعالان مجاز پوشاک را مشاهده کنید؛ مالیات شغلی می دهیم؛ مالیات ارزش افزوده می دهیم؛ مالیات حقوق پرداخت می کنیم و علاوه بر اینها چند نوع عوارض شهری مثل پسماند، مشاغل و نوسازی از ما گرفته می شود. الان در مقابل هر مغازه لباس فروشی، دو دستفروش بساط کرده اند که هیچ کس با آنها برخورد نمی کند، این در حالی است که مدام به مغازه دار سخت گرفته می شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران درباره فروش لباس های دست دوم نیز اظهار کرد: به دلیل رشد قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضای خرید پوشاک دست دوم هم نسبت به گذشته بالاتر رفته است، اما این تنها عارضه گرانی های اخیر نیست. پیرو این افزایش نرخ ها بسیاری از تولیدکنندگان ناچار به تولید محصولات ارزان قیمت با کیفیت های پایین شده اند، چراکه بسیاری از مردم توان خرید اجناس باکیفیت گرانقیمت را ندارند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.