صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / کشف مخازن جدید نفتی در جنوب غرب ایران
کشف مخازن جدید نفتی در جنوب غرب ایران

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران خبر داد

کشف مخازن جدید نفتی در جنوب غرب ایران

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از کشف مخزن جدید نفتی در جنوب غرب ایران خبر داد و گفت: با استفاده از روش‌های جدید اکتشاف نفت توسط شرکت‌های دانش بنیان در جنوب غربی کشور مخازن نفتی جدیدی کشف شده است.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مهدی فکور امروز در نشست خبری با بیان اینکه در یک سال گذشته اقداماتی در اکتشاف نفت و گاز انجام شده است، اظهار کرد: بر اساس مطالعات سازمان‌های بین‌المللی، در آینده سه  کشور ایران، روسیه و عراق بیشترین اکتشافات را خواهند داشت و اکتشاف سایر کشورهای منطقه به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه حوزه‌های رسوبی در جنوب زاگرس هستند، ایران و عراق بالاترین پتانسیل کشف نفت و گاز را خواهند داشت، گفت: حجم هیدروکربوری که برای ایران در نظر گرفته‌ شده معادل ۱۶ میلیارد بشکه است.

وجود ۱۴ بلوک اکتشافی نفت و گاز در ایران

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران  با بیان اینکه ۱۴ بلوک اکتشافی در ایران تعریف شده است، گفت: با وجود مجوزهای لازم، به دلیل تحریم، هیچ بلوکی واگذار نشده و سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است اما یکی از بلوک‌های دریایی توسط متخصصان ایرانی، طراحی شده و در آستانه عقد قرارداد است.

فکور با بیان اینکه حجم این بلوک ۳۰ تی سی اف و معادل مخزن خانگیران است، اظهار کرد: این مساله در خلیج فارس جهش بزرگی در صنایع ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: با یک کشور آسیایی و ۵ کشور اروپایی وارد همکاری شدیم و در برخی پروژه‌های تحقیقاتی با این کشورها فعالیت می‌کنیم.

به گفته مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اولین پروژه که بکر است و طراحی آن توسط یک شرکت دانش بنیان انجام شده، پروژه ژئوشیمیایی سطحی است، در این روش باکتری‌های خاصی که در نفت وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فکور با بیان اینکه راستی آزمایی این پروژه با لرزه نگاری انجام می‌شود، اظهار کرد: در شمال کشور مخازن گازی شناسایی خواهد شد و در جنوب غربی نیز مخازن نفتی کشف شده، روش دومی که انجام شده روش ژئوبوتانی است که بر اساس گیاهان روی زمین و باکتری موجود در آن، شناسایی گاز بوتان در زیر زمین را امکان پذیر می‌کند و حفاری‌های اکتشافی با دقت بالاتری انجام می شود و با اولین حفاری به مخزن می رسیم.

به گفته وی اکنون دستگاه‌ها در کشور موجود است و یک شرکت دانش بنیان ایرانی با همکاری یکی از دانشگاه‌های کشور تا انتهای سال ۱۴۰۲ اولین چاه اکتشافی را با استفاده از این اطلاعات حفاری می کند.

کشف مخازن نفت و گاز در جنوب و شمال کشور با تله‌های ترکیبی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تا کنون اکتشافات بالغ بر ۹۵ درصد از منابع کشف شده تله‌های طاقدیسی است و تله‌های چینه‌ای در ایران تجربه نشده و یا بسیار اندک بوده است، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده در دشت آبادان و همچنین شمال شرق کشور به موفقیت‌هایی در تله‌های چینه‌ای و ترکیبی رسیده‌ایم و با حفاری‌هایی که انجام خواهد شد، مخازن جدیدی کشف می‌شود.

فکور با اشاره به بررسی ۱۰ درصد از مساحت ایران به روش مغناطیس سنجی هوایی، گفت: مغناطیس سنجی هوایی توسط هواپیما تا اعماق ٧٠٠٠ متر زیر زمین بررسی و تغییرات رسوبی زیر زمین شناسایی می‌شود، این کار برای اولین بار در ایران توسط هواپیماهای سبک انجام شده است.

وی با بیان اینکه قطعات هواپیما جدا شده و تجهیزات مورد نیاز روی آن نصب شد و سپس این هواپیما مونتاژ و مورد تایید سازمان هواپیمایی برای پرواز رسیده است، گفت: ۱۷۵ هزار کیلومتر از خاک ایران با این هواپیما بررسی خواهد شد، یک‌دهم مساحت ایران قرار است به این صورت موردمطالعه قرار گیرد. این روش زمان پروژه‌های اکتشافی را به حداقل کاهش خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون با ۴ کشور برای مطالعات اکتشافی وارد همکاری شده‌ایم، گفت: به طور مثال با کشور تاجیکستان وارد مذاکره شده‌ایم.

او با بیان اینکه در سال گذشته ٨٠٠٠ میلیارد تومان و ۳۶۰ میلیون یورو مناقصه انجام شده است، گفت: قراردادهای جاری در سال گذشته ٢٧٧٣ میلیارد تومان و ۲۱۵ میلیون یورو بوده و حجم مناقصات و قراردادهای جاری در مجموع معادل ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و ۵۷۵ میلیون یورو بوده است که عدد بسیار بالایی است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه برای اولین بار اکتشاف در بودجه بندی حفاری دومین بودجه را بعد از مناطق نفتخیز جنوب اخذ کرده ایم که ٢۴۴٠ میلیارد تومان بوده که ۱۵ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: تخصیص بودجه سرمایه اکتشاف ۳۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته و جذب بودجه نیز ۳۱ درصد بیشتر بوده است که نشان می‌دهد حجم عملیات افزایش یافته است.

فکور با بیان اینکه در بعد اکتشاف در خلیج فارس از کشورهای منطقه عقب هستیم، گفت: لرزه نگاری دو بعدی در خلیج فارس به ١۵٠٠ کیلومتر می‌رسد.

 وی با اشاره به برنامه هفتم و مسیر هدف، اظهار کرد: تا پایان برنامه هفتم ۳ میلیارد بشکه به ذخایر نفت و ۳۰ تریلیون متر مکعب به ذخایر کشور اضافه خواهد شد که بخشی از آن تا کنون کشف شده است‌.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه یک پروژه پژوهشی عملیاتی در دریای عمان داریم که ۶۳ درصد پیشرفت دارد و ذخایری شناسایی شده و در حال برآورد ذخایر گازی آن هستیم، گفت: اولویت اکتشاف مرزهای خشکی و دریا و شناسایی ذخایر گازی است.

وی با بیان اینکه در دولت قبل اکتشافات گازی انجام نشد، اما در این دولت این مهم در دستور کار قرار دارد، گفت: در خوزستان، ایلام و در تمام مناطق مرزی که احتمال وجود ذخایر باشد فعالیت داریم.

فکور با بیان اینکه با ۳ شرکت سرمایه گذاری ایرانی برای برون‌سپاری اکتشاف در حال مذاکره هستیم، مقدمات اداری آن در حال انجام است، اظهار کرد: ارزش اقتصادی این ۳ بلوک ۲.۵ میلیارد دلار است.

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.