صفحه اصلی / اسلایدر / خودروهای پرطرفدار از ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان گران شدند/هجوم خریداران به بازار خودرو/پراید ۲۱۴ میلیون تومان شد
خودروهای پرطرفدار از ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان گران شدند/هجوم خریداران به بازار خودرو/پراید ۲۱۴ میلیون تومان شد

خودروهای پرطرفدار از ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان گران شدند/هجوم خریداران به بازار خودرو/پراید ۲۱۴ میلیون تومان شد

کسب و کار نیوز- قیمت خودرو همچنان در حال تاخت و تاز است. مجموعه عوامل به نفع رشد قیمت ها در بازار خودرو پیش می روند. خودروهای پرطرفدار تحت تاثیر رشد قیمت دلار گرانتر شده اند و گزارش ها حاکی است قیمت پراید به 214 میلیون تومان رسیده است. فعالان بازار خودرو عنوان کرده اند بعید است خودرو تا پایان سال کاهش قیمت را تجربه کند. ثبات اقتصادی مورد نیاز کاش قیمتها در بازار خودرو است. نرخ دلار برای حداقل دو سال باید باثبات باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، گزارش های میدانی از بازار خودرو نشان می دهد پراید ۱۱۱ دو میلیون تومان نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشت و اکنون در قیمت ۲۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما پراید ۱۳۱ نسبت به روز گذشته دو میلیون تومان گران شد و اکنون به نرخ ۱۹۶ میلیون تومان عرضه می‌شود.

پژو ۲۰۷ اتومات هم که روزها با افزایش قیمت همراه شده بود، امروز نیز ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و مجددا به قیمت ۶۶۰ میلیون تومان رسید. خودرو دنا معمولی هم که روزها بود که با ثبات قیمت همراه شده بود، امروز پنج میلیون تومان گران و با قیمت ۴۴۰ میلیون تومان در بازار عرضه شد. پژو پارس اتوماتیک که روزها در قیمت ۵۰۰ میلیون تومان ثابت مانده بود، امروز ۱۵ میلیون تومان گران شد و اکنون در قیمت ۵۱۵ میلیون تومان در بازار خودرو کشور به فروش رسید. تارا اتوماتیک هم که در روزهای گذشته با افزایش قیمت قابل‌توجهی همراه شد، امروز پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به نرخ ۶۳۲ میلیون تومان رسید.

در همین رابطه عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر قیمت خودرو گفت: عرضه خودرو در بورس کالا تنها به دولت کمک می‌کند و کمکی به کاهش قیمت‌ها نمی‌کند. این کارشناس توضیح داد: از طرفی دیگر، سودی که از عرضه خودرو در این محیط به‌دست می‌آید نه به جیب مصرف‌کنندگان می‌رود و نه خودروسازان که آن را در راستای پیشرفت خود استفاده کند.

او افزود: برای کاهش قیمت خودرو تنها باید دست واسطه‌ها را کوتاه کرد و عرضه خودرو در بورس کالا چنین کاری را انجام نمی‌دهد. در حال حاضر نیز هیچ عاملی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد و به نظر می‌رسد بازار به همین روند افزایش قیمت خود ادامه دهد.

سرمایه گذاری سودآرو در بازار خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

زمانی که دلار در نوسان به سر می برد و میل به افزایش قیمت دارد بازار خودرو اولین بازار متاثر از این نوسانات خواهد بود. بارها به این موضوع اشاره داشته این که افزایش قیمت دلار بدون شک رشد قیمت خودرو را به دنبال دارد. در روزهای اخیر هم قیمت دلار تا کانال ۳۷ هزار تومانی افزایش یافت. بنابراین تاثیر این کانال شکنی در بازار خودرو دیده شد.

افزایش قیمت خودرو نشان می دهد بازار بسیار متورم است و وقتی ارز افزایش قیمت دارد بازار خودرو متوجه وخامت شرایط می شود و مردم به سمت خرید خودرو حرکت می کنند. مردم برای سرمایه گذاری خرید خودرو را انتخاب می کنند و همین افزایش تقاضا منجر به گرانی خودرو می شود. مدتهاست مردم با کوچکترین نوسان قیمت ارز به سمت خرید خودرو می روند تا کمتر شاهد افت ارزش پول خود باشند. این خودروها برای گرانتر فروخته شدن و کسب سود خریداری می شوند. مصرف کننده واقعی در زمانی که خودرو متاثر از گرانی ارز افزایش قیمت پیدا کرده، وجود ندارد.

به طور کلی با توجه به تورم موجود در اقتصاد و نوسانات  قیمت ارز هیچ راهکاری برای کنترل قیمت خودرو موثر نیست. زمانی این راهکارها جوابگو است که اقتصاد به ثبات برسد. قیمت ارز باید حداقل برای دو سال ثبات داشته باشد تا بتوان بر روی راهکارهایی مانند عرضه خودرو در بورس کالا امید داشت. سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نیز عملا کارایی نداشت. هدفی که برای عرضه خودرو در سامانه یکپارچه از طرف وزارت صمت تعریف شد این بود که خودرو به دست مصرف کننده اصلی برسد و دست دلالان در این حوزه کوتاه شود تا اختلاف قیمت خودرو بین بازار و کارخانه، به کمترین فاصله ممکن برسد. اما دیدیم که این سامانه نه تنها به هدف خود در این مدت نرسید، بلکه خودروها با افزایش قیمت هم مواجه شدند.

متاسفانه با بهم خوردن پارامترهای اقتصادی کشور نمی توان تشخیص داد که در حال حاضر بازار به چه میزان متقاضی واقعی دارد و به چه میزان کاذب. البته یک عامل دیگری که تشخیص این مساله را دشوار می کند، اخبار سیاسی است که در کشور منتشر می شود. هنگامی که خبر از عدم توافق در مذاکرات برجام به گوش می رسد و تحریم های جدیدی نیز علیه ایران اعمال می شود، سیگنال های افزایش قیمت به بازار مخابره می شود. مردم هم برای حفظ ارزش پول، سرمایه خود را روانه بازارها می کنند و با افزایش تقاضا، قیمت ها هم افزایش می یابد. متاسفانه دولتمردان ما طی سال‌های متمادی با اقتصاد دستوری سعی کردند مداخله کنند و تصورشان این است که میتوانند با دستور، قیمت خودرو را کنترل کنند، با ایجاد یک سامانه و یا بردن خودرو به بورس نمیتوان قیمت‌ها را کنترل کرد به همین دلیل است که شاهد چنین وضعیت نابسامان و افزایش قیمت خودرو هستیم.

مسوولانی که ادعا می کنند قیمت خودرو را می توانند ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش دهند نظرشان غیراصولی و غیرمنطقی است. زیرا تورم بالایی را تجربه می کنیم و همه چیز همانند زنجیر به هم وصل است. چنانچه عرضه و نیاز واقعی در کشور متعادل شود بازار خودرو نیز ثبات پیدا می‌کند. زمانی که تورم در کشور بالا رفته و امنیت پولی نباشد مردم ترجیح می دهند که پول خود را به کالا تبدیل کنند. معمولا خودرو جزو کالاهایی است که طرفداران بیشتری دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.