صفحه اصلی / سرخط خبرها / تاثیر نوسانات دلار بر بازار خودرو
تاثیر نوسانات دلار بر بازار خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

تاثیر نوسانات دلار بر بازار خودرو

سرمقاله

زمانی که دلار در نوسان به سر می برد و میل به افزایش قیمت دارد بازار خودرو اولین بازار متاثر از این نوسانات خواهد بود. بارها به این موضوع اشاره شده که افزایش قیمت دلار بدون شک رشد قیمت خودرو را به دنبال دارد. در روزهای اخیر هم قیمت دلار تا کانال ۳۷ هزار تومانی افزایش یافت. بنابراین تاثیر این کانال شکنی در بازار خودرو دیده شد.
افزایش قیمت خودرو نشان می دهد بازار بسیار متورم است و وقتی ارز افزایش قیمت دارد بازار خودرو متوجه وخامت شرایط می شود و مردم به سمت خرید خودرو حرکت می کنند. مردم برای سرمایه گذاری خرید خودرو را انتخاب می کنند و همین افزایش تقاضا منجر به گرانی خودرو می شود. مدتهاست مردم با کوچکترین نوسان قیمت ارز به سمت خرید خودرو می روند تا کمتر شاهد افت ارزش پول خود باشند. این خودروها برای گرانتر فروخته شدن و کسب سود خریداری می شوند. مصرف کننده واقعی در زمانی که خودرو متاثر از گرانی ارز افزایش قیمت پیدا کرده، وجود ندارد.
به طور کلی با توجه به تورم موجود در اقتصاد و نوسانات قیمت ارز هیچ راهکاری برای کنترل قیمت خودرو موثر نیست. زمانی این راهکارها جوابگو است که اقتصاد به ثبات برسد. قیمت ارز باید حداقل برای دو سال ثبات داشته باشد تا بتوان بر روی راهکارهایی مانند عرضه خودرو در بورس کالا امید داشت. سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نیز عملا کارایی نداشت. هدفی که برای عرضه خودرو در سامانه یکپارچه از طرف وزارت صمت تعریف شد این بود که خودرو به دست مصرف کننده اصلی برسد و دست دلالان در این حوزه کوتاه شود تا اختلاف قیمت خودرو بین بازار و کارخانه، به کمترین فاصله ممکن برسد. اما دیدیم که این سامانه نه تنها به هدف خود در این مدت نرسید، بلکه خودروها با افزایش قیمت هم مواجه شدند.
متاسفانه با بهم خوردن پارامترهای اقتصادی کشور نمی توان تشخیص داد که در حال حاضر بازار به چه میزان متقاضی واقعی دارد و به چه میزان کاذب. البته یک عامل دیگری که تشخیص این مساله را دشوار می کند، اخبار سیاسی است که در کشور منتشر می شود. هنگامی که خبر از عدم توافق در مذاکرات برجام به گوش می رسد و تحریم های جدیدی نیز علیه ایران اعمال می شود، سیگنال های افزایش قیمت به بازار مخابره می شود. مردم هم برای حفظ ارزش پول، سرمایه خود را روانه بازارها می کنند و با افزایش تقاضا، قیمت ها هم افزایش می یابد. متاسفانه دولتمردان ما طی سال‌های متمادی با اقتصاد دستوری سعی کردند مداخله کنند و تصورشان این است که میتوانند با دستور، قیمت خودرو را کنترل کنند، با ایجاد یک سامانه و یا بردن خودرو به بورس نمیتوان قیمت‌ها را کنترل کرد به همین دلیل است که شاهد چنین وضعیت نابسامان و افزایش قیمت خودرو هستیم.
مسوولانی که ادعا می کنند قیمت خودرو را می توانند ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش دهند نظرشان غیراصولی و غیرمنطقی است. زیرا تورم بالایی را تجربه می کنیم و همه چیز همانند زنجیر به هم وصل است. چنانچه عرضه و نیاز واقعی در کشور متعادل شود بازار خودرو نیز ثبات پیدا می‌کند. زمانی که تورم در کشور بالا رفته و امنیت پولی نباشد مردم ترجیح می دهند که پول خود را به کالا تبدیل کنند. معمولا خودرو جزو کالاهایی است که طرفداران بیشتری دارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.