صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیاردی امارات برای افزایش تولید انرژی
سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیاردی امارات برای افزایش تولید انرژی

سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیاردی امارات برای افزایش تولید انرژی

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) برای تسریع افزایش ظرفیت تولید نفت، تا پنج سال آینده، سرمایه‌گذاری را به ۱۵۰ میلیارد دلار تقویت می‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، ادنوک اعلام کرد فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه گاز، مواد شیمیایی و انرژی پاک را توسعه می‌دهد. این اقدام در راستای تلاش این شرکت و امارات متحده عربی برای افزایش تولید هیدروکربن‌ها و همزمان کاهش انتشار گازهای آلاینده تا سال ۲۰۵۰، انجام می‌شود.

این تصمیمات در نشست سالانه هیات مدیره که در راس آن شیخ محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی حضور دارد، گرفته شد. امارات و عربستان سعودی از دولتها و سرمایه گذاران غربی به دلیل تلاش برای عبور سریع از سوخت‌های فسیلی، انتقاد کرده‌اند. این دو تولیدکننده نفت به افزایش امسال قیمت‌های نفت به عنوان نشانه سرمایه گذاری اندک در اکتشاف نفت و گاز طی سالهای اخیر، اشاره کرده‌اند.

سلطان الجابر، مدیرعامل ادنوک در بیانیه‌ای اعلام کرد: جهان به انرژی حداکثری و آلایندگی حداقلی نیاز دارد و اگر بخواهیم امنیت انرژی جهانی را تامین کنیم، به همه راه‌کارهای انرژی نیاز داریم.

ادنوک واحد مایع سازی گاز و پالایش گاز را در یک واحد جدید، یکپارچه خواهد کرد. همچنین یک سهم اندک در شرکت ادنوک گاز را از طریق عرضه اولیه عمومی که سال ۲۰۲۳ در ابوظبی انجام می‌شود، خواهد فروخت.

بازار سهام ابوظبی در کنار بازارهای دوبی و ریاض، برخلاف اکثر بازارهای بزرگ از جمله اروپا و آمریکا، امسال عملکرد خوبی داشته است. اقتصادهای منطقه خلیج فارس از صعود قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه در اوایل سال ۲۰۲۲، نفع بردند.

ادنوک در واحد ال‌ان‌جی خود ۷۰ درصد سهم دارد و باقی آن در اختیار شرکت میتسویی ژاپن، بریتیش پترولیوم و توتال انرژیز است. این شرکت در راستای افزایش سه برابری ظرفیت تولید ال‌ان‌جی به ۱۵ میلیون تن در سال، یک کارخانه جدید تولید ال‌ان‌جی در شهر بندری فجیره خواهد ساخت.

ادنوک سهم ۶۸ درصدی در واحد پالایش گاز ادنوک دارد و سایر سهامداران، توتال، شل و پی‌تی‌تی تایلند هستند.

این تولیدکننده اماراتی قصد دارد ظرفیت تولید نفت را از بیش از چهار میلیون بشکه در روز فعلی، به پنج میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷ افزایش دهد که زودتر از هدف قبلی ۲۰۳۰ است. بخشی از هزینه سرمایه ۱۵۰ میلیارد دلاری، صرف این برنامه می‌شود.

وعده ادنوک برای کربن صفر شدن، تنها مربوط به آلایندگی فعالیت‌هایش بوده و شامل مصرف سوخت‌های تولید این شرکت توسط مشتریانش نمی‌شود. این وعده پس از تعهد مشابه امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۱، اعلام شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ادنوک اعلام کرد ذخایر نفت این شرکت امسال به میزان دو میلیارد بشکه افزایش پیدا کرده و به ۱۱۳ میلیارد بشکه و ذخایر گازش به ۲۹۰ تریلیون فوت مکعب رسید.

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.