صفحه اصلی / اسلایدر / تمام حمایت ها و تسهیلات دولتی به سمت بنگاه های بزرگ گسیل می شود/زنگ خطر تعطیلی بنگاه‌های کوچک و متوسط
تمام حمایت ها و تسهیلات دولتی به سمت بنگاه های بزرگ گسیل می شود/زنگ خطر تعطیلی بنگاه‌های کوچک و متوسط

تمام حمایت ها و تسهیلات دولتی به سمت بنگاه های بزرگ گسیل می شود/زنگ خطر تعطیلی بنگاه‌های کوچک و متوسط

کسب و کار نیوز- در حالی حفظ بنگاه‌های کوچک و متوسط شرط حصول رشد اقتصادی در کشور است که در سالهای اخیر بخصوص یک سال گذشته بسیاری از این واحدها قربانی سیاست های نادرست شده و از چرخه فعالیت حذف شده اند. شواهد بسیاری وجود دارد که نشان دهنده خروج این بنگاهها از گردونه رقابت با بنگاههای بزرگ و کلان است. عدم توانایی رقابت بنگاه‌های کوچک و متوسط با بنگاههای اقتصادی بزرگ که عمدتا حمایت دولت را با خود دارند، منجر به تعدیل نیروی کار و تعطیلی خطوط تولید شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به هر ترتیب آمار بانک مرکزی از رشد منفی بنگاه‌های کوچک و حذف تدریجی آنها حکایت دارد. اتفاقی که حاصل آن دولتی‌تر شدن اقتصاد و تضعیف کسب‌و‌کارهای خصوصی است.

کاهش رشد تولید بنگاه‌‌های کوچک در شرایطی رخ می‌دهد که در ایران بیشتر شرکت‌های بزرگ‌مقیاس دولتی و یا خصولتی هستند و شرکت‌های کوچک و متوسط‌مقیاس را بخش خصوصی در اختیار دارد، بنابراین حذف کوچک مقیاس‌ها به معنای هر چه دولتی‌تر شدن اقتصاد و جذب منابع مالی کشور به بخش دولتی و دفع آن از بخش خصوصی است.

بنگاه‌های کوچک خصوصی در حال از رشد ضعیف تولید در رنج هستند که دولت‌ها همواره از لزوم توسعه خصوصی‌سازی می‌گویند، یکی از آخرین گفته‌ها به احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد منسوب است. او اوایل ماه گذشته در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان اصفهان تصریح کرده بود که برای تغییر دادن مسیر اشتباه، تمام فرمان‌های بخش اقتصاد را برای تکمیل و تسهیل بیشتر به سمت فعالان بخش خصوصی می‌چرخانیم، با این حال آمار و ارقام پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی کشور گویای عملکردی متفاوت از این گونه گفته‌هاست.

بنگاه های کوچک خصوصی در حال از رشد ضعیف تولید در رنج هستند که دولت‌ها همواره از لزوم توسعه خصوصی‌سازی می‌گویند، یکی از آخرین گفته‌ها به احسان خاندوزی وزیر اقتصاد منسوب است. او اوایل ماه گذشته در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان اصفهان تصریح کرده بود که برای تغییر دادن مسیر اشتباه، تمام فرمان‌های بخش اقتصاد را برای تکمیل و تسهیل بیشتر به سمت فعالان بخش خصوصی می‌چرخانیم، با این حال آمار و ارقام پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی کشور گویای عملکردی متفاوت از این گونه گفته‌هاست.

سهم بالای بنگاههای کوچک در اشتغالزایی

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

بنگاه اقتصادی به عنوان نیروی محرکه اقتصاد کشور باید در بهترین شرایط ممکن فعالیت کند.فضای کسب و کار به سمت دولتی بودن گرایش دارد و بسیاری از بنگاههای کوچک و متوسط که مالکیت خصوصی و یا حتی خصولتی نیز دارند در خطر حذف از چرخه فعالیت قرار گرفته اند. حمایت های دولتی به دلیل دولتی بودن اقتصاد تنها منحصر به بنگاههای اقتصادی بزرگ و کلان شده است. سوددهی بالای بنگاههای بزرگ پول دولت و تسهیلات بانکی را به سمت این مراکز گسیل کرده است.

این درحالی است که بنگاههای کوچک و متوسط سهم بالایی در اشتغالزایی دارند و از سوی دیگر تولیدات و صنایعی هستند که می توانند کالاهای مورد نیاز بنگاههای بزرگ را با هزینه کمتر از نمونه خارجی تولید کنند. خطر حذف بنگاههای کوچک و متوسط در حالی رقم خورده که برخی از این  کارگاه‌ها با افزایش دستمزد کارگرانشان را تعدیل کردند و با ظرفیت بسیار ناچیزی در بخش نیروی انسانی و در بخش تولید مشغول به فعالیت هستند.

حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و کارآفرینی در قالب تعاونی‌ها باید در شرایط فعلی اقتصادی در دستور کار قرار گیرد. امروز شرایط اقتصادی نیاز دارد که سرمایه‌های خرد مردم مدیریت شده و تحقق این مهم راهی جز ایجاد بنگاههای کوچک و تشکل‌های تعاونی ندارد.

اقتصاد بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به بنگاه‌های کوچک و زودبازده متکی است. اما در کشور ما این بنگاههای یکی پس از دیگری از چرخه فعالیت حذف می شوند. نکته مهم این است که افزایش کارایی صنایع بزرگ، امکان رقابت سالم و جلوگیری از رانت و انحصار از دیگر ویژگی‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط است. مهمترین گام دولت برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری عمومی در کشور باید اعطای تسهیلات آسان و ارزان به کارآفرینان و احیای بنگاههای کوچک و متوسط باشد.

برای ایجاد اشتغال باید به سراغ احیا و حمایت از بنگاههای کوچک برویم. دولت هم باید برنامه عملیاتی ویژه‌ای در این خصوص ارائه دهد. یکی از راههای حمایت، تامین سرمایه در گردش بنگاهها به شکل آسان و ارزان است و دولت در گام نخست باید اعتبارات و تسهیلات بانکی ارزان و آسان را به بنگاههای خرد و کوچک اختصاص بدهد.

دولت به جای طرح‌های پیچیده باید شهرک‌های صنعتی، تعاونی‌ها و بنگاه هایی را که قبلا فعالیت رسمی داشتند و به دلایلی متوقف و از چرخه خارج شده اند را شناسایی و مجدد احیا کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.