به گزارش کسب و کار نیوز، کامبیز جهانبانی با تاکید بر اینکه ناوگان کشتیرانی دریای خزر با ۱۰۰ درصد ظرفیت و بارگیری کامل بارهای صادراتی و بارهای کریدور شمال-جنوب از اسکلههای بنادر شمال کشور مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: با توجه به اولویتها و ماموریتهای ناوگان ملی کشتیرانی در کریدور شمال- جنوب، کشتیرانی دریای خزر تلاش دارد تا نقش، سهم و وظیفه خود را در زمینه حمل کالای صادراتی به خصوص در مسیر کریدور شمال- جنوب به صورت کامل ایفا کند.
وی با بیان اینکه حدود ۳۸ درصد از بارهای صادراتی کشور از سوی کشتیرانی دریای خزر حمل میشود، تصریح کرد: این در حالی است که تنها ۲۰ درصد از ناوگان در حال تردد به بنادر شمالی، متعلق به کشتیرانی دریای خزر بوده و مابقی مربوط به کشتیهای خارجی و ناوگان کشتیرانی بخش خصوصی ایران است.
وی یادآور شد: طی سالهای اخیر با توسعه حملونقل کانتینری که پیش از این در دریای خزر متداول نبود، ۸۳ درصد حمل کالاهای کانتینری از بنادر شمالی کشور به بنادر روسیه و قزاقستان را انجام میدهد و امسال نیز در این زمینه نسبت به مدت مشابه سال قبل، در بخش حمل بار صادراتی کانتینری ۱۲۵ درصد رشد را به ثبت رسانده است.در بخش واردات نیز سهم کشتیرانی دریای خزر نسبت به صادرات متناسب است؛ این در حالی است که کشتیرانیهای بخش خصوصی و خارجی متمایل به حمل کالاهای وارداتی هستند و سهم بیشتری در حمل بار وارداتی دارند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: با توجه به شرایط کشور روسیه و مجموعه تحولاتی که در حوزه مسیرهای حمل بار این کشور به دلیل مناقشات با اوکراین صورت گرفته، حجم تقاضا برای صادرات به روسیه با رشد فزایندهای مواجه است. بر این اساس کشتیرانی دریای خزر طی۷ ماهه سال جاری در بخش حمل کالاهای مربوط به کریدورهای شمال-جنوب نسبت به سال گذشته افزایش ۳۵۰ درصدی را تجربه کرده است؛ بنابراین به طور تقریبی غالب سهم حمل کالا از کریدور شمال-جنوب به عنوان یک مأموریت ملی، در اختیار کشتیرانی دریای خزر است؛ ضمن اینکه در حال تکمیل زیرساختها و توسعه ناوگان در این مسیر هستیم.
جهانبانی با اشاره به سفارش ساخت کشتی به تولیدکنندگان داخلی، اضافه کرد: وظیفه تکمیل زیرساختها و توسعه بنادر با سازمان بنادر و دریانوردی بوده و شرکتهای کشتیرانی، بهره بردار این زیرساختها هستند. با وجود افزایش تقاضا برای صادرات از بنادر شمال کشور، این بنادر به لحاظ زیرساختهایی که باید از سوی نهادهای ذیربط و دستگاههای دولتی مهیا شوند، به روزرسانی نشده و نیازمند تکمیل و توسعه تجهیزات جدید در این بنادر هستیم؛ به همین علت در برخی بنادر، شاهد انباشت کالاهای صادراتی هستیم که امیدواریم با تدبیر عاجل سازمان بنادر و دریانوردی این محدویتها نیز به زودی رفع شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه تجهیزات بندری و شیوه تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی سنتی است اظهار کرد: امیدواریماین روند و نگرش از سوی دست اندرکاران متحول شود؛ ضمن اینکه فقدان شرکتهای لجستیکی قوی در ساماندهی به نوع و شکل بارهای صادراتی برای صادرات از طریق دریا و به خصوص به صورت حمل کانتینری معضل دیگری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی یکی از ضرورتهای توسعه صادرات از بنادر شمال کشور را کانتینری شدن این کالاها اعلام کردو با بیان اینکه در راستای افزایش ظرفیت ناوگان و همگام با توسعه تجارت به دنبال خرید کشتی دست دوم با رعایت منافع ملی و بهره وری این کشتیها هستیم، گفت: عرضه شناور نو یا با سن کم در دریای خزر و منطقه برای فروش را بسیار است، همین امر، موانعی را بر سر راه خرید کشتیهای دست دوم ایجاد کرده است.
به گفته وی، در راستای تقویت روابط همزمان با توسعه ناوگان از سوی کشتیرانیها، بنادر نیز نیاز به بازنگری دارند تا قادر باشند به وظایف خود در قالب کالاهای صادراتی و کریدور شمال-جنوب به خوبی عمل کنند که به همین منظور بنادر باید نیازسنجی بازارهای هدف را از هم اکنون در دستورکار قرار دهند. حدود ۷۰ درصد از مدت زمان حملونقل کالا در بنادر میگذرد؛ بنابراین تسریع در عملیات بندری و افزایش بهرهوری در کنار استفاده بهینه از ناوگان است که به توسعه صادرات کشور و رونق بنادر در شمال کشور میانجامد.
وی افزود: به دلیل مشکلات لجستیکی و روان نبودن تشریفات صادراتی و کُند بودن بارگیری، ناوگان بخش خصوصی در بسیاری از مواقع کشتیها را با نیمی از ظرفیت یا حتی به صورت خالی حرکت میدهند.