صفحه اصلی / اصناف / برندها / طرح توجیهی تولید زغال از ضایعات چوب
طرح توجیهی تولید زغال از ضایعات چوب

طرح توجیهی تولید زغال از ضایعات چوب

تولید زغال یک کسب و کار پرسود است که با راه اندازی آن می توانید سود بسیار زیادی به دست آورید. با توجه به هزینه پایین تهیه مواد اولیه و تولید، حاشیه سود و درآمد تولید زغال بالاست.

شاید این سوال برایتان پیش آید که تولید زغال چگونه است، چه پروسه ای دارد و مزایای آن چیست. درآمد تولید زغال فشرده چقدر است و آیا شروع این کار صرفه اقتصادی دارد؟ در ادامه قصد داریم به طرح توجیهی زغال از ضایعات چوب پرداخته و بخش های مختلف آن را بررسی کنیم.
چرا تولید زغال فشرده
زغال محصولی است که از دیرباز مورد استفاده انسان قرار می گرفته و از آن جهت پخت غذا و دخانیات بهره می برده است. با این حال روش های مختلفی برای تولید زغال وجود دارد که به دو روش سنتی و صنعتی تقسیم می شود. همانگونه که از نامشان پیداست، روش صنعتی مدرن تر بوده و با استفاده از ماشین آلات صنعتی صورت می گیرد.
زغال های صنعتی دیگر مانند زغال فشرده، جهت استفاده در طباخی ها، قلیان سراها و دیگر بخش های زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل کاربرد گسترده زغال فشرده، تولید آن می تواند درامد خوبی را برای شما ایجاد کند. به همین دلیل یک انتخاب مناسب برای کسانی است که قصد کسب درآمد از کارآفرینی را دارند.

انواع زغال فشرده برای تولید و کاربرد آن
چه در روش تولید زغال سنتی یا صنعتی، انواع مختلفی از زغال تولید و روانه بازار می شود. یکی از مهم ترین و پرفروش ترین انواع زغال، زغال های فشرده است که از طریق فشرده سازی و فرآوری ضایعات چوبی به دست می آید. شاید عجیب باشد که بتوان به کسب درآمد از ضایعات پرداخت اما این یک صنعت بزرگ است که با ورود به آن می توانید یک کسب و کار داشته و آن را رشد دهید. شما می توانید برای آشنایی با نحوه کسب درآمد از ضایعات، به مهرنیوز مراجعه کنید.
زغال کاربردهای بسیار زیادی در زندگی انسان ها دارد. از گرمایش به هنگام سرما گرفته تا طبخ غذا و استفاده برای دخانیاتی چون قلیان. پس می توان گفت که کاربردهای آن گسترده است و به علت کاربردهای بسیاری که دارد بازار بزرگی در انتظار شماست.

تاثیر استفاده از زغال


زغال فشرده از ضایعات چوبی به دست می آید و ضمن این که برای محیط زیست خطرناک نیست، باعث کمک به محیط زیست نیز می شود. چرا که مانع از قطع درختان می شود و محصول نهایی نیز کیفیت مناسبی دارد. استفاده از زغال باعث رفع نیازها و در عین حال ضربه نزدن به محیط زیست می شود.

اهمیت استراتژیکی زغال
زغال محصولی است که اهمیت بسیار بالایی دارد و می توان آن را جزء کالای مصرفی اولیه مردم محسوب کرد. کالاهای اولیه مصرفی یا کالاهای مورد نیاز، محصولاتی هستند که مردم به صورت مداوم از آن ها استفاده می کنند.
اکثر مردم، طباخی ها و تمامی قلیان سراها و دخانیاتی ها از زغال استفاده می کنند و با توجه به این نکته که طبخ غذا با زغال و استفاده از دخانیاتی همچون قلیان نه تنها در ایران، بلکه در خاورمیانه مرسوم است، بازار بزرگی وجود دارد که با ورود به آن می توان سود مناسبی به دست آورد.

شرایط صادرات و واردات زغال

با توجه به تقاضای بسیار برای زغال در سطح خاورمیانه، اکثر کشورهای جهان و همچنین مجاز بودن صادرات این محصول در گمرک کشور، شرایط صادرات برای این محصول کاملا فراهم است. مهم ترین کاری که باید انجام دهید، شرکت در سمینارها، همایش ها و مکان هایی است که می توانید ارتباط سازی موثر انجام دهید.
با پیدا کردن چند رابط در کشورهای مختلف می توانید محصولات خود را به خارج از ایران صادر کرده و با توجه به نوسان هایی که ارز دارد، سود خوبی به دست آورید.
واردات زغال در ایران نیز یکی از راه های درآمدزایی از این صنعت است که نیاز به ارتباط سازی دارد. با این حال پیشنهاد می شود تمرکزتان بر روی تولید زغال باشد و نه واردات آن. چون ایران یکی از کشورهای تولیدکننده زغال است و با توجه به قیمت پایین ضایعات چوبی که مواد اولیه تولید زغال را تشکیل می دهند و دیگر هزینه ها، تولید زغال کاری اقتصادی و به صرفه است.
بررسی تکنولوژی های تولید زغال و توضیح مختصر
روش های مختلفی جهت تولید زغال وجود دارد. روش سنتی تولید زغال قدیمی شده و با توجه به معایبی که دارد، تقریبا دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. با این حال روش صنعتی روز به روز پیشرفت می کند. شرکت های بسیاری ماشین آلات تولید زغال فشرده را تولید می کنند و ممکن است کارآیی آن ها مقداری متفاوت باشد، اما فرمول اصلی یکسان است.
ویژگی های زغال مرغوب
زغال مرغوب زغالی است که کیفیت بالایی داشته و به همین علت نیازهای مشتریان را رفع کرده و باعث پیشرفت برند شما می شود. در ادامه به برخی از ویژگی های مهم تولید زغال مرغوب می پردازیم:
⦁    رطوبت آن به اندازه باشد تا کارایی زغال کاهش نیابد.
⦁    دودزا نباشد.
⦁    به هنگام استفاده توسط مصرف کننده باعث سردرد، سرگیجه و دیگر مشکلات نشود.
⦁    گرمای مورد نیاز را تامین کند.
دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز جهت تولید زغال
جهت تولید زغال فشرده از ضایعات چوبی به مجموعه دستگاه هایی نیاز داریم که بتوانیم فرمول تولید زغال را پیش ببریم. از جمع شدن چند دستگاه، یک خط تولید به وجود می آید که با آن قادر هستید محصولات مورد نیاز خود را تولید کنید. دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز جهت تولید زغال به شرح زیر هستند:
⦁    دستگاه سرند و الک
⦁    دستگاه خشک کن
⦁    دستگاه میکسر
⦁    دستگاه اکسترودر
⦁    آسیاب و خردکن
⦁    فیلتر کاهنده دود
⦁    کوره صنعتی و مشعل گازی
⦁    دستگاه زغال ساز
⦁    دستگاه مکنده توربینی
⦁    دستگاه خفه کن
سرمایه لازم جهت راه اندازی
برای راه اندازی کسب و کار تولید زغال از ضایعات چوبی به سرمایه حدود ۱ تا ۲ میلیارد تومانی نیاز دارید که صرف خرید خط تولید، خرید یا اجاره ملک، انرژی، استخدام کارکنان و موارد دیگر می شود. اگر به خوبی کار کنید، این یک سرمایه گذاری مناسب است که می تواند باعث برگشت سرمایه و سوددهی بالا برای شما شود.
برای راه اندازی این کسب و کار به سرمایه ای کم به نسبت دیگر کسب و کارها نیاز دارید و به دلیل گستردگی بازار، دست شما برای توزیع آن در کشور یا صادرات باز است. در واقع شما می توانید بیشترین سود تولید زغال با کمترین سرمایه را از طریق تولید این محصول به دست آورید.
لازمه ایجاد یک کسب و کار عالی در هر زمینه ای تولید محصولات باکیفیت است که خود محصول برایتان بازاریابی کند. پس اگر می خواهید این کسب و کار را شروع کنید، حتما تحقیقات لازم در مورد آن را انجام دهید.

همچنین مطالعه کنید:

تفاوت پارتیشن اداری تک جداره و دوجداره

پارتیشن اداری اولین ویژگی که با ورود به یک دفتر خوب به چشم می خورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.