صفحه اصلی / اسلایدر / مسکن دولتی متری ۶.۵ میلیون تومانی کم‌کیفیت می شود؟/چانه زنی بر سر قیمت مسکن ملی
مسکن دولتی متری ۶.۵ میلیون تومانی کم‌کیفیت می شود؟/چانه زنی بر سر قیمت مسکن ملی

مسکن دولتی متری ۶.۵ میلیون تومانی کم‌کیفیت می شود؟/چانه زنی بر سر قیمت مسکن ملی

کسب و کار نیوز- پروژه نهضت ملی مسکن با وجود فراز و نشیب‌ها در مناطق مختلف کشور با شدت و ضعف پیش می‌رود. اما با توجه به نوسانات قیمت ها در بخش های مختلف اعم از تامین زمین، مصالح ساختمانی و... قیمت واحدها بر اساس متر مربع به مراتب بالاتر از آن چیزی است که دولت در ابتدای رونمایی از طرح اعلام کرد. عضو شورای عالی مسکن در این رابطه گفته است قیمت نهضت ملی مسکن در شورای عالی مسکن به بحث گذاشته شد و به متری 8 میلیون تومان رسیده‌ایم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که در ابتدای رونمایی از طرح قیمت هر متر مربع طرح نهضت ملی مسکن ۴  میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شد. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران افزایش هزینه‌های ساخت را نتیجه‌ی طبیعی طولانی شدن پروژه نهضت ملی مسکن دانسته و گفت: در حال حاضر هزینه ساخت به حدود ۸ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است؛ در حالی که شاید اگر کارها روی روال بود می‌توانستیم با ۴۰ درصد کمتر از این رقم، پروژه را جمع کنیم.

ایرج رهبر اظهار کرد: ایده اجرای طرح نهضت ملی مسکن در صورت اجرای درست می‌توانست بخشی از مشکلات کشور در حوزه تامین خانه را برطرف کند، اما در اجرا با مشکلاتی روبرو شده است. ما از ماه‌ها قبل مشکلات پروژه‌های نهضت ملی مسکن را به اطلاع وزارت راه و شهرسازی رساندیم، اما تا امروز اقدام جدی برای رفع موانع صورت نگرفته است. به نظر می‌ رسد در اجرای این طرح، یک رویه خاص وجود ندارد و بدنه مدیریتی وزارت راه و شهرسازی، بدون توجه به توافقات و راه‌حل‌های کارشناسی، روش خود را اعمال می‌کند.

به هر ترتیب نهضت ملی مسکن به عنوان ابروعده رئیسی در حد طرحی کاغذی باقی مانده است. در این میان هر روز اعداد و ارقام تازه‌ای از سوی دست‌اندرکاران این طرح دولتی اعلام می‌شود که با واقعیت‌های فعلی ساخت‌ مسکن فاصله‌ زیادی دارد. به ویژه با توجه به تورم فزاینده حاکم بر اقتصاد کشور به نظر نمی‌رسد حتی همین ارقام هم بتواند در نهایت به ساخت مسکن منتهی شود.

یک عضو شورای عالی مسکن به تازگی اعلام کرده که این شورا هزینه ساخت هر متر مسکن ملی را ۸ میلیون تومان ارزیابی کرده است. این عددی بود که ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران نیز آن را تایید اما تاکید کرد که با توجه به تورم، این رقم تنها مختص همین مقطع زمانی است.

با این حال اما روز گذشته علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد که این رقم دقیق نیست و اکنون هزینه ساخت مسکن ملی ۶.۵ میلیون تومان بر اساس نرخ تعدیل سال ۱۴۰۰ است. الگوبرداری محض دولت سیزدهم از مسکن مهر احمدی‌نژاد حالا نمایان شده و اکنون نیز دولت با همان مشکلاتی روبروست که به تدریج مسکن مهر با آن مواجه شده بود. در این میان مهمترین بحث، هزینه ساخت است که دولت تلاش می‌کند آن را کوچک‌نمایی کند اما به تدریج به عنوان مهمترین معضل ساخت مسکن سر بر می‌آورد. از سوی دیگر هم آن طور که سازندگان بخش خصوصی می‌گویند، مسکن ملی با این هزینه‌ها، یک کپی از مسکن مهر و با کیفیتی نازل خواهد بود.

لزوم شفاف سازی قیمت مسکن دولتی

منصور غیبی، کارشناس مسکن

در طرح های مسکن که توسط دولت ارایه می شود اعلام قیمت تمام شده واقعی بسیار اهمیت دارد. در واقع برآورد واقعی، عینی و دقیق باید از قیمت تمام شده وجود داشته باشد. این قیمت تمام شده باید به تمامی متولیان اجرایی، پیمانکاران، تامین کنندگان مصالح ساختمانی و متقاضیان به صورت شفاف اعلام شود. اینکه هر بار هر مسوولی اظهارنظری در رابطه با قیمت تمام شده پروزه نهضت ملی مسکن دارد به ضرر تمام متولیان دست اندرکار است. قیمت تمام شده واقعی بسیار مهم است و باید در مورد آن شفاف سازی صورت بگیرد.

چراکه با وجود ارقام متفاوت متولیان اجرایی که قرار است با پیمانکاران پروژه ها قرارداد امضا کنند، سرگردان مانده و طرح جلو نمی رود. مصرف کنندگان نیز باید بر اساس قیمت تمام شده واقعی مقدار سرمایه گذاری خود را مشخص کنند. اینکه ابندای راه یک قیمت اعلام شود در اواسط مسیر چندین قیمت اعلام شود تمامی ذینفعان نهضت ملی مسکن را دچار ضرر وز یان بسیاری خواهد کرد. اگر واقعیت آشکار نشود همه متضرر خواهند شد. همچنین باور تمامی ذینفعان خدشه دار شده و دیگر کسی طرح های دولت برای ساماندهی بازار مسکن و خانه دار شدن اقشار ضعیف را باور نخواهد کرد.

از سوی دیگر کیفیت حاصل از اجرای پروژه بر اساس قیمت مصوب هم مهم است. درواقع بایستی به این موضوع نیز فکر کنیم که قیمت تمام شده چگونه و چطور خواهد توانست بر ارتقاس کیفیت پروژه اثرگذار باشد. اگر بخواهیم با قیمت حداقلی پیش برویم کیفیت کار خدشه دار می شود. بنابراین هر فردی و شخصی که قرار است در وزارتخانه جایگزین شود، باید بر اساس واقعیت هایی که در جامعه با آن مواجه است جلو برود.

تامین منابع مالی و پایدار پروژه بسیار مهم است. باید بدون هیجان وارد ادامه ماجرا شود. دولت همچنین باید شهامت داشته باشد و اگر در تحقق وعده های قبلی ناتوان است آن را رسما اعلام  کند. شفاف سازی در ابتدا برای بدنه خود دولت مهم و اثرگذار است. دولت بهتر از هر کس دیگری می داند در چه وضعیتی قرار دارد. اگر کیفیت ساخت و تحقق وعده با کاهش وعده های قبلی به عنوان مثال به دو میلیون مسکن در چهار سال عملی می شود آن را شفاف و با شهامت اعلام کند. دولت اعلام کند دو میلیون مسکن ساخته خواهد شد ولی به قیمت و با کیفیت بالاتری تحویل متقاضی می شود. انطباق پروزه بر اساس توانایی موجود مهم است.

اگر شخصی که به عنوان وزیر جدید به وزارتخانه خواهد آمد باز هم شعار دهد و اعلام کند من می توانم وعده های قبلی را که دیگران قادر به اتمام آن نبودند را به اتمام برسانم، به نوعی آخرین بازمانده های اعتماد نیز از بین خواهد رفت. این تغییر و تحول بهترین فرصت برای تعادل ثانویه است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.