صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرایط کنترل تورم
شرایط کنترل تورم

بهمن آرمان، اقتصاددان

شرایط کنترل تورم

سرمقاله

عدم آشنایی مدیران اقتصادی با شرایط اقتصاد کشور و اتفاقات آن منجر به رشد پایه پولی و رشد نقدینگی شده است. هرچند در شرایط اضطراری که بر اقتصاد کشور حاکم است نمی توان انتظار چندانی از دولت و مسوولان داشت اما راهکارهایی وجود دارد که می توان حداقل از بروز دیگر مشکلات و کاهش رشد نقدینگی جلوگیری کرد. دولت می تواند با انتشار اوراق قرضه از رشد پایه پولی و چاپ اسکناس جلوگیری کند. در سالهای دور اقتصاد ایران با این اوراق اداره می شد. دولت می بایست سود این اوراق را حداقل ۵ درصد بیشتر از نرخ بهره اجرایی کند تا جذابیت برای آن وجود داشته باشد.
متاسفانه نبود بینش اقتصادی در میان مسوولان منجر شده اقتصاد کشور ثبات خود را از دست بدهد. طبیعی است که افزایش نقدینگی به رشد تورم دامن می زند. در ایران همواره تورم به دلایل مختلف در حال افزایش است. چرا باید به دست خود هم به رشد تورم دامن بزنیم. عدم آشنایی مدیران به اصول اولیه اداره اقتصاد منجر به نابسامانی در بازارهای مختلف حساس مانند ارز، و طلا و سکه، مسکن و خودرو و… شده است. اما فارغ از اینکه می دانیم نوسانات بازار ارز می تواند بر رشد تورم اثرگذار باشد، امکان ثبات در نرخ تورم وجود دارد. دولت باید اعلام کند درآمدهای دولتی کاهش داشته و به جای چاپ بدون ضابطه پول، اوراق قرضه منتشر کند. نباید پول سرگردان ایجاد شود.
بورس کشور متاسفانه در حالی می توانست در کنترل تورم نقش بسزایی ایفا کند که در شرایط فعلی از نظر تامین مالی خنثی شده است. به جای اینکه بورس به عنوان یک ابزار تامین منابع مالی باشد به مکانی برای برندگان و بازندگان از پیش تعیین شده تبدیل شده است. واقعیت این است که بورس در آینده هم وضعیت خوبی نخواهد داشت. دلیل آن هم کاملاً مشخص است. بخش فیزیکی اقتصاد ایران دچار بحران است و افزایش قیمت سهام و شاخص‌ها نشانه آینده درخشان برای بورس نیست. مگر اینکه دولت به بازار سرمایه عمق ببخشد و آن را از حالت برنده بازنده بودن خارج کند.
به هر ترتیب نمی توان ادعا کرد که افزایش نقدینگی داریم اما تورم تشدید نخواهد شد. طبیعی است زمانی که قصد داریم با چاپ پول کشور را اداره کنیم تورم تشدید خواهد شد. برای کاهش تورم باید ارزش ریال را بازگردانیم. این امر زمانی امکان‌پذیر است که تنش ها در روابط خارجی کشور برطرف شود. روابط بانکی با روابط بانکی سیستم بین المللی نیز برقرار شود. در نهایت چرخه اقتصاد مثبت شود که متاسفانه واقعیت‌های اقتصادی حاکی آز آن است که در داخل این چرخه دچار مشکل است و فعالیت‌های اقتصادی وجود ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.