صفحه اصلی / اسلایدر / بحران مواد اولیه به افزایش قیمت کالاهای تولیدی منجر خواهد شد/کوچ صنعتگران به کشورهای همسایه
بحران مواد اولیه به افزایش قیمت کالاهای تولیدی منجر خواهد شد/کوچ صنعتگران به کشورهای همسایه

بحران مواد اولیه به افزایش قیمت کالاهای تولیدی منجر خواهد شد/کوچ صنعتگران به کشورهای همسایه

کسب و کار نیوز- این روزها صحبت از مشکلات صنایع بسیار سخت است. چراکه این مشکلات به یک یا دو مشکل ختم نمی شود که بتوان با صحبت در رابطه با آن به راه حل ها و راهکارهای نجات دهنده صنعت دست پیدا کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مشکلات صنایع به اندازه ای بزرگ و بغرنج شده که صنعتگران دیگر از خیر حل مشکلات گذشته و به فکر مهاجرت از کشور افتاده اند. کوچ صنعتگران کشور به کشورهای همسایه به دلیل تامین مالی و استفاده از ابزارهای متنوع و مورد نیاز تولید در این کشورها، زنگ خطر کاهش تولید و افزایش قیمت کالاها را در آینده ای نزدیک به صدا در آورده است. در همین رابطه رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفته است صنایع با بحران تامین مواد اولیه رو به رو شده است. این در حالی است که بورس کالا هم دچار نوسانات قیمتی غیرقابل پیش‌بینی است. علیرضا کلاهی صمدی افزود: پی وی سی ۶۶ درصد و مس ۴۴ درصد افزایش قیمت خورده است. مجموعه این عوامل منجر به کوچ صنعتگران کشور به دبی و ترکیه شده است.

فارغ از این موضوعات صنایع در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز و حتی در برخی موارد کمبود برق مواجه هستند. این کمبود انرژی تأثیر منفی در تولید و بهای تمام شده محصولات دارد به همین دلیل باید چاره‌اندیشی جدی در این خصوص انجام شود. اگر قرار است واحدهای تولیدی برای تأمین انرژی مورد نیازشان اقدام به ساخت نیروگاه کنند، باید گاز به قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار داده شود. با این حال ایجاد نیروگاه کوچک برای واحدهای صنعتی در شرایط فعلی دشوار است و نیاز به منابع بسیاری دارد.

این در حالی است که عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان معتقد است تزریق پول به واحدهای کوچک و متوسط و حتی بزرگ راهگشای فعالیت صنعتی ما نیست. رضا چینی اظهار کرد: وقتی نرخ تورمی حدود ۴۵ درصد در کشور وجود دارد، دولت بانک‌ها را مجبور می‌کند تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد در اختیار صنایع قرار دهند و از سوی دیگر افراد را به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها با سودی تقریباً نصف تورم ترغیب کنند، بازار کاذبی برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها ایجاد می‌شود. وی افزود: با توجه به اینکه نوآوری کمی در صنایع وجود دارد و سیاست‌گذاری دولت نیز با توجه به تحریم‌های موجود، کمکی به صادرات این شرکت‌ها نمی‌کند، این کسب‌وکارها علی‌رغم دریافت تسهیلات با نرخی کمتر از تورم، با شکست مواجه می‌شود.

ضرورت کاهش هزینه های تولید

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن

تولید و صنعت درگیر مشکلاتی شده که خروج سرمایه نیز یکی از همین مشکلات است. در صنایعی که مواد اولیه مورد نیاز تولید کالا از بورس کالا تامین می شود، نوسانات قیمتی بر فعالیت و تولید کالا و خدمات مورد نظر تاثیرگذار است. این بدان معناست که افزایش قیمت مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا به فعالیت صنعت و تولید ضربه وارد می کند که نتیجه آن افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمت مورد نظر است. در نهایت با گرانتر شدن هزینه تولید مصرف کننده نیز درگیر افزایش قیمت کالاها خواهد شد.

این در حالی است که برخی صنایع هم وجود دارند که تامین مواد اولیه آنها از روش های دیگری انجام می شود. این صنایع نیز تحت فشار بوده و مشکلات جدی دارند. در شرایط فعلی انتقال ارز و واردات مواد اولیه با مشکلات زیادی روبرو است. این اتفاق بر عملکرد و فعالیت صنعت و تولید وابسته به واردات تاثیر گذار است. دشواری تامین مواد اولیه به کاهش تولید منجر می شود. در این حالت نیز قیمت کالای تولید شده افزایش پیدا می کند. چراکه هزینه های تولید افزایش  یافته و تولید کاهش داشته است. برای جبران بخشی از خسارت تولید هزینه کالا افزایش پیدا می کند.

باز هم مصرف کننده در چرخه آخر متحمل رشد قیمت کالاها خواهد شد. تولیدکننده برای تامین مواد اولیه باید ارتباط جهانی داشته باشد. انتقال ارز باید از طریق روابط بین المللی و بانکهای خارجی انجام شود. تولیدکننده چطور می تواند از پس تامین مواد اولیه در حالتی که روابط خارجی کمتری نسبت به گذشته وجود دارد بربیاید. صنایع کشور به دلایل مختلف از جمله تحریم‌های بین‌المللی و سوء مدیریت یا اتخاذ تصمیم‌های نادرست در عرصه سیاست‌گذاری با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

چالش تامین نقدینگی هم وجود دارد. کمبود منابع بانکی برای مقابله با اثرات منفی کاهش قدرت خرید صنایع و حفظ سطوح تولید را یکی از مهم‌ترین دلایل چالشی بودن تأمین مالی صنایع است. به دلیل مشکلاتی نظیر حذف یک‌باره ارز ترجیحی و در نتیجه از دست رفتن مزیت رقابتی برخی کالاها در بازار جهانی و همچنین وجود تحریم‌های مختلف، فرآیند صادرات کالاهای صنایع را با مشکل مواجه کرده و همین امر نیز فشار مضاعفی بر واحدهای تولیدی وارد آورده است.

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.