صفحه اصلی / سرخط خبرها / موانع رونق گرفتن تولید
موانع رونق گرفتن تولید

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

موانع رونق گرفتن تولید

سرمقاله

صنایع و تولید برای استمرار در فعالیت ها و برای تداوم تولید کالا و خدمات نیازمند انرژی هستند. سناریوی تکراری قطعی برق و گاز صنایع به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف در فصول سال در رابطه با برق و گاز نمی تواند دلیل قربانی کردن صنایع باشد. هر زمانی که انرژی در هر نوعی از آن اعم از برق گاز و آب و… برای حتی چند ساعت بر روی صنایع بسته می شود برای راه اندازی مجدد خطوط تولید خوابیده در اثر قطعی انرژی، خسارات زیادی بر تولید و صنعت تحمیل می شود. این سناریو سالهاست تکرار می شود. سوال این است زمانی که می دانیم برای هر سال این اتفاق قرار است تکرار شود چرا راهکار آن را پیدا نمی کنیم.
برای تامین انرژی به عنوان مثال گاز می توانستیم از ارمنستان گاز وارد کنیم. این راهکار که بسیار پیش پا افتاده و در دسترس است. اینکه چرا تدابیری اندیشیده نمی شود عجیب است. از سوی دیگر باید در این سالها برای نیروگاههایی که به دلیل فرسودگی تجهیزات توانایی تولید برق و گاز مورد نیاز را نداشتند، راهکاری ارایه می شد. بسیاری از نیروگاهها حتی توانایی تولید کمترین میزان برق و گاز را ندارند. تمامی تجهیزات فرسوده شده و سالهاست دیگر توان پاسخگویی به این حجم از نیاز مصرف خانگی و صنعتی وجود ندارد. تولید و صنایع از مشکلات دیگری هم رنج می برند. مهم ترین مشکل این است که سرمایه گذاری در تولید نداریم. به همین دلیل سرمایه در گردش در این بخش وجود ندارد و بسیاری از تولیدی ها و بنگاههای اقتصادی تعطیل شده اند. برای همین میزان تولید و صنعتی که برای ادامه بقا می جنگند تامین انرژی را در دستور کار قرار دهیم.
با هر اتفاقی به سراغ تولید و صنعت برای قطعی انرژی آنها نرویم. به طور کلی مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی تولید و صنعت کشور را نشانه گرفته اند. در قطعی برق در تابستان تولید تا اندازه بسیار زیادی صدمه دید. تولید کالا و خدمات کاهش پیدا کرد و به افزایش قیمت در برخی بازارها منجر شد. در فصل پاییز و زمستان باز هم از نبود گاز و حتی آب برای تولید سخن به میان می آید. این حجم از مشکلات بر دوش تولید و صنعت برای اقتصاد گران تمام می شود. چطور با این همه مشکلات مسوولان اعلام می کنند تورم تولید منفی شده است. چطور با این حجم پایین از تولید، قیمت ها در بازار ها به گفته مسوولان کاهش پیدا کرده است.
آمارهای دولتی در حالی هر روز از بازگشت کارخانجات و بنگاه های راکد و تعطیل شده به چرخه تولید حکایت دارد که شاهد هستیم تولید و صنعت در چه مضیقه هایی قرار دارند. این آمارها چطور می تواند واقعیت داشته باشد در حالیکه در آستانه فصل سرد باید نگران خواب زمستانی تولید باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.