صفحه اصلی / اسلایدر / عملکرد ۷ ماه خودروسازان بزرگ نشان می‌دهد/افزایش ۱۰ درصدی تولید خودروسازان
عملکرد ۷ ماه خودروسازان بزرگ نشان می‌دهد/افزایش ۱۰ درصدی تولید خودروسازان

عملکرد ۷ ماه خودروسازان بزرگ نشان می‌دهد/افزایش ۱۰ درصدی تولید خودروسازان

کسب و کار نیوز- آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی هفت ماهه سال جاری نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) در مجموع قریب به ۵۶۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌ که حدود ۱۰ درصد بیش از آمار تولید هفت ماهه ۱۴۰۰ است. این خودروسازان بالغ بر ۶۲۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه در مدت مذکور سال جاری فروخته‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، به دنبال آنکه آمار عملکردی خودروسازان در مهر امسال نشان داد، مجموع تولید خودروها نسبت به شهریور ماه افزایشی رقم خورده، اما بررسی نقطه‌ به‌ نقطه حکایت از این دارد که در پنج خودرو، تولید مهر نسبت به شهریور بیشتر شده اما در هفت خودرو کاهش تولید نسبت به شهریور دیده می‌شود.

بر این اساس بررسی آمار و صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (به‌ عنوان زیر مجموعه سایپا) به سازمان بورس نشان می‌دهد که در  هفت ماهه  امسال میزان تولید خودرو در کشور توسط این خودروسازان به ۵۶۵ هزار و ۸۸۶ دستگاه رسیده و برای ۶۲۱ هزار و ۶۳۶ دستگاه خودرو فاکتور مالی ثبت شده است.

ایران‌خودرو ۳۰۴ هزار و ۶۶۹ دستگاه تولید و ۳۲۲ هزار و ۶۵۸ دستگاه فروخت

در مجموع هفت ماه سال جاری گروه صنعتی ایران‌خودرو ۳۰۴ هزار و ۶۶۹ دستگاه خودرو تولید و ۳۲۲ هزار و ۶۵۸ دستگاه فروخته است. پیشی گرفتن آمار فروش به نسبت آمار تولید نشان‌دهنده تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص اردیبهشت ماه به قبل است.

از مجموع تولیدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو طی مدت مذکور ۱۸۷ هزار و ۵۵۴ دستگاه از محصولات خانواده پژو تولید و ۲۰۰ هزار و ۷۲۲ دستگاه از این خودروها فروخته شده است.

ایران‌خودرو ۴۳ هزار و ۷۶۱ دستگاه از محصولات خانواده سمند در هفت ماهه ۱۴۰۱ تولید کرده و برای ۴۰ هزار و ۱۲۸دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین در این مدت، ۴۰ هزار و ۹۸۷ دستگاه دنا، ۱۴ هزار و ۱۱۷ دستگاه رانا و ۸۳۲۴ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که به ترتیب ۴۳ هزار و ۱۰۲ دستگاه دنا، ۲۲ هزار و ۹۲۴ دستگاه رانا و ۸۳۷۷ دستگاه تارا فروخته شده است.

ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه، ۸۶۸۳ دستگاه هایما تولید و ۶۷۹۷ دستگاه تجاری‌سازی کرده است.

ضمن اینکه این گروه صنعتی در آمار تولید خود در این مدت به تولید ۱۲۴۳ دستگاه از سایر محصولات ایران‌خودرو اشاره کرده که ۲۴۳ دستگاه آن تولیدی مهر ماه است و ۶۰۸ دستگاه هم فروخته است.

سایپا ۱۸۷ هزار و ۵۴۹ دستگاه تولید و ۲۲۰ هزار و ۶۴۳ دستگاه فروخت

در گروه خودروسازی سایپا نیز در مدت مذکور سال جاری در مجموع ۱۸۷ هزار و ۵۴۹ دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان به ترتیب ۱۴۷ هزار و ۹۵۰ دستگاه خودروهای خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک)، ۲۳ هزار و ۷۱ دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۱۶ هزار و ۴۳۸ دستگاه سهم شاهین و ۹۰ دستگاه سایر محصولات این شرکت (مربوط به ماه‌های پیش از شهریور) بوده است.

در مقابل از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا پایان مهر ماه، گروه خودروسازی سایپا ۲۲۰ هزار و ۶۴۳ دستگاه خودرو تجاری‌سازی کرده است که از این میزان ۱۷۷ هزار و ۵۵۳ دستگاه تیبا، ساینا و کوییک است و به‌ترتیب ۲۶ هزار و ۷۲۵ دستگاه متعلق به وانت‌های ۱۵۱ سایپا، ۱۶ هزار و ۱۳۸ دستگاه از شاهین‌ها و ۲۲۷ دستگاه از دیگر محصولات سایپا فاکتور شده است. همه ۲۲۷ دستگاه از سایر محصولات فروخته شده سایپا مختص مرداد و شهریور است (۲۲۵ دستگاه از سایر محصولات سایپا در مرداد ماه و دو دستگاه هم شهریور ماه تجاری شد).

پارس‌خودرو ۷۳ هزار و ۶۶۸ دستگاه تولید و ۷۸ هزار و ۳۳۵ دستگاه فروخت

در نهایت نیز، شرکت پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا در مجموع هفت ماهه نخست امسال، ۷۳ هزار و ۶۶۸ دستگاه خودرو تولید و برای ۷۸ هزار و ۳۳۵ دستگاه، فاکتور فروش صادر کرده است.

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در این مدت ۳۹ هزار و ۲۴۴ دستگاه سهم محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و فروش ۴۴ هزار و ۱۳۳ دستگاهی را ثبت کرده است.

همچنین در مدت مذکور ۳۲ هزار و ۲۴۱ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S (تولید سه ماهه اول) و ۱۳۵۲ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس تولید شده است. به‌ ترتیب برای دقیقا ۳۲ هزار و ۲۴۱ دستگاه از محصولات کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S و برای ۱۳۵۲ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس فاکتور مالی ثبت شده است.

پارس‌خودرو همچنین تولید و فروش ۴۰۰ دستگاه خودرو ساینا را در عملکرد هفت ماهه ۱۴۰۱ ثبت کرده که ۳۹۹ دستگاه آن مربوط به چهار ماهه، یک دستگاه مربوط به مرداد ماه و در شهریور و مهر ماه فروشی نداشته است.

پارس‌خودرو در این مدت ۲۳۷ دستگاه بدنه پراید هم تولید کرده که ۱۲۰ دستگاه آن متعلق به مهر ماه بوده اما فروشی در این هفته ماهه نداشته است. ضمن اینکه این گروه خودروسازی فاکتور و تجاری‌سازی پنج دستگاه از برلیانس‌های تولیدی سال‌های پیش از ۱۴۰۱ را در آمار هفت ماهه خود ثبت کرده است که مربوط به شهریور ماه است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.