صفحه اصلی / اسلایدر / آیا روند صعودی تورم به اقتصاد ایران باز خواهد گشت؟/تداوم روند صعودی تورم
آیا روند صعودی تورم به اقتصاد ایران باز خواهد گشت؟/تداوم روند صعودی تورم

آیا روند صعودی تورم به اقتصاد ایران باز خواهد گشت؟/تداوم روند صعودی تورم

کسب و کار نیوز- در حالی صندوق بین‌المللی پول در دو سناریو تورم ایران را مورد بررسی قرار داده است که به باور فعالان اقتصادی نیازی به اتکا به آمارهای این نهادهای ارایه دهنده آمار وجود ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، چراکه شواهد موجود از اعم از رشد بی ضابطه نقدینگی، رشد اقتصادی صفر درصد در یک دهه گذشته، کسری بودجه و… نشان دهنده تورم صعودی در آینده است. اما در میان دو سناریو مطرح شده توسط صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم ایران در دو سال آینده بالای ۵۰ درصد در نظر گرفته شده است. فعالان اقتصادی بر این باورند رشد نقدینگی ۴۰ درصدی و کاهش ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، تورم بالای ۵۵ درصد را برای اقتصاد ایران به ارمغان خواهد آورد.

به هر ترتیب صندوق بین‌المللی پول (IMF) در روزهای گذشته با انتشار گزارشی به بررسی تورم ایران در دو دهه گذشته پرداخته و راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه کرده است. در بخشی از این گزارش صندوق بین‌المللی پول بر اساس داده‌های تاریخی، نرخ تورم ایران در دو سال آینده را در دو سناریو پیش‌بینی کرده است.

طبق سناریوی خوشبینانه، تورم ایران تا دو سال آینده به زیر ۲۰ درصد می‌رسد. اما سناریوی دوم از تداوم روند صعودی تورم به بالای ۵۰ درصد حکایت دارد و می‌گوید نرخ تورم سال آینده به بالای ۵۰ درصد خواهد رسید. با وجود اینکه برخی رسانه‌ها هر دو سناریو را در گزارش‌های خود ذکر کرده‌اند اما تاکید آنها بر پیش‌بینی خوشبینانه صندوق بین‌المللی پول از تورم ایران بوده و تنها نگاهی گذرا به پیش‌بینی تورم ۵۰ درصدی داشته‌اند.

تحلیلی بر تـورم در ایران

پیمان مولوی، اقتصاددان

دلار هیچ گاه عامل تورم نبوده و نخواهد بود. عامل رشد نرخ ارز تورم است. تورم وجود دارد و افزایش ارزش دلار در برابر ریال رقم خورده است. برای افزایش تورم اصلا قرار نیست بر پیش بینی های بانک جهانی،صندوق بین المللی پول و دیگر نهادهای ارایه کننده آمارها استناد و افزایش تورم را برای سال آینده و یا هر زمانی در پیش رو باور کنیم. عوامل موجود در کشور خود بیانگر ایجاد تورم هستند و مشاهده آنها به صورت علنی ممکن شده است. تمامی فعالان اقتصادی و اقتصاددان ها طی این مدت بارها هشدار داده اند که با این حجم از رشد نقدینگی و رشد اقتصادی صفر درصد طی ده سال گذشته نمی توان بدون تورم کشور را تصور کرد.

اما به نظر می رسد مسوولان و وزارت خانه های مرتبط علم و آگاهی فراتر از فعالان اقتصادی دارند و باور کرده اند تورم در کشور روند کاهشی دارد. بدون کوچکترین رشد اقتصادی در یک دهه گذشته و رشد نقدینگی ۴۰ درصد چیزی جز تورم نخواهیم داشت. اگر نتوانیم رشد اقتصادی ایجاد کنیم و جلوی نقدینگی را بگیریم تورم در سال آینده در بهترین حالت ۴۵ تا ۵۰ درصد است. در سال آینده باید در انتظار تورم بالای ۵۵ درصد باشیم. حتی اگر تورم در ایران را ۵۰ درصد در نظر بگیریم و تورم آمریکا ۵ درصد باشد باز هم ارزش ریال ۴۵ درصد دیگر کمتر خواهد شد.

متاسفانه مسوولان الفبای کنترل تورم را نمی دانند. در تمامی کشورها تورم مقطعی است اما در ایران شاهد یک تورم طولانی در۴ دهه هستیم. این تبلوری از اقتصادی است که فقط با تورم زنده است. در این میان دلار در تمام کشورها تعیین کننده است، در اکثر بازارهای کالایی که مشتمل بر محصولات کشاورزی، انرژی، صنایع وفلزات است دلاری قیمت گذاری می شوند. در این بین تفاوت است در این که کشوری مثلا امارات می تواند قدرت برابری خود را با دلار در ۳.۶۷ (سه ممیز شصت و هفت) در سالهای متمادی حفظ کند و یا در ایران شاهد یک دهم ارزش ریال شدن باشیم.

دلار در اقتصاد ایران زمانی به ثبات می رسد و یا به عبرات دیگر زمانی ارزش ریال با دلار برابری خواهد کرد که تورم در ایران با آمریکا برابر شود. امروز آمریکا تورم ۷ درصدی دارد و لازمه رسیدن به تورم ۷ درصدی کسب حداقل رشد اقتصادی ۱۲ درصدی برای همین رشد نقدینگی است. حال کشوری که در ده سال اخیر کوچکترین رشد اقتصادی را تجربه نکرده است چطور می تواند به این رشد برسد باید از مسوولان سوال کرد.

متاسفانه اگر اخبار ناخوشایندی از سوی توقف برجام نیز منتشر شود باید منتظر شوک اصلی در بازار ارز باشیم. در آن زمان است که تقاضای سریع خروج سرمایه ایجاد می شود. ارزش ریال کمتر و کمتر خواهد شد و تورم صعودی تر می شود. در بلندمدت نیز ارزش ریال باز هم تحلیل رفته و این اتفاق برای اقتصاد گران تمام خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.