صفحه اصلی / اسلایدر / سرگردانی پدران “سربازی نرفته” برای دریافت تسهیلات ادامه دارد/سنگ بزرگ جلوی پای متقاضیان وام فرزندآوری
سرگردانی پدران “سربازی نرفته” برای دریافت تسهیلات ادامه دارد/سنگ بزرگ جلوی پای متقاضیان وام فرزندآوری

سرگردانی پدران “سربازی نرفته” برای دریافت تسهیلات ادامه دارد/سنگ بزرگ جلوی پای متقاضیان وام فرزندآوری

کسب و کار نیوز- در حالی وام فرزندآوری با هدف کمک به قانون حمایت از جوانی و جمعیت مطرح شد که پدران "سربازی نرفته" برای دریافت تسهیلات فرزندآوری همچنان سرگردان هستند. قانونی که گویا بر خلاف سروصدای بسیاری که به راه انداخت خیلی هم در اولویت نیست. باید دید آیا بانک مرکزی به عنوان یکی از بخش‌های مهم پرداخت وام فرزندآوری با نظام وظیفه چاره‌ای برای حل این مشکل می‌اندیشد یا کارت پایان خدمت به عنوان مانعی بزرگ برای پرداخت وام فرزند آوری قدرت نمایی خواهد کرد؟

به گزارش کسب و کار نیوز، عضو هیات رئیسه مجلس در توئیتی به موافقت مجلس با بررسی دو فوریت طرح اعطای وام ازدواج به یک میلیون زوج جوان ایرانی اشاره کرد. سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس در توئیتی نوشت: امروز به پیشنهاد بنده و با همت نمایندگان، دوفوریت طرحی تصویب شد که پس از اجرایی‌سازی، تمام محدودیت‌های گیرندگان وام ازدواج برطرف می‌شود. خبر خوب این که مشمولان غایب سربازی و سایر اقشاری که از این وام و وام فرزندآوری محروم شده بودند، بزودی می‌توانند برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

این در حالی است که توسلی، دیگر نماینده مجلس گفت:عدم اعطای وام فرزند آوری به مشمولان غایب نظام وظیفه به هیچ وجه توجیه پذیر نیست. فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره علت عدم اعطای وام فرزند آوری به مشمولان غایب نظام وظیفه عمومی گفت: این موضوع را به تازگی متوجه شده‌ایم، و دلیل اعمال این تصمیم را نمی‌دانیم زیرا عدم اعطای وام فرزند آوری به مشمولان غایب نظام وظیفه به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ افزود: یکی از اولیه ترین اقدامات برای شروع زندگی و ازدواج جوانان، اعطای کمک‌های مالی دولت به آنها است. در همین راستا مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبلغ وام ازدواج را ۵۰ میلیون افزایش داد و قانون حمایت از خانواده هم تصویب و وام‌های فرزند آوری در آن برای جوانان مصوب شد تا به این وسیله کشور را از بحران پیری جمعیت رها کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: سیاست کلی و کلان کشور بحث افزایش جمعیت و ترغیب به فرزند آوری جوانان است. این مسئله مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و مجلس نیز در این راستا اقدامات مؤثری از جمله تصویب قانون حمایت از خانواده انجام داده است.

توسلی در ادامه ضمن انتقاد است اعمال این سیاست گفت: بسیاری از جوانان ما سرباز هستند و علاقه مند هستند که ازدواج کنند و فرزند داشته باشد، اعمال این سیاست باعث می‌شود انگیزه این جوانان برای تشکیل خانواده کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: البته مشمولان متأهل در منطقه محل سکونت خودشان خدمت می‌کنند و حقوق مناسبی هم دریافت می‌کند اما از سوی دیگر هزینه‌های فرزند آوری فوق العاده بالا است و عدم اعطای وام به این مشمولان نوعی بی عدالتی در حق آنها محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: کاهش نرخ باروری در کشور به یک تهدید جدی مبدل شده و مقام معظم رهبری هم بارها این موضوع را متذکر شده اند به همین دلیل همه دستگاه‌ها باید همکاری کنند و مشوق‌هایی برای ازدواج و فرزند آوری جوانان در نظر بگیرند که یکی از این مشوق‌ها همین اعطای وام فرزند آوری به مشمولان خدمت وظیفه عمومی متأهل دارای فرزند است.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: باید پرداخت تسهیلات به سربازان متأهل دارای فرزند مورد توجه جدی دستگاه‌ها و مخصوصاً بانک‌ها قرار بگیرد تا انگیزه جوانانی که علاقه مند به فرزند آوری هستند، کاهش پیدا نکند.

توسلی در ادامه افزود: گویا ملاحظاتی وجود دارد که اگر این تسهیلات هم به سربازان غایب مشمول خدمت وظیفه عمومی اعطا شود علاقه آنها به خدمت سربازی کاهش پیدا کند اما نکته‌ای که مورد توجه قرار نگرفته این است که اعطای این تسهیلات می‌تواند به افزایش انگیزه آنها برای حضور در سربازی کمک کننده باشد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: در شرایط اقتصادی موجود و تورم و مشکلات اقتصادی که جوانان بیشتر با آن مواجه هستند، عدم اعطای وام فرزند آوری به مشمولان غایب نوعی بی‌عدالتی در حق آنها است.

توسلی در ادامه متذکر شد: ما با مشکل کلان در کشور روبرو هستیم و آن کاهش نرخ باروری است. برای حل این مشکل کلان که امنیت ملی کشور را تهدید می‌کند باید برنامه ریزی ها به شکلی باشد که تمام مردم ترغیب به فرزند آوری شوند.

توسلی در ادامه با بیان اینکه برخی معتقدند اگر وام فرزند آوری به مشمولان غایب اعطا شود آنها به هیچ وجه به سربازی نمی‌روند گفت: لزوماً به این شکل نیست که تمام جوانان مشمول خدمت وظیفه عمومی که وام فرزندآوری دریافت کنند به سربازی نمی‌روند، این گروه تعداد معدودی هستند که از رفتن به سربازی امتناع می‌کنند. برای حل این مشکل نباید تمام آنها را از گرفتن وام محروم کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.