صفحه اصلی / اسلایدر / طرح های ناموفق به سه نرخی شدن قیمت خودرو منجر شد/قیمت خودرو تسلیم بازار آزاد
طرح های ناموفق به سه نرخی شدن قیمت خودرو منجر شد/قیمت خودرو تسلیم بازار آزاد

طرح های ناموفق به سه نرخی شدن قیمت خودرو منجر شد/قیمت خودرو تسلیم بازار آزاد

کسب و کار نیوز- به نظر می رسد هیچ کدام از طرح های دولت و وزارت صمت برای ساماندهی و کنترل قیمتها در بازار خودرو به جایی نرسیده است. ماحصل طرح های دولت ایجاد خودروی سه نرخی است. در شرایط فعلی خودرو در سه نرخ شامل نرخ بازار آزاد، نرخ کارخانه و نرخ بورس کالا عرضه می شود. در حالی دولت بورس کالا را برای تعدیل نرخ خودرو معرفی و اجرایی کرد که شاهد هستیم خریداران با خرید خودرو از بورس و فروش آن در بازار آزاد، به رشد قیمت خودرو دامن می زنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از سوی دیگر دولت با قصد حذف رانت، قرعه کشی خودرو را به ظاهر حذف کرده در صورتی که با روش عرضه در بورس کالا، عملا توزیع رانت ادامه دارد. خود خودروسازان نیز با نارضایتی از نرخ های فعلی خواستار رشد قیمت ها شده اند. هرچند وزیر صمت در اظهارات خود بارها تاکید کرده که خودرو تا پایان سال تغییر قیمتی نخواهد داشت، اما به نظر نمی رسد بتوان به اظهارات فاطمی امین استناد کرد. چراکه خودروسازها هر روز با کوبیدن بر طبل ضرردهی در تولید خودرو، بالاخره خواسته خود را به کرسی خواهند نشاند.

ورود خودرو به بورس از جمله مسائلی است که مطرح شدن آن واکنش‌ها متفاوتی را به دنبال دارد. برخی‌ها معتقدند بورس محلی امن برای عرضه خودرو بوده و با اجرای این طرح زمینه‌ای برای شفافیت انجام معاملات در بازار به وجود خواهد آمد. اما از سوی دیگر عده‌ای بر این باورند که عرضه خودرو به بورس تنها زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و چالش‌های تازه فراهم خواهد کرد.

تکرار سناریوهای اشتباه در بازار خودرو 

فربد زاوه، کارشناس خودرو

در بازار خودرو، قیمتها در بازار آزاد حرف اول را می زند. خودرو حتی اگر پنج نرخی هم بشود باز هم بازار آزاد مبنای قیمت گذاری است. همانطور که در چندین سال اخیر شاهد آن بودیم. خودرویی که تحت عنوان خودرو با سه نرخ از آن یاد می شود فقط با خرید در بازار آزاد به نام مشتری می شود و دیگر روش ها مانند خرید از کارخانه و بورس کالا، خرید فوری نیست که بتوان بر قیمت های آن حساب باز کرد. از سوی دیگر هیچ گاه شاهد آن نخواهیم بود که خودروی پرتیراژ و پرطرفدار وارد بورس کالا شود. تا به امروز خودروهایی وارد بورس کالا شده اند که قیمتهای میلیاردی داشته اند. همچنین برای تحویل خودرو باید چند ماه در نوبت ماند.

به طور کلی نرخ بازار آزاد در خرید و فروش خودرو مطرح است و برای خرید آنی و بدون انتظار، خریدار به بازار آزاد مراجعه می کند. دولت و مسوولان وزارت صمت بدون داشتن آگاهی و بدون اتکا به علم بازار، روش هایی را برای ساماندهی ابداع می کنند که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست. این راهکارها از پیش شکست خورده هستند و اگر منجر به آشفتگی بازار نشوند هیچ نتیجه مثبتی نخواهند داشت.

عرضه خودرو در بورس کالا به همان میزان کار اشتباهی بود که قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت انجام شد. سازوکار بورس کالا تنها جهت کاهش پیچیدگی و افزایش رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد شده، نه برای سرکوب قیمت. متاسفانه ما در کشور دچار لجاجت شده‌ایم و حاضر نیستیم که بپذیریم قیمت خودرو در بازار آزاد در این محدوده‌های فعلی قرار دارد و چون حاضر نیستیم این واقعیت را بپذیریم طرح‌های عجیب و غریبی را ارائه می‌دهیم. می‌خواهیم بر پایه آن بازار را مدیریت کنیم. عرضه خودرو در بورس نیز یکی از طرح‌های بیهوده‌ای است که ارائه شده و مزیتی را به همراه نخواهد داشت.

این در حالی است در تمام دنیا تورم کنترل شده و بازار خودرو نیز با ثبات و آرامش است. در ایران اما تمام بازارها با تورم پیش می روند. هرچند بسیاری از بازارها از تورم عمومی نیز سبقت گرفته اند. بازار خودرو بسیار مستعد سبقت از تورم عمومی است. با راهکارهایی به سادگی می‌توان تورم را در اقتصاد کلان کنترل کرد. برای کنترل تورم در اقتصاد کلان ما باید به سراغ کسری بودجه برویم. همچنین باید به برخی از بخش‌ها و نهادهای غیر مولدی که از دولت بودجه می‌گیرند توجه کنیم. باید به سراغ تعطیلی آنها برویم. بسیاری از بخش‌ها و همچنین بسیاری از هزینه‌های غیر ضروری منجر به افزایش تورم در اقتصاد می‌شود. هرگاه که هزینه‌ها کاهش پیدا کند می‌توان به کاهش تورم در اقتصاد امیدوارم بود، در غیر این صورت باید تورم را تحمل کنیم. لذا بدون کنترل تورم، روش هایی امتحان می شود که شکست خورده است. اما مدیران به علت عدم آگاهی از بازار خودرو این راهکارها را تکرار می کنند.

در صورتی که هیچ بازاری با زور کنترل نمی شود. کسانی که در بورس کالا برای خرید خودرو حضور پیدا می کنند خریدارانی هستند که خودرو نیاز فوری آنها نیست. لذا در نوبت می مانند و با تحویل آن و فروش در بازار آزاد، خسارت خواب پول خود را نیز دریافت می کنند. همچنین بورس کالا یک روش فروش خودرو است و راهکار کنترل بازار نیست. شرکت هایی که اقدام به فروش خودرو در بورس کالا می کنند شرکت هایی هستند که ضرردهی ندارند و حتی با فروش خودرو و خواب سرمایه مردم، سود هم نصیب شان می شود. ۸۰ شرکت در بورس کالا شرکت می کنند و شرکتهایی هستند که ضرردهی ندارند. خودروهای ۲ میلیاردی را وارد بورس کرده اند و زیانی متوجه شرکت عرضه کننده نمی شود.

در این روش محصولات پرتیراژ در بورس کالا عرضه نشده و نخواهد شد. هر آنچه عرضه شده یا محصولاتی بوده که در بازار قیمت نجومی دارند و یا شرکت هایی هستند که نمی خواهند درگیر حاشیه شوند. ضمنا زمانی که بعد از سه ماه خودرو را تحویل می دهند حتما مابه التفاوت قیمت آن را حساب خواهند کرد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.