صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / پیشرفت ۳۷ درصدی پروژه‌های نفتی همکاری با روس‌ها/ تیم فنی شرکت‌های روسی در تهران مستقر شدند
پیشرفت ۳۷ درصدی پروژه‌های نفتی همکاری با روس‌ها/ تیم فنی شرکت‌های روسی در تهران مستقر شدند

مدیر عامل شرکت ملی نفت در پاسخ به ایلنا مطرح کرد:

پیشرفت ۳۷ درصدی پروژه‌های نفتی همکاری با روس‌ها/ تیم فنی شرکت‌های روسی در تهران مستقر شدند

مدیر عامل شرکت ملی نفت اظهار داشت: روسیه اعتباراتی تزریق کرده و پروژه‌ها بعضا تا ۳۷ درصد پیشرفت دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، محسن خجسته مهر در حاشیه کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز در پاسخ به سوال ایلنا درباره رقم تزریق اعتبار از تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه اظهار داشت: روسیه اعتباراتی تزریق کرده و پروژه‌ها بعضا تا ۳۷ درصد پیشرفت دارند.

وی با اشاره به سفر اخیر به روسیه تصریح کرد: برنامه‌های سفر بر دو محور متمرکز بود یکی ارائه میزان پیشرفت فیزیکی و مالی قرارداد ۷ میدان نفتی که مورد بررسی قرار گرفت، همچنین آخرین وضعیت مطالعات زمین شناسی و مخزنی ۴۰ میلیارد دلاری مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: تیم فنی شرکت‌های روسی ذیربط در تهران مستقر شدند و در نوامبر تیم راهبری پروژه‌های مربوطه جهت ادامه مذاکرات فنی، مخزنی و زمین شناسی به تهران خواهند آمد و مباحث ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به ورود تجهیزات روسی نیز بیان داشت: ما در این خصوص مقید به قانون استفاده حداکثری از ساخت داخل هستیم و تاکنون این قانون رعایت شده است.

خجسته مهر در ادامه گفت: تا پایان این هفته عملیات اجرایی میدان مشترک سهراب آغاز می شود، همچنین تا ۲ هفته آینده عملیات اجرایی قرارداد لایه نفتی آغاز می شود، همچنین ردیف ۲ پالایشگاه فاز ۱۴ راه اندازی و گاز تحویل شبکه سراسری شد.

خجسته مهر در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره روند تولید در پارس جنوبی و صحت افت تولید در فازهای پارس جنوبی گفت: ما حداکثر تولید گاز را در زمستان داریم، اگر مصرف کنندگان بهینه مصرف کنند مشکلی نخواهیم داشت.

وی درباره وضعیت اوشنیک گفت: اوشنیک در منطقه عسلویه مستقر شده است.

خجسته مهر تاکید کرد: حداکثر ظرفیت تولید گاز را خواهیم داشت و  اگر مصرف بهینه باشد به لحاظ تولید مشکلی نیست.

وی یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت تولید گاز کشور یک میلیارد متر مکعب است و کاهش تولید نداریم.

وی ظرفیت پالایشگاه فاز ۱۴ را ۵۶ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: از دی ماه تاکنون ۲ ردیف با موفقیت راه اندازی و به بهره برداری رسید و پایان آذر نیز ردیف سوم به بهره برداری می رسد و تا پایان سال هر ۴ ردیف به بهره برداری خواهد رسید.

معاون وزیر نفت در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد و اقدامات چند ماه گذشته مقرر شده ۷۰۰ حلقه چاه کم بازده به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد، هر شرکت دانش بنیان می‌تواند در بازه زمانی ۳ ساله ۵ حلقه چاه کم بازده را به بازده حداکثری برساند.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰ شرکت دانش بنیان و فناور زیرمجموعه دانشگاه‌ها مراحل پایانی ارزیابی را سپری کردند و بزودی قراردادهای متعدد با آنها منعقد خواهد شد، هر یک از شرکت‌ها لازم است با شرکت‌های خدمات دهنده جوینت شوند.

خجسته مهر بیان داشت: ما از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ تسهیلات مالی و همچنین ضمانتنامه صندوق پژوهش در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهیم، ما همه نوع همکاری فنی برای به بلوغ رسیدن شرکت‌های دانش بنیان و استفاده حداکثری از ایده‌ها خواهیم داشت.

وی درباره وضعیت فار ۱۱ گفت: زمستان امسال این فاز به تولید می‌رسد و ظرفیت آن ۱۱ میلیون تن خواهد بود.

خجسته مهر ادامه داد: تمام تلاش ما این است از پالایشگاه فاز ۱۴ و فاز ۱۱ حوزه مناطق نفتخیز جنوب ان جی ال و گاز مایع و از میادین‌ مستقل نفت مرکزی افزایش تولید داشته باشیم.

وی درباره جذب سرمایه گذاری نیز بیان داشت: بخشی ار منابع داخلی و بخشی در قالب قراردادهای آی پی سی، بخشی نیز فاینانس خارجی است.

معاون وزیر نفت: درباره توسعه میدان آزادگان گفت: تا اواخر سال گذشته ۲۰ خلقه چاه به مدار تولید آمد و در یک ماه آینده نیز ۱۰ حلقه چاه جدید وارد مدار تولید می شود.

وی ادامه داد: با تاسیس شرکت دشت آزادگان اروند کار مطالعات توسعه یکپارچه  بزودی آغاز می شود.

خجسته مهر ظرفیت کنونی تولید را ۳.۸ میلیون بشکه عنوان مرد و افزود: تا پایان امسال به ۴ میلیون بشکه تولید خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: وضعیت صادرات نسبت به ماههای گذشته بیشتر و رضایت بخش است. ما همواره مذاکرات فشرده ای با مشتریان جدید و قدیم برای بالا بردن ظرفیت صادرات داریم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: بازار سیال و دینامیک است و کسب و کار صادرات نفت دائمی و پیوسته و فشرده است.

وی درباره سواپ نیز توضیح داد: سواپ متناسب با نیاز کشور انجام می شود، در شرایطی که نیاز است سواپ غیر همنام و در شرایطی که کشور نیاز نداشته باشد سواپ همنام انجام می شود.

وی درباره آزمون استخدامی گفت: حدود ۶ هزار نیروی جدید جذب وزارت نفت می شوند ۵۰ درصد مربوط به شرکت نفت از رشته های فنی و غیر فنی خواهد بود و توسط معاونت منابع انسانی اطلاع رسانی خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

درخواست “صدور کارت سوخت” تا اردیبهشت اینترنتی می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی سید هاشمی؛ مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.