صفحه اصلی / سرخط خبرها / تشدید التهاب در بازار خودرو
تشدید التهاب در بازار خودرو

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو

تشدید التهاب در بازار خودرو

سرمقاله

تغییرات قیمتی در بازار خودرو قابل پیش بینی بود. افزایش نرخ ارز توانست التهاب بازار خودرو را تشدید کند. سرعت رشد قیمتها متناسب با نوسانات نرخ ارز است. بازار خودرو شاید یکی از تاثیرپذیرترین بازارها در برابر رشد قیمت دلار باشد. به رغم وعده های مکرر در رابطه با افزایش عرضه خودرو و واردات شاهد هستیم شیب افزایش قیمت در بازار به شدت افزایش یافته است. افزایش قیمت ارز در مقوله واردات خودرو ممکن است رانت بالایی در این بخش ایجاد کند.
بنابراین حتی در صورت تحقق واردات خودرو، عملا تاثیر آن بر بازار خنثی می شود. از سوی دیگر اخباری که در رابطه با واردات خودرو به کشور منتشر می‌شود، دیگر هیچ تاثیری در قیمت‌ها و روند بازار خودرو ندارد. البته با شیوه‌ای که قرار است واردات صورت بگیرد، هیچ تغییری در قیمت خودرو ایجاد نمی‌شود. زیرا این طرح هم، مانند تولید خودرو قرار است در انحصار کامل اجرا شود.
تمامی بازارهای کشور دلاری هستند. بازار خودرو هم دلاری بوده و شدت آن نیز افزایش یافته است. به عبارتی تغییرات نرخ ارز حرف اول را در بازار خودرو می زند. نه واردات خودرو و نه عرضه بیشتر توانایی کنترل بازار و روند صعودی قیمتها را نخواهند داشت. عوامل مهم دیگری بر بازار حکمرانی می کنند. مذاکرات می توانست تا اندازه ای بر بازار خودرو تاثیر مثبت بگذارد. اما با توجه به توقف مذاکرات و ناامیدی عمیق از تحقق برجام، این فاکتور تاثیرگذار عملا فراموش شده است. از آنجایی که تا پایان سال نیز چشم انداز مثبتی برای از سرگیری روند مذاکرات دیده نمی شود، تنش های داخلی و خارجی افزایش یافته و نرخ ارز در مسیر صعودی قرار دارد، قیمت خودرو ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر جای رشد دارد. به عبارتی علاوه بر تجربه افزایش قیمت کنونی، جای رشد بیشتری برای قیمت خودرو وجود دارد. به عبارت بهتر، تنش‌های سیاسی داخلی و خارجی بر روند بازار خودرو و قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. چراکه این اتفاقات بر نوسانات فعلی دلار افزوده و از آن‌جایی که بازار خودرو هم یک بازار دلاری است، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در هفته‌ها و ماه های آینده با افزایش همراه باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.