صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / چند توصیه برای کنترل نرخ دلار
چند توصیه برای کنترل نرخ دلار

چند توصیه برای کنترل نرخ دلار

یک تحلیلگر اقتصادی ضمن تشریح دلایل افزایش قیمت‌ در بازار ارز، چند توصیه به بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار عنوان کرد.

وحید شقاقی شهری درباره تحولات اخیر بازار ارز اظهار کرد: سه عامل تاثیرگذار بر بازار ارز از جمله ناترازی ارزی، تجاری، انتظارات تورمی و نااطمینانی‌های سیاسی هستند که درباره ناترازی ارزی باید گفت که اکنون منابع ارزی رو به بهبود است و در رابطه ناترازی تجاری نیز تحت تاثیر افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی، ناترازی تجاری نیز برطرف شده است.

وی ادامه داد: قیمت جهانی نفت طی دو سال از ۳۵ دلار در هر بشکه به ۹۰ دلار افزایش یافته که تحت تاثیر این موضوع، صادرات نفت نیز افزایش یافته است. علاوه بر این، از آنجاکه قیمت نفت افزایش یافته، صادرات فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی نیز افزایش یافته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه منابع ارزی بانک مرکزی نسبت به دو سال گذشته وضعیت بهتری دارد، گفت: در زمینه انتظارات تورمی و نااطمینانی‌ها اوضاع مناسب نیست و علت عمده اینکه در روزهای اخیر بازار ارز با افزایش‌ قابل توجه قیمت مواجه شده، انتظارات تورمی و عدم ثبات سیاسی است. در این زمینه، باید گفته شود که برجام عملا از دستور خارج شده و آمریکا و همپیمانانش بر تشدید تحریم‌ها بر ایران تاکید دارند. همچنین، در روزهای آینده انتخابات میان دوره‌ای آمریکا انجام می‌شود که با پیروزی جمهوری‌خواهان، آن‌ها دولت بایدن را در مسیر برجام تحت فشار قرار می‌دهند.

شقاقی برای کنترل قیمت دلار چند توصیه به بانک مرکزی کرد و گفت: با تجربه چند ساله حضورم در جلسات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، چند توصیه به بانک مرکزی برای کنترل دلار دارم. یکی اینکه محدوده نوسان قیمت دلار را براساس ذخایر و منابع ارزی و سایر متغیرهای اقتصادی مشخص کند. البته بانک مرکزی باید محدوده‌ای را مشخص کند که توان کنترل و مدیریت نرخ دلار در آن محدوده را داشته باشد.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: قدم بعدی بانک مرکزی باید این باشد که مدیریت سختگیرانه‌ای بر واردات کالاهای غیرضروری و ساماندهی واردات کالاهای ضروری داشته باشد. علاوه بر این، مقابله جدی باید با قاچاق کالا و ارز انجام دهد. در این زمینه، لازم است سامانه‌ای برای اولویت‌بندی واردات و نظارت بر آن ایجاد شود. همچنین، اولویت بعدی بانک مرکزی باید این باشد که اخبار را مدیریت کند و وزارت اقتصاد و وزارت صمت و سایر نهادهای اقتصادی نیز برای انتشار اخبار و مطالب با بانک مرکزی هماهنگ باشند.

وی ادامه داد: توصیه آخر برای کنترل قیمت دلار این است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هماهنگ عمل کنند تا شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه نباشیم. با توجه به اینکه بازار سرمایه همانند اسفنج که آب را جذب می‌کند، می‌تواند نقدینگی را جذب کند؛ لازم است بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با هماهنگی‌هایی علاوه بر ایجاد تعادل بین بازار سرمایه و پول، نقدینگی را جذب بازار سرمایه کنند تا نقدینگی سرگردان به سمت سفته‌بازی حرکت نکند.

همچنین مطالعه کنید:

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالکانی که ارزش املاک و خودروهای آنان بالاتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.