صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تراکنش های اینترنتی آب رفت
تراکنش های اینترنتی آب رفت

در مهرماه سال جاری و اعمال محدودیت های در فضای مجازی

تراکنش های اینترنتی آب رفت

باتوجه به اختلال اینترنت و ادامه فیلترینگ شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام با فعالیت نزدیک به 10 میلیون کسب وکار در آن، باید در گزارش های بعدی منتظر آمارهای نامطلوب دیگری درباره شاخص های اقتصادی و مالی باقی ماند.

با در نظر گرفتن سهم ۳.۳ درصدی  اقتصاد ICT در تولید ناخالص داخلی کشور، زیان قطعی اینترنت در مهرماه سال جاری به ۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. با در نظر گرفتن سهم دیگر صنایع که متکی به ابزارهای فناوری اند، این رقم دست کم به ۴۵ هزار میلیارد تومان می رسد. غیر از ارقام اعلامی از زیان هر روزه قطعی و اختلال در اینترنت،  خبر تعطیلی کسب وکارهای نوپای کوچک و متوسط در کنار اعلام زمان احتمالی پایان کار شرکت های استارتاپی بزرگتر، بارها بر صدر اخبار اقتصادی نشسته است. و اکنون تازه ترین گزارش های رسمی نشان می دهد قطعی اینترنت تراکنش های مالی را هم کاهش داده است.

 گزارش رسمی شاپرک از تعداد تراکنش به ازای هر ابزار اینترنتی نشان می دهد، آمار تراکنش ها در مهرماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته نزدیک به ۱۹ درصد کاهش یافته است. نکته مهم اینکه تعداد تراکنش های اینترنتی در شهریورماه سال جاری هم نسبت به پایان تابستان سال گذشته کمتر شده است.

بر اساس آمارهای شهریور ۱۴۰۱،  تعداد تراکنش به ازای هر ابزار اینترنتی در این ماه ۳۶۳ تراکنش بوده است که در مهرماه به ۲۹۵ تراکنش رسیده و کاهشی ۱۸.۶۳ درصدی را تجربه کرده است. سرانه مبلغ تراکنش‌های این ابزار پذیرش هم با کاهشی ۲۲۳.۴۹ میلیون ریالی نسبت به ماه گذشته به یک هزار و ۷۳۶ میلیون ریال رسیده است. به طور کلی متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در مهر ۳۸۹ تراکنش اعلام شده که این عدد نسبت به ماه قبل ۷.۳۰ درصد کاهش یافته است.

از نکات مهم در گزارش شاپرک افزایش ابزارهای پذیرش اینترنتی و کاهش ارزش و تعداد تراکنش هاست. براساس این گزارش ابزار پذیرش اینترنتی در مهرماه سال جاری نسبت به شهریورماه ۷.۸ درصد بیشتر شده است. این رشد در ابزارکارتخوان فروشگاهی ۳.۱۱ درصد گزارش شده درحالیکه تعداد ابزار پذیرش موبایلی با کاهش ۲.۲۴ درصدی همراه شده است.

 در مهرماه سال جاری ۳ هزار و ۷۱۱ میلیون تراکنش با ارزش ۷ هزار و ۵۲ هزار میلیارد ریال پردازش شده است. این رقم نسبت به شهریورماه ۴.۲۴ درصد از نظر تعداد و ۲.۱۴ درصد از نظر ارزش ریالی کاهش یافته است. شاپرک می گوید ارزش حقیقی تراکنش ها در مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه سال گذشته کاهش ۲۰.۴۹ درصدی را نشان می دهد درحالیکه ارزش اسمی آن ۱۸.۱۴ درصد بیشتر شده است.

به نظر می رسد باتوجه به اختلال اینترنت و ادامه فیلترینگ شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام با فعالیت نزدیک به ۱۰ میلیون کسب وکار در آن، باید در گزارش های بعدی منتظر آمارهای نامطلوب دیگری درباره شاخص های اقتصادی و مالی باقی ماند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.