صفحه اصلی / سرخط خبرها / دلایل رشد تقاضا در بازار طلا
دلایل رشد تقاضا در بازار طلا

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه

دلایل رشد تقاضا در بازار طلا

سرمقاله

اوراق سکه یا کاغذی کردن دارایی ها، ابزاری برای کنترل بازار است. در این طرح دارایی از حالت فیزیکی خارج و به حالت کاغذی یا قراردادی تغییر پیدا می کند. به عبارتی در واقع فرصتی ایجاد می شود تا سیاست گذار در بازار دخالت کرده و ذخایر موجود خود را حفظ کند. در گذشته این راهکار وجود نداشت و در برخی موارد طرح پیش فروش سکه اجرایی شد. اما انتشار اوراق یا گواهی سکه و فروش آن می تواند علاوه بر پاسخ گویی به نیاز بازار، در نهایت در حفظ ذخایر طلای بانک مرکزی موثر باشد. در شرایط فروش این اوراق و تسویه نقدی، خطر افت ذخایر طلا، کاهش پیدا می کند.
به هر ترتیب این طرح در صورت اجرای درست می تواند بر کاهش قیمتها در بازار موثر باشد. هرچند اثرگذاری طرح مذکور در دسترس است اما تاخیر و عدم اجرای درست می تواند تاثیر معکوس داشته باشد. به نظر می رسد بازار نیز از این طرح استقبال کند.
تقاضا در بازار به دلایل بسیاری افزایش داشته است. همین اتفاق منجر به رشد قیمت سکه در کانال های بالاتر شد. تورم انباشته در اقتصاد و رشد نقدینگی دلایل اصلی افزایش قیمت در بازار طلا و سکه هستند. در شش ماه اول سال رشد نقدینگی بالای ۱۵ درصد و رشد تورم بالای ۵۰ درصد بوده است.
بنابراین انتظار برای افزایش قیمتها در بازار دارایی ها وجود داشت. بازار ارز، طلا و سکه نیز به دلیل ماهیتی که دارند بیشتر مورد توجه سرمایه گذار خرد هستند. بازار مسکن و خودرو نیاز به پول زیاد دارد. برای همین سرمایه گذار و افرادی که انتظارات تورمی دارند به سمت بازارهای دیگر که نقدشوندگی راحت تری دارند حرکت می کنند. تمایل سرمایه گذاری خرد منجر به افزایش تقاضا برای بازار طلا و سکه شده است. همزمان با افت بورس و وضعیت نامناسب آن در هفته های اخیر، بسیاری از پول ها به سمت بازار ارز و سکه حرکت کردند. در عین حال عوامل دیگر داخلی و خارجی نیز بر شرایط کنونی بازار ارز و سکه تاثیر گذاشته است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.