صفحه اصلی / اسلایدر / هزینه ساخت مسکن ۸۰ درصد رشد کرد/کناره گیری انبوه سازان از ساخت مسکن
هزینه ساخت مسکن ۸۰ درصد رشد کرد/کناره گیری انبوه سازان از ساخت مسکن

هزینه ساخت مسکن ۸۰ درصد رشد کرد/کناره گیری انبوه سازان از ساخت مسکن

کسب و کار نیوز- قیمت زمین در سالهای اخیر به اندازه ای گران شده که هزینه تمام شده تولید مسکن را به صورت غیرمنطقی افزایش داده است. بر اساس جدیدترین آمار ارایه شده هزینه ساخت مسکن ۸۰ درصد رشد کرده است. قیمت تمام شده تولید مسکن جدای از قیمت زمین که نقش اصلی در آن دارد، تخت تاثیر رشد قیمت مصالخ ساختمانی اعم از آهن، فولاد، سیمان و... است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی قیمت‌ها در بازار حاکی از رشد ۵ تا ۱۲۰ درصدی انواع مصالح ساختمانی طی یک سال گذشته است. فرشید پورحاجت، عضو هیات ‌مدیره کانون انبوه‌سازان گفته است که هزینه ساخت مسکن از متری ۵ میلیون تومان در سال گذشته (قیمت حداقلی) به متری ۹ میلیون تومان در سال جاری رسیده است. این تخمین حاکی از جهش ۸۰ درصدی هزینه ساخت مسکن طی یک سال است. هزینه ساخت برای سال جاری البته از سوی برخی دیگر از فعالان بازار مسکن تا ۱۴ میلیون تومان هم برآورد می‌شود.

در همین رابطه یک کارشناس بازار مسکن گفت: مسئولان وزارت راه و شهرسازی بعضا درخصوص برنامه‌ریزی و سیاست‌ورزی پروژه نهضت ملی مسکن ایده می‌دهند اما به نظر می‌رسد توجه چندانی به وضعیت بازار مسکن ندارند. فرشید پورحاجت اظهار کرد: نمی‌شود مسئولان وزارت راه و  شهرسازی، پشت تریبون درباره ساخت یک میلیون واحد مسکونی صحبت کنند اما از وضعیت بغرنجی که فعالان صنعت ساختمان با آن مواجهند غافل باشند. به دلایل مختلف از جمله تعلل در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن، تورم به مهم‌ترین بازیگر این روزهای اقتصاد مسکن تبدیل شده، چرا که ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی، ۱۷ درصد اشتغال و ۲۵ درصد نقدینگی کشور به بخش مسکن وابستگی و چسبندگی دارد.

وی افزود: در یک سال و دو ماه گذشته که با نوعی انفعال در اجرایی کردن پروژه نهضت ملی مسکن در این وزارتخانه مواجه بودیم هزینه‌های ساخت مرتبا افزایش یافت و تلنبار شد. اگر تا یک سال قبل می‌شد با حدود متری ۵ میلیون تومان این پروژه را جمع و جور کرد امروز هزینه‌ها به حدود متری ۹ میلیون تومان رسیده است.

حسن محتشم، کارشناس مسکن

چالش هزینه در تحقق انبوه سازی

قیمت زمین یکی از عوامل مهم و اصلی تعیین کننده قیمت مسکن است. در سالهای اخیر بخصوص دو سال اخیر شاهد رشد بی ضابطه و دور از منطق قیمت زمین در کشور هستیم. این موضوع تاثیر بسیار بالایی بر قیمت تمام شده تولید مسکن می گذارد. از آنجایی که که دولت زمین کافی برای ساخت مسکن هم ندارد و زیر مجموعه های دولتی نیز برای واگذاری املاک خود تمایلی نشان ندادند، قیمت تمام شده مسکن افزایش یافت. دولت برای کاهش قیمت مسکن باید از املاک و مستغلاتی که خود دارد شرع کند. ممیزی باید از خود دولت برای واگذاری زمین برای تولید مسکن آغاز شود.

در غیر این صورت هیچ همکاری خاصی از سوی نهادهای زیرمجموعه نخواهیم داشت. نهادها و سازمان های بزرگ، با خرید زمین و احتکار آن، در زمان مناسب اقدام به فروش آنها از طریق مزایده به مبالغ کلان می کنند. سود حاصل آنقدر زیاد است که کمتر ارگانی تمایل به همکاری و مشارکت در طرح های مسکنی دولت از خود نشان می دهد. همین امر یعنی کمبود زمین و گرانی دور از منطق آن منجر به گرانی ساخت مسکن و رشد بیش از اندازه قیمت خانه شده است.

از طرفی دیگر بسیاری از سازندگان از افزایش هزینه‌های ساخت و ساز ناراضی اند. چون با گران شدن مسکن نوساز، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. مسکن مجموعه‌ای از انواع کالاها و خدمات است. نهاده‌های ساختمانی وقتی افزایش می‌یابد، قیمت مسکن بیشتر می‌شود. ولی قدرت خرید خانوارها مرتباً کاهش می‌یابد. بنابراین انبوه ساز امکان فروش محصول خود را ندارد. به خصوص که خود انبوه ساز هم مجبور است مصالح و زمین را گران‌تر خریداری کند و باید نقدینگی بیشتری تأمین کند. اما در مقابل با ناکامی در فروش واحدهایی که ساخته است مواجه می‌شود.

سازنده‌ها از افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی استقبال نمی‌کنند.اما این افزایش ناشی از تصمیمات اشتباه دولت ها است که سبب تورم عمومی شده است. لذا ضرورت دارد دولت برای کنترل هزینه تمام شده ساخت مسکن، ابتدا تورم عمومی را کنترل کند که در حال حاضر با نرخ بیش از ۴۰ درصدی، یک افزایش قیمت افسارگسیخته را رقم زده است.

به نظر نمی‌رسد انبوه سازان و سازنده و پیمانکارانی که با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت نهضت ملی مسکن با رقم متری ۴.۵ میلیون تومان قرارداد امضا کرده‌اند، بتوانند با این ارقام به ساخت و ساز ادامه دهند. یا پروژه را به پایان برسانند. ممکن است در قراردادها تجدیدنظر شود یا حتی موارد حقوقی بین پیمانکاران با ادارات کل راه و شهرسازی پیش بیاید.

متاسفانه حتی در صورت احیای برجام هزینه تولید مسکن چندان کاهش نخواهد داشت. مگر در حوزه ساختمان های لوکس که به هر روی بخشی از هزینه ها ناشی از واردات کالاها و اجناس خارجی است. در بخش کالاهای وارداتی طبیعتا تحت تاثیر کاهش نرخ ارز، شاهد کاهش قیمت این مصالح خواهیم بود. چون برجام روی قیمت تمام شده آنها تاثیر می گذارد. اما در شرایط فعلی این گزینه تاثیرگذار نیز در دسترس نیست.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.