صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت دلار با ثبت رکورد بی سابقه به کانال ۳۴ هزار تومان صعود کرد/کانال نوردی دلار در بازار ارز/دلار روی قله تاریخی
قیمت دلار با ثبت رکورد بی سابقه به کانال ۳۴ هزار تومان صعود کرد/کانال نوردی دلار در بازار ارز/دلار روی قله تاریخی

قیمت دلار با ثبت رکورد بی سابقه به کانال ۳۴ هزار تومان صعود کرد/کانال نوردی دلار در بازار ارز/دلار روی قله تاریخی

کسب و کار نیوز- دهم آبان ماه یک رکورد تاریخی برای قیمت دلار ثبت شد. وب سایت‌های صرافی‌ها که قیمت ارزهای مختلف در ایران را رصد می‌کنند نرخ 34 هزار و 300 تومان را به ازای هر دلار ثبت کردند. این در حالی است که همزمان با رشد قیمت دلار، قیمت طلا و سکه هم در بازار افزایشی شده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دلار وارد کانال ۳۴ هزار تومان شد و در برخی ساعات در معاملات به مرز ۳۴ هزار و ۳۰۰ تومان نیز رسید. صف های طولانی مقابل صرافی ها تشکیل شده و مردم برای کسب سود، به دنبال خرید و فروش این ارز هستند. فعالان اقتصادی در حالی روزهای گذشته نسبت به کانال شکنی دلار هشدار داده بودند که بلاخره این ارز برای اولین بار وارد کانال ۳۴ هزار تومان شد. به گفته کارشناسان با ورود دلار به کانال ۳۴ هزار تومان، مدیریت آن برای جلوگیری از روند صعودی و رفتن به کانال های بالاتر بسیار سخت خواهد بود.

این در حالی است که کارشناسان بازار ارز پیش از این بارها پیش‌بینی کرده بودند که قیمت دلار در نیمه نخست سال با ارزش ذاتی خود فاصله دارد و بازارساز با دستکاری، قیمت‌ها را در محدوده مشخصی ثابت نگه داشته است. این کارشناسان بارها هشدار داده بودند که این دستکاری به معنای فشردن فنر ارز است و اگر دولت نتواند با تزریق ارز بیشتر، فنر را همچنان نگه دارد، باید منتظر جهش قیمت دلار باشیم.

از سوی دیگر علاوه بر وضعیت قیمت خرید و فروش دلار و یورو در بازار، مشاهدات دیگر در بازار ارز حاکی از آن است که مانند هفته قبل صف‌های طویلی مقابل صرافی‌ها برای خرید ۲۰۰۰ دلار توافقی با کارت ملی تشکیل شده است که فعالان بازار و افرادی که مقابل صرافی‌ها صف تشکیل داده‌اند، دلیل تشکیل صف را اختلاف قیمت دلار در بازار غیررسمی و صرافی‌ها عنوان می‌کنند. لذا طبق گفته صرافان، در حال حاضر تقاضا برای دلار بالا است. صرافی‌ها در این رابطه که بازار ارز به چه سمتی خواهد رفت و روند نزولی دارد یا صعودی؟ اینگونه توضیح می‌دهند که وضعیت بازار ارز روزانه و تحت تاثیر اخبار است؛ لذا امیدواریم در روزهای آینده با خبر مثبت، بازار به سمت کاهش حرکت کند.

مقصران گرانی ارز

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان

بر اساس اتفاقات و اخبار بازار ارز تحت تاثیر قرار می گیرد. هر خبری که بتواند جو روانی در بازار ایجاد کند بر قیمت دلار تاثیر گذار می شود. به طور کلی اخبار سیاسی و اقتصادی بسیار بیشتر از مسائل کلان کشور بر قیمت ارز اثر می گذارند. برخی اخبار حتی می توانند تاثیر بالایی داشته و منجر به کانال نوردی نرخ ارز شوند. به طور کلی مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی به عدم ثبات نرخ ارز منجر شده اند.

توقف مذاکرات و احتمال عدم تحقق برجام توانست نرخ ارز را به کانال های بالاتر هدایت کند. در مقطعی نرخ ارز تا کانال ۲۸ هزار تومان نیز عقب نشینی کرد. اما امروز به دلایل مختلف شاهد صعود نرخ ارز و ثبت رکورد تاریخی آن هستیم. به طور کلی پیش بینی می شد نرخ ارز برای سال ۱۴۰۱ بین ۳۲ تا ۳۹ هزار تومان باشد. که البته عوامل مختلف بر محدوده آن در زمان های مختلف تاثیرگذار هستند. برخی اخبار تا اندازه ای مهم هستند که منجر به تغییر یک تا سه هزار تومانی نرخ دلار می شوند. به عبارتی  برخی اخبار اثر آنی دارند. عدم اطمینان در بین فعالان بازار هم دلیلی دیگر برای صعود نرخ ارز شده است.

با توجه به اینکه اثر بالای نااطمینانی نسبت به آینده به شدت عرضه و تقاضای ارز را تحت تأثیر قرار می‌دهد، لازم است مدیران دولتی و مسوولان، هرگونه اقدامی که نااطمینانی نسبت به آینده را کاهش می‌دهد حذف کنند. در مقابل دولت می بایست اقداماتی از جنس امید بخشی و اطمینان دهی به ثبات و بهبود اوضاع آینده انجام دهد.

به طور کلی شرایطی که در یک سال اخیر بر کشور حاکم بوده این است که در تحریم به سر برده ایم. حداقل ارتباطات بین المللی را داشته ایم. این بدان معناست که تغییر خاصی در یک سال اخیر بر جریان اقتصادی و سیاسی نداشته ایم که انتظار داشته باشیم قیمت ارز روند کاهشی را دنبال کند. اگر ما احیای برجام را به همراه تصویب fatf داشتیم هر کدام توانایی کاهش چند کانال در قیمت دلار را به صورت جداگانه داشتند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.