صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / رتبه اول برای ایران در شدت مصرف انرژی!
رتبه اول برای ایران در شدت مصرف انرژی!

رتبه اول برای ایران در شدت مصرف انرژی!

بر اساس اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در رتبه اول شدت مصرف انرژی جهان قرار دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس آمار منتشر شده، شدت مصرف انرژی در کشور ما تقریباً ۱۵ برابر ژاپن، بیش از دو برابر چین و ۲.۵ برابر متوسط جهانی است. اکنون بیش از ۸۰ درصد حامل‌های مصرف شده در ایران سوخت فسیلی هستند و باید در سبد مصرف انرژی از انواع انرژی به خصوص انرژی‌های پاک مانند هسته‌ای، خورشیدی و باد استفاده شود اما به رغم ظرفیت بالای بسیاری از مناطق کشور، سرعت به کارگیری آن بسیار پایین است و حتی در نیروگاه‌های تولید برق نیز به اندازه‌ی کافی از گاز استفاده نمی‌شود.

در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی برای کالا و خدمات انرژی مصرف شود و روند مصرف سالانه بر خلاف روند شدت مصرف در سایر کشورهای دنیا که کاهشی هستند، صعودی است. آنطور که مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق اعلام کرده است: مهمترین دلیل افزایش مصرف انرژی در ایران مربوط به پایین بودن نرخ انرژی سوخت است که مجلس در بخش اصلاح یارانه‌های انرژی مصوبات مهمی در بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای حل این موضوع تصویب کرده است.

به گفته وی امیدواریم با اقدامی که مجلس تحت عنوان معاونت راهبردی پیش گرفته، بتوان روی مدیریت سمت تقاضا و مصرف تمرکز بیشتری داشته باشیم.

سخنگوی صنعت برق در خصوص وضعیت تامین برق در زمستان گفت: مردم همیشه همکاری خوبی با صنعت برق داشته‌اند و تابستان امسال به واقع نتیجه همکاری مردم را دیدیم و امیدواریم در زمستان نیز با مصرف درست برق و گاز به این همکاری ادامه دهند تا بتوانیم تامین برق پایدار را داشته باشیم؛ چرا که قطعی برق در زمستان به خاطر وابسته بودن بیشتر وسایل گرمایشی به برق، بسیار دشوارتر است.

با توجه به حساسیت موجود، می‌توان مشکلات تامین انرژی را به چهار بخش تقسیم کرد، عدم توجه به مصرف بهینه انرژی در خانوارها، اماکن دولتی، شرکت‌ها و بطور کلی کلیه‌ی بخش‌های جامعه، نبود اهتمام جدی در کلیه‌ی سطوح جامعه جهت جایگزینی استفاده از انرژی‌های پاک بجای انرژی‌های آلوده، فقدان زیرساخت‌های لازم مشکلات در دسترسی و تامین تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز که بخش اعظم آن مربوط به تحریم‌هاست.

 تلاش در جهت ساخت منازل مسکونی و همچنین مراکز دولتی و خدمات رسان سبز و مدرن و متناسب با شرایط اقلیمی و رعایت الگوهای مصرف، اتخاذ تدابیری برای استقرار الگوهای مصرف بهینه در کوتاه مدت، ارائه آموزش‌های لازم به مردم، انجام اصلاحات ساختاری راهبردی برای کاهش مصرف انرژی‌ و تلاش در جهت تهیه‌ی زیرساخت‌های لازم و تامین تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز جهت تولید انرژی پاک از جمله راهکارهای مدیریت مصرف انرژی است.

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.