صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / اروپا زمستان امسال را قسر در رفت؟ / بازاری که آماده صادرات گاز مایع ایران است
اروپا زمستان امسال را قسر در رفت؟ / بازاری که آماده صادرات گاز مایع ایران است

اروپا زمستان امسال را قسر در رفت؟ / بازاری که آماده صادرات گاز مایع ایران است

به تازگی از سوی برخی کارشناسان اعلام شده که مخازن گاز اروپا برای زمستان امسال ۱۰۰ درصد پر شده و قیمت گاز سقوط کرده است، موضوعی که به گفته کارشناسان می‌تواند زمستان نسبتا بدون مشکلی را امسال برای اروپایی ها رقم بزند و از سویی دیگر هنوز پنجره برای صادرات گاز مایع ایران به این قاره در سال‌های آینده باز است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در مدت یک سال گذشته، جریان صادرات گاز از روسیه بیش از ۸۲ درصد کاهش پیدا کرد. در واقع، در ژانویه سال ۲۰۲۱، عرضه از سوی روسیه، حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی در اروپا را تشکیل می داد. در حال حاضر، این رقم به ۱۰ درصد رسیده است.

روسیه از زمان حمله نظامی به اوکراین، عرضه گاز به اروپا را به میزان قابل توجهی کاهش داده و کاهش تحویل گاز با تعطیلی خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان، به اوج خود رسید. روسیه اوایل ماه میلادی جاری اظهار کرد که مسیر صادرات گاز اصلی تا زمانی که تحریمهای بازدارنده تعمیرات توربینهای گاز از سوی غرب برداشته نشوند، بازگشایی نخواهد شد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد: انتظار می رود صادرات گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا، امسال به میزان ۵۰ میلیارد متر مکعب معادل یک سوم حجم صادرات سال گذشته، کاهش پیدا کند.

در این میان اروپا به نوبه خود به دنبال متنوع کردن واردات گاز از روسیه است و موفق شده است وابسته به گاز روسیه را کمتر کند. بر اساس گزارش اویل پرایس، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هفته گذشته در سخنرانی سالانه اتحادیه اروپا، گفته بود سال گذشته ۴۰ درصد از واردات گاز ما از روسیه بود و اکنون، به ۹ درصد واردات خط لوله ای کاهش پیدا کرده است.

نگاه اروپا به گاز ایران

نرسی قربان، کارشناس ارشد حوزه انرژی در این رابطه به ایسنا، گفت: اروپا زمستان سختی خواهد داشت اما اینگونه نیست که اروپا به دلیل نبود گاز روس ها از بین برود، اروپا از انرژی های دیگری مانند نفت، زغال سنگ استفاده خواهد کرد و تا جایی که امکان دارد، نبود گاز روس ها را جبران خواهد کرد.

وی با بیان اینکه احتمالا نبود گاز روسیه در اروپا برای آن ها کشنده نخواهد بود، اظهار کرد: زمستان امسال سپری خواهد شد و قطعا تلاش خواهند کرد دیگر متکی به گاز روسیه به صورت تنها نباشند کما اینکه این کار در شرایط فعلی نیز انجام شده است و برنامه های سه تا چهار سال آینده خود را اینگونه تدوین کرده اند که برای LNG  از قطر، برای گاز از آفریقا سناریو طراحی کنند.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه انرژی اجرای این طرح ها سه تا چهار سال زمان بر خواهد بود تا به نتیجه برسید اما به هر حال این زمستان را خواهند گذراند، با مشکلات اما نه آنطور که تمام فعالیت ها متوقف شود.

قربان با اشاره به نقش ایران در سناریو های تعریف شده اروپا، گفت: باتوجه به اینکه ایران دارنده دومین ذخایر گاز دنیا است و در نتیجه محلی که نیاز به گاز دارد، به ذخایراطراف خود توجه می کند، در حال حاضر به دلیل تحریم ها و مسائل دیگر سرمایه گذاری روی گاز ایران محدود بوده و اگر این سرمایه گذاری ها انجام شود بعد از برداشتن تحریم ها می تواند پتانسیلی برای صادرات گاز مایع باشد.

وی با بیان اینکه خطوط لوله مشکلات رد شدن از کشور های بین مسیر را دارد یا باید از دریای مدیترانه و سوریه و یا از گرجستان عبور کند، در نتیجه بیشتر صحبت گاز مایع است و ایران می تواند مانند قطر پتانسیلی مانند قطر داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.