صفحه اصلی / اسلایدر / “سربازی نرفته‌ها” فقط می توانند وام ازدواج بگیرند/شروط غیرعادلانه تسهیلات بانکی برای “سربازی نرفته ها”/نظام وظیفه مانع دریافت وام فرزندآوری؟
“سربازی نرفته‌ها” فقط می توانند وام ازدواج بگیرند/شروط غیرعادلانه تسهیلات بانکی برای “سربازی نرفته ها”/نظام وظیفه مانع دریافت وام فرزندآوری؟

“سربازی نرفته‌ها” فقط می توانند وام ازدواج بگیرند/شروط غیرعادلانه تسهیلات بانکی برای “سربازی نرفته ها”/نظام وظیفه مانع دریافت وام فرزندآوری؟

کسب و کار نیوز- آمار بالای در صف ماندگان وام فرزندآوری گواه عملکرد غیرعادلانه سیستم بانکی مبنی بر پرداخت تسهیلات به مردم است. البته درصد بالایی از این آمار را مردان سربازی نرفته تشکیل می دهند. به گفته برخی مسوولان گویا نظام وظیفه مجوز دریافت وام ازدواج را برای سربازی نرفته ها صادر کرده اما مجوزی برای پرداخت وام فرزندآوری صادر نکرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان گفته است: اکنون دیگر وضعیت نظام وظیفه به عنوان شرط پرداخت وام ازدواج مطرح نیست و بسیاری از بانک‌ها این وام را به افرادی که سربازی نرفته باشند نیز پرداخت می کنند. مهدی متقی‌فر افزود: درباره پرداخت وام فرزندآوری هرچه پیگیری کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم چراکه تصمیم گیری بر عهده نظام وظیفه است.

در همین زمینه یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در حالی پشت درهای بانکها معطل مانده که دولت همچنان بر رشد جمعیت و افزایش فرزندآوری تاکید دارد. هرچند وام هایی که برای تشکیل زندگی و تولد فرزند به زوجین پرداخت می شود بسیار ناچیز است اما به هر ترتیب می تواند بخشی از نیازهای میلیونی فرزندآوری را پوشش دهد.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: تسهیلات خرد اعم از وام ازدواج و وام فرزندآوری غیر از اینکه برای سربازی نرفته ها مشکلات زیادی دارد برای سایر متقاضیان نیز در پیچ و خم تضامین بانکی قرار گرفته است. به رغم تاکید دولت و مسوولان مرتبط، شبکه بانکی از بار سنگین تسهیلات تکلیفی شکایت دارد و نبود منابع را بهانه سرپیچی از این دستور دولت اظهار کرده است.

این کارشناس بازار کار اضافه کرد: دولت می بایست تامین وام های ضروری مربوط به زوجین را در اولویت قرار دهد. امروز معیشت مردم دچار مشکلات بسیار شده است. چرخ زندگی نمی چرخد و دستمزدهای ناچیز نیز کفاف زندگی ها را نمی دهد.

به هر ترتیب مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، درباره پرداخت «وام ازدواج» و «فرزندآوری» به افرادی که سربازی نرفته‌اند، گفت: در حال حاضر دیگر وضعیت نظام وظیفه به عنوان “شرط” پرداخت وام ازدواج مطرح نیست و بسیاری از بانک‌ها این وام را به افرادی که سربازی نرفته باشند نیز پرداخت می کنند اما در خصوص پرداخت وام فرزندآوری هرچه پیگیری کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم چراکه تصمیم گیری بر عهده نظام وظیفه است.

مهدی متقی‌فر ، در پاسخ به این سوال که نظام وظیفه اعلام کرده بود هیچ وامی به افرادی که سربازی نرفته باشند پرداخت نمی‌شود، درباره وضعیت پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری به این افراد اظهار کرد: قبلا معافیت از خدمت نظام وظیفه و یا داشتن کارت پایان خدمت “شرط” پرداخت وام ازدواج بود اما در حال حاضر دیگر وضعیت نظام وظیفه به عنوان “شرط” پرداخت وام ازدواج مطرح نیست و بسیاری از بانک ها این وام را به افرادی که سربازی نرفته باشند نیز پرداخت می کنند. به گفته وی، به طور کلی از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، ۱۵۳ میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۶۴۹ هزار ریال وام فرزندآوری و ۶۶۹ میلیارد و ۴۷۴ میلیون و ۶۲۷ هزار ریال وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره پرداختی‌های وام فرزندآوری از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، توضیح داد: در این بازه زمانی ۱ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۴۱ نفر برای دریافت وام فرزندآوری ثبت نام کرده‌اند که از این بین تنها ۳۸۳ هزار و ۳۷۷ فقره وام فرزندآوری پرداخت شده است. تعداد در صف ماندگان دریافت این وام یعنی کسانی که مدارک را تکمیل کرده و منتظر دریافت وام هستند نیز زیاد است. از ابتدای سال جاری تا شهریور ماه ۳۲۸ هزار و ۵۴۳ نفر در صف دریافت وام فرزندآوری مانده‌اند و علیرغم تکمیل ثبت نام و مدارکشان همچنان وام فرزندآوری را دریافت نکرده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.