صفحه اصلی / اسلایدر / چرا گرانی در بازار خودرو مهار نمی شود؟/صعود ۲ تا ۲۲ میلیون تومانی قیمت خودروها/قیمت عجیب تیبا در بازار
چرا گرانی در بازار خودرو مهار نمی شود؟/صعود ۲ تا ۲۲ میلیون تومانی قیمت خودروها/قیمت عجیب تیبا در بازار

چرا گرانی در بازار خودرو مهار نمی شود؟/صعود ۲ تا ۲۲ میلیون تومانی قیمت خودروها/قیمت عجیب تیبا در بازار

کسب و کار نیوز- بررسی روند قیمت انواع خودروهای پرتیراژ در یک ماهه اخیر (انتهای مهر نسبت به ابتدای آن) در بازار نشان می‌دهد که قیمت پرتیراژهای خودروسازان دو تا ۲۲ میلیون تومان افزایش یافته است.قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو حداقل شش میلیون تومان و حداکثر ۲۲ میلیون تومان افزایش داشته، اما قیمت هایما S۷ توروبوپلاس پنج میلیون تومان کاهش یافته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز در این بازه یکماهه، کاهش یک میلیون تومانی قیمت تیبا و تیبا۲ دیده می‌شود و شاهین‌های تولیدی سال گذشته هم پنج میلیون تومان ارزان‌تر قیمت‌گذاری شده‌اند. بر اساس آمارهای منتشر شده در ۴ سال گذشته، قیمت خودرو در کشور بیش از ۷۰۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت شامل همه خودروها می‌شود. از خودروهای وارداتی گرفته تا پراید که به ارزان‌ترین خودرو ایرانی شناخته میشود.

در همین زمینه یک کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: با توجه به اینکه بازار خودرو تاثیرپذیری زیادی از قیمت دلار دارد و نرخ این ارز هم یک روند صعودی را طی می‌کند خودرو هم گران می شود. متایفانه پیش بینی قیمتها در بازار خودرو با توجه به مشاهدات این است که در ماه های آینده نیز افزایش قیمتها را خواهیم داشت.

بابک صدرایی اضافه کرد: هر اتفاق سیاسی که بیفتد، باعث نوسان قیمت دلار می‌شود و قیمت خودرو هم تحت تاثیر نرخ ارز با نوساناتی همراه خواهد شد. در شرایط فعلی نیز هم در داخل و هم در خارج شاهد اتفاقاتی هستیم که بر قیمتها در بازار خودرو تاثیرگذار است. از طرفی دیگر، تورم موجود در کشور هم یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت خودرو در ماه‌های گذشته بود. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که قیمت خودرو هم‌گام با رشد تورم، افزایش داشته باشد.

وی اظهار داشت: در واقعیت باید گفت سیگنال‌های فعلی بازار کاملا گویای ناامیدی به احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و عدم وجود یک افق روشن برای ثبات اقتصادی کشور از سوی مصرف‌کنندگان و فعالان بازار خودرو است. همچنین سطح قیمت‌ها و نسبت روبه‌افزایش تقاضا به عرضه نشان‌دهنده عدم امیدواری بازار و مصرف‌کنندگان خرد به احیای برجام حداقل در کوتاه‌مدت است.

به گفته این فعال بازار خودرو نرخ ارز و طلا همچنان در کنار تورم بر قیمت خودرو اثر می‌گذارند. این موضوع را می‌توان از مواردی مانند انتظار بازار ارز برای سقف ‌شکنی و رشد قیمت در ماه‌های آینده در سایه چاپ بدون پشتوانه پول و اثر آن بر بازار امروز مشاهده کرد.

به هر ترتیب در طول سه تا چهار سال اخیر چند اتفاق در بازار خودرو به وجود آمده است. نخستین اتفاق به فضای تورمی اقتصاد مربوط می‌شود. ما در این چند سال تورم بالای ۳۵ تا ۴۰ درصد را تجربه کرده‌ایم. همین امر هزینه تولید را ناگزیر افزایش داده است. در این شرایط باید چگونه با این وضعیت برخورد کرد؟ متأسفانه دولت برای ساماندهی اوضاع، سرکوب قیمتی را پیش گرفت و اتفاقات سال ۹۷ و ۹۸ رقم خورد.

بسیاری خودرو خریدند و سهم خیلی کمی را پرداخت کردند. به عنوان نمونه ۵۰ درصد قیمت خودرو را پرداخت کردند و وقتی نرخ ارز ۴، ۵ برابر شد باید مابقی هزینه خودرو را به قیمت روز پرداخت می‌کردند اما به واسطه اعتراض‌های کوتاهی که شد وزیر صمت دستور داد خودروها را با همان قیمت‌های قبلی به خریداران تحویل دهند. در نهایت در زیان انباشته خودروسازان این موضوع ثبت شد. در اینکه بازار انحصاری است تردیدی نیست. برخی معتقدند که ما شرکت‌های خصوصی زیادی داریم و اگر می‌توانند رقابت کنند وارد بازار شوند اما وقتی بیش از ۹۰ درصد بازار دست این دو خودروساز است چطور می‌توان فعالیت کرد. باید نهاد ناظر در بازار خودرو حضور داشته باشد که تمرکز بر روی تولید و تحویل آن انجام شود. در حال حاضر با این مدل به هیچ جایی نمی‌رسیم.

این در حالی است که این طور که به نظر می‌رسد، درخواست همیشگی خودروسازان برای حذف قیمت‌گذاری دستوری هرگز مورد موافقت قرار نمی‌گیرد. به همین خاطر این بار قرار است خودروسازان کشور تصمیم گرفته‌اند تا به طور مستقیم از ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت محصولات خود کمک بگیرند. بدین ترتیب بعید نیست در آینده نزدیک شاهد گرانی خودرو آن هم به درخواست خودروسازان باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.