چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / اطلاعات کارگران را در سامانه پایش کار وارد کنید
اطلاعات کارگران را در سامانه پایش کار وارد کنید

درخواست معاون وزیر کار از کارفرمایان:

اطلاعات کارگران را در سامانه پایش کار وارد کنید

معاون وزیر کار از ثبت اطلاعات ۵۰۰ کارگاه در سامانه ملی پایش کار خبر داد و از همه واحدهای مشمول قانون کار و کارفرمایان خواست تا اطلاعات مربوط به کارگران و بنگاه خود را در این سامانه به ثبت برسانند.


به گزارش ایسنا، اسفند سال گذشته از سامانه ملی پایش کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد. این سامانه اهداف متعددی را دنبال می کرد که ارتقای بهره‌وری و پایداری مشاغل، صیانت از نیروهای کار و جلوگیری از حوادث ناشی از کار از جمله آنها به شمار می رود.

با استفاده از این سامانه اطلاعات مربوط به تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، اجرای طبقه‌بندی مشاغل و ساماندهی تشکل‌های کارگری در بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی در قالب خوداظهاری کارفرمایان در اختیار وزارت کار قرار می‌گیرد تا در تصمیم سازی‌های مربوط به جامعه کار و تولید به کار گرفته شود. از مزیتهای سامانه، تسهیل در ورود به آن بدون اخذ کد کاربری و رمز ورود است که صرفا از طریق ثبت کد کارگاهی صورت می پذیرد.

علی حسین رعیتی فرد ـ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ در روزهای گذشته جزییات بیشتری از عملکرد سامانه ملی پایش کار ارائه کرد.

وی از ثبت اطلاعات ۵۰۰ کارگاه در سامانه خبر داد اما این عدد را نسبت به وجود یک میلیون کارگاه در کشور ناچیز دانست.

معاون وزیر کار از تمام واحدها و کارگاه‌های مشمول قانون کار خواست تا اطلاعات مربوط به کارگران خود و مواردی نظیر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار و کمیته‌های انظباطی را در سامانه ثبت کنند.

اطلاعات کارگران را در سامانه پایش کار وارد کنید

آنطور که رعیتی فرد گفته، در این سامانه فرم های خود اظهاری کارفرمایان مربوط به الزامات قانون کار و مقررات ایمنی و حفاظت فنی جانمایی شده که با تکمیل فرم‌های خوداظهاری توسط بنگاه‌های اقتصادی به صورت خود ارزیابی، این بنگاه‌ها می‌توانند نقش تاثیرگذاری در تصمیم سازی های دولت در جهت توسعه و تقویت جامعه کار و تولید داشته باشند.

سامانه پایش کار پس از ۴ ماه فعالیت آزمایشی اکنون به شکل رسمی آغاز به کار کرده و در حال حاضر امکان ثبت اطلاعات کارگاه‌های تولیدی مشمول قانون کار را دارد.

با توجه به آنکه تا پیش از این آماری از وضعیت بنگاه‌ها و نیروهای کار آن و پیگیری مطالبات صنفی ‌آنها در اختیار نبود، با راه اندازی سامانه ملی پایش کار می‌توان امیدوار بود که اطلاعات مربوط به کارگران، وضعیت حقوق و دستمزد، طبقه‌بندی مشاغل،رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار، پایداری مشاغل و صیانت از نیروهای کار و انظباط کاری در واحدها با سهولت بیشتر گردآوری شده و در برنامه‌ ریزی‌ها و تصمیم‌گیری های مربوطه مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، سامانه ملی پایش کار به نشانی http://payeshkar.mcls.gov.ir در وبگاه وزارت کار بارگذاری شده و کارفرمایان با ارائه کد کارگاهی می‌توانند وارد سامانه شوند و اطلاعات خواسته شده را ارائه دهند.

همچنین مطالعه کنید:

نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافت/تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.