صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش حاشیه نشینی جایگزین تولید مسکن دولتی شد/موج مهاجرت به حاشیه شهرها/قیمت مسکن مهر سر به فلک گذاشته است
افزایش حاشیه نشینی جایگزین تولید مسکن دولتی شد/موج مهاجرت به حاشیه شهرها/قیمت مسکن مهر سر به فلک گذاشته است

افزایش حاشیه نشینی جایگزین تولید مسکن دولتی شد/موج مهاجرت به حاشیه شهرها/قیمت مسکن مهر سر به فلک گذاشته است

کسب و کار نیوز- افزایش مهاجرت به حاشیه شهرها به دلیل گرانی مسکن رد شهرها و کلان شهرها منجر به رشد بی سابقه قیمت مسکن در این مناطق شده است. شهر پردیس، پرند، فردیس، هشتگرد و... از نمونه های این شهرهای احداث شده در حاشیه کلان شهرها هستند که در مدت اخیر پذیرای شمار بسیاری از مستاجران بوده اند. مسکن مهر شهر پردیس در ابتدای ثبت نام و با آغاز نام نویسی برای متقاضیان 50 میلیون تومان در فاز 11 برای واحد 78 متری بوده که همین واحد امروز در فاز یازده پردیس، یک میلیارد و 200 تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، هزینه رهن و اجاره این واحدها نیز سر به فلک کشیده است. رهن یک واحد ۷۸ متری در فاز ۱۱ پردیس از ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان آب می خورد. این در حالی است که هزینه خرید و اجاره مسکن مهر در فاز ۸ شهر پردیس متفاوت است و دلیل آن بزرگتر بودن متراژهای آپارتمان های این فاز است. در شهر پرند و فردیس نیز اوضاع دست کمی از شهر پردیس ندارد. هر چند قیمتها کمی پایین تر از پردیس است اما باز هم به دلیل هجوم مردم و مستاجران به این دو شهر، قیمتها نوسان بسیار زیادی دارند.

به هر ترتیب بررسی قیمت‌ها در بازار مسکن شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد حاکی از نرخ‌های نجومی مسکن مهر در این شهرها است. بررسی قیمت‌ها در بازار مسکن حاکی از نرخ‌های نجومی مسکن‌های مهر است. واحدهای ۸۰ متری مسکن مهر در شهر پردیس در بازه قیمتی یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. واحدهای متراژ بالاتر مسکن مهر نیز در بازه قیمتی ۲ تا ۳ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شوند.

در این بین قیمت واحدهای آزاد مسکن در شهر پردیس به ۶ میلیارد تومان نیز می‌رسد. در شهر پرند نیز قیمت مسکن‌های مهر افزایش قابل توجهی داشته است؛ بررسی‌ها حاکی از آن است که مسکن‌های مهر با متراژ پایین‌تر در شهر پرند در بازه قیمتی ۷۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. در این بین مسکن مهرهای هشتگرد در بازه قیمتی ۹۰۰ تا یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شوند و واحدهای آزادساز آن نیز در بازه قیمتی یک تا سه میلیارد تومان خرید و فروش می‌شوند.

رونق معاملات مسکن در حاشیه شهرها

بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن

افزایش معاملات املاک و آپارتمان ها در حاشیه شهرها دلیل افزایش قیمتها بوده است. مسکن در شرایط فعلی ابدا در رکود قرار ندارد. بخش مسکن بیشتر در حالت انتظار قرار دارد و رکود در آن دیده نمی شود. مسکن در انتظار برجام و دیگر مسائل کلان اقتصادی قرار گرفته است. بنابراین اینکه عنوان می شود مسکن در رکود قرار دارد کاملا برداشت نادرستی از وضعیت بازار مسکن است. چراکه در مناطقی که واحدهای ارزان قیمت وجود دارد معاملات به سرعت در حال انجام است. اما معاملات کلان و بزرگ منتظر مانده اند تا بلاتکلیفی سیاسی و اقتصادی کشور مشخص شود. به همین دلیل معاملات کلان کمتر انجام می شود.

افزایش قیمت مسکن همانطور که در حاشیه شهرها و شهرهای نزدیک به کلان شهرها اتفاق افتاده در دیگر مناطق نیز دیده می شود. اما چون در این مناطق تقاضای موثری برای خرید و فروش وجود ندارد، رشد قیمتها خود را نشان نمی دهد. اما در حاشیه شهرها به دلیل وجود تقاضای موثر، افزایش قیمت خود را نشان می دهد. از سوی دیگر زمانی که به سمت افزایش قیمت مسکن می رویم در این مواقع مهاجرت به حاشیه شهرها و مهاجرت معکوس اتفاق می افتد. در این شرایط معاملات رونق می گیرد و افزایش قیمت نمود پیدا می کند.

متاسفانه این تفکر به اشتباه جا افتاده که اعطای تسهیلات می تواند قدرت خرید را افزایش دهد. این در حالی است که هر چقدر تسهیلات بدهیم و هر امکانی توسط دولت ایجاد شود، تقاضای موثر تحریک می شود. اما به دلیل کسری تولید مسکن، قیمتها در بازار افزایش پیدا می کند. تنها راهکار افزایش تولید است. اما نه راه های نخ نمای فعلی که نتیجه اولین طرح آن یعنی مسکن مهر، معطلی متقاضیان برای دریافت واحدهای خود پس از بیش از ده سال است. مسکن ظرف ۵۰ سال به بزرگترین مشکل خانوارها تبدیل شد و بیش از ۵۰ درصد درآمد مردم را می بلعد.

در سالهای اخیر بیش از ۹۵ درصد تولید مسکن در اختیار بخش خصوصی بوده است. اما با این تفاسیر چرا این بخش برای تولید مسکن عاجز مانده و نمی تواند جواب نیاز مسکن کشور را بدهد. چرا بخش خصوصی در دیگر کشورها علاوه بر پوشش نیاز کشور خود به پوشش نیاز دیگر کشورها نیز پاسخ مثبت داده اند.

بخش خصوصی در ایران نمی تواند پاسخگوی نیاز مسکن کشور باشد چراکه دست و بال آن با ابزارهای مختلف بسته شده است. برای پوشش این حجم از تقاضا ابزارهای مالی مختلف نیاز است و بانکها هم تمایلی برای تامین تسهیلات ندارند. اقتصاد دولتی اجازه مشارکت به بخش خصوصی را نداده است. طرح ساخت یک میلیون مسکن توسط دولت حتی اگر تمام بانکها هم جمع شوند و منابع خود را در اختیار این طرح قرار دهند به سرانجام نخواهد رسید. سرنوشت مسکن مهر در انتظار طرح نهضت ملی مسکن است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.