صفحه اصلی / اسلایدر / چهار گروه کالایی دارای شناسنامه گارانتی شدند/ نحوه اطمینان مردم از ‌‌گارانتی یک کالا ‌
چهار گروه کالایی دارای شناسنامه گارانتی شدند/ نحوه اطمینان مردم از ‌‌گارانتی یک کالا ‌

چهار گروه کالایی دارای شناسنامه گارانتی شدند/ نحوه اطمینان مردم از ‌‌گارانتی یک کالا ‌

کسب و کار نیوز- گروه‌های کالایی «موبایل»، «لوازم‌خانگی»، «اقلام دیجیتال» و «قطعات یدکی خودرو» مشمول طرح استعلام گارانتی شده‌اند و به گفته مسوولان وزارت صمت، مردم می‌توانند گارانتی هر کدام از اقلام مذکور را به راحتی از سامانه گارانتی استعلام بگیرند.

به گزارش کسب و کار نیوز، اطمینان یافتن از معتبر بودن «گارانتی»  به عنوان معضلی که سال‌ها گریبان‌گیر حقوق مصرف‌کنندگان بوده است، همواره در هنگام مراجعه به مراکز خرید کالا همچون لوازم‌خانگی از جمله دغدغه‌های خریداران بوده است. متأسفانه اجناس قاچاق و تقلبی در بازار زیاد است و بدون خدمات پس از فروش و ضمانت واقعی و معتبر به مردم فروخته می‌شود؛ تداوم همین رویه موجب شده است که مصرف‌کنندگان کالا در کشور همیشه از مفهوم گارانتی، یک ذهنیت منفی و غیرکاربردی داشته باشند.

در واقع کارت‌های یکبار مصرف یا برچسب‌های تقلبی که تنها هزینه اندک و ناچیز چند هزار تومانی برای فروشندگان و عرضه‌کنندگان کالا در پی داشت، هم مشتری را فریب می‌داد و هم اینکه قیمت کالا را بدون دلیل و به میزان قابل توجهی افزایش می‌داد؛ در این بین، مصرف‌کننده به غیر از اعتماد به فروشنده، راه دیگری برای اطمینان از واقعی بودن تعهدات گارانتی کالای خریداری شده نداشت.‌ برای رفع همین مشکل، وزارت صمت سامانه‌ای را طراحی کرده است که مردم می‌توانند قبل از خرید مطمئن شوند که کالایی خریداری شده گارانتی معتبر دارد و یا آنکه این جنس صرفاً یک کالای تقلبی و یا قاچاق است که با ادعای دروغین دارا بودن گارانتی، هیچ‌گونه خدماتی به خریداران ارائه نداده و صرفا برای افزایش بی‌دلیل قیمت کالا کیسه دوخته است.

سامانه جامع گارانتی سامانه‌ای است که به‌منظور ساماندهی به خدمات گارانتی در سطح کشور از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایجاد شده است. این سامانه بستری است که در آن خریداران از اصالت کالاهای عرضه شده اطمینان یافته و نمایندگی‌های رسمی ارائه خدمات پس از فروش را می‌شناسند.

* مردم چگونه گارانتی وسیله خود را چک کنند؟

پیش از این، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در همین باره به رسانه‌ها گفته بود: «در زمان خرید کالا، اگر خریدار به کالا شک داشت، حتما کد شناسه [ET1]  و یا کد رهگیری کالا – که بر روی بسته‌بندی کالا یا در کارت ضمانت آن قابل مشاهده است- را به کد دستوری #۷۷۷۷*۴* پیامک کند؛ با وارد کردن این کد، شرکت تولیدکننده، سال ساخت، نوع گارانتی و دیگر اطلاعات نمایش داده می‌شود. نام این سامانه، سامانه جامع گارانتی است و در آنجا می‌توانید تمامی اطلاعات گارانتی و محصول خود را مشاهده کنید». 

هم‌اکنون همه خریداران گروه‌های کالا‌یی مانند لوازم‌خانگی، موبایل، اقلام دیجیتال و قطعات یدکی خودرو نظیر باتری خودرو و تایر می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع گارانتی از «مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتی کننده، نحوه فعال‌سازی گارانتی، شرح کالا، تاریخ شروع گارانتی، تاریخ اعتبار گارانتی، مدت گارانتی و شناسه کالا» محصول خریداری شده، اطلاع به دست بیاورند. استعلام اصالت و گارانتی کالا برای کالاهای مشمول، به‌وسیله شناسه رهگیری، برند و سریال مندرج بر کالا امکان‌پذیر است.

برای این منظور مصرف‌کننده می‌تواند این شناسه را از روی جعبه (بسته‌بندی)، بدنه یا کارت گارانتی دریافت و و از طرق زیر استعلام کند:

-از طریق درگاه وب سامانه جامع گارانتی به آدرس www.Irangs.ir (استعلام با شناسه رهگیری و سریال کالا)
-از طریق اپلیکیشن سامانه جامع تجارت (استعلام با شناسه رهگیری)
-با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۴* و انتخاب گزینه سامانه جامع گارانتی (استعلام با شناسه رهگیری)

* چهار ‌گروه کالایی گارانتی خود را ثبت کرده‌اند

حمید محله‌ای، مدیر کل دفتر خدمات، نگهداری و تعمیر وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، با بیان اینکه تاکنون چهار گروه کالایی موبایل، لوازم‌خانگی، اقلام دیجیتال و قطعات یدکی خودرو، شامل طرح استعلام گارانتی شده‌اند، گفت: تولیدکنندگان و یا واردکنندگان این کالاها طبق قانون موظف هستند تا محصولات خود را در سامانه جامع گارانتی ثبت کرده و شرکت گارانتی‌کننده محصولات خود را به این سامانه معرفی کنند.

وی ادامه داد: هر تولیدکننده و واردکننده‌ای که اقلام مذکور را به مردم عرضه می‌کند اگر از ثبت گارانتی خود در سامانه جامع گارانتی امتناع کند مرتکب تخلف شده‌است، ‌در حال حاضر سامانه جامع گارانتی تمرکز خود را بر محصولات لوازم‌خانگی متمرکز کرده و در حال تکمیل گارانتی این گروه کالایی است.

* تایر خودرو حداقل باید ۳ سال گارانتی داشته باشد

مدیرکل دفتر خدمات، نگهداری و تعمیر وزارت صمت با اشاره به اینکه‌ اطلاع‌رسانی مناسبی در زمینه گارانتی تایر و لاستیک در کشور انجام نشده و خریداران عموماً از خدمات پس از فروش این محصول بی‌اطلاع هستند، گفت: مردم اطلاعی ندارند که در صورت خرید تایر برای خودرو خود این محصول حداقل تا سه سال گارانتی باید داشته باشد.

وی بیان کرد: البته تایرها شناسه رهگیری ندارند و فقط دارای شناسنامه گارانتی هستند که در برگه‌های فروش خود ثبت شده‌اند و مشتری هنگام خرید این برگه‌ها را باید از فروشنده دریافت کند.

محله‌ای با بیان اینکه وزارت صمت در لوازم‌یدکی خودرو بیشتر به دنبال اجرای طرح شناسه‌گذاری و ثبت کدرهگیری بر روی این محصولات در سطح عرضه هست، اشاره کرد: ثبت گارانتی‌های لوازم‌یدکی نیز تاکنون به طور داوطلبانه در حال تکمیل است و به‌مرور حتی به سمت الزام تولیدکنندگان و واردکنندگان برای ثبت گارانتی خود پیش خواهیم رفت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.