صفحه اصلی / اسلایدر / واردات خودرو فقط در اختیار وزارت صمت نیست/کمبود ارز برای واردات خودرو/کوییک دنده ای ۸ میلیون تومان گران شد
واردات خودرو فقط در اختیار وزارت صمت نیست/کمبود ارز برای واردات خودرو/کوییک دنده ای ۸ میلیون تومان گران شد

واردات خودرو فقط در اختیار وزارت صمت نیست/کمبود ارز برای واردات خودرو/کوییک دنده ای ۸ میلیون تومان گران شد

کسب و کار نیوز- وضعیت واردات خودرو در ابهام قرار دارد. در جدیدترین اظهارنظر سخنگوی وزارت صمت ایرادات مجلس به طرح واردات جلوی اجرای این طرح را نخواهد گرفت. این در حالی است که استیضاح وزیر صمت در رابطه با وضعیت نابسامان بازار خودرو نیز اعلام وصول شده و آینده واردات خودرو زیر سوال رفته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی موضوع تامین ارز مورد نیاز اجرای این طرح نیز مطرح است که سخنگوی صمت ضمن رد این موضوع که واردات خودرو فقط از چین انجام خواهد شد، گفت: بانک مرکزی در حال برنامه ریزی برای تأمین ارز واردات در یک فضای مثبت است. امید قالیباف در مورد اینکه گفته می‌شود تأمین ارز واردات خودرو با مشکل مواجه شده است، اظهار کرد: واردات خودرو نیاز به یک میلیارد یورو ارز دارد و بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای تأمین آن در یک فضای مثبت است.

سخنگوی وزارت صمت افزود: تأمین ارز واردات خودرو با مشکل مواجه نشده بلکه فرایند در دست انجام است. وی در مورد اینکه گفته می‌شود فقط قرار است از چین خودرو وارد کشور شود، گفت: آزادسازی واردات خودرو در فضای مذاکرات هسته‌ای تصویب نشد بلکه این قانون بدون هیچ پیش فرضی و صرفاً برای تعادل بخشی به بازار تصویب شد.

قالیباف ادامه داد: تصویب این قانون و واردات خودرو ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای نداشته و اینکه می‌گویند به دلیل به نتیجه نرسیدن برجام فقط قرار است از چین خودرو وارد کنیم به هیچ وجه صحت ندارد. سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: در زمان تصویب این قانون، فرض بر این نبود که برجام تصویب بشود یا نشود و آزادسازی واردات خودرو در یک فضایی بدون هیچ پیش فرضی تصویب شد. قالیباف گفت: اسامی شرکت‌های مجاز به واردات خودرو به زودی اعلام می‌شود.

وی در مورد زمان واردات هم اظهار کرد: فرایند واردات خودرو فقط در اختیار وزارت صمت نیست بلکه دستگاه‌های زیادی از جمله بانک مرکزی، گمرک، استاندارد و… نیز در این فرایند نقش دارند بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای واردات اعلام کرد اما می‌توان گفت که کارها در حال انجام است.

به هر ترتیب رکود در بازار خودرو در حالی است که مسیر قیمت خودرو در بازار رو به بالا است و تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که در صورتی که تغییری در وضعیت موجود بازار به وجود نیاید، قیمت‌ها به مسیر رو بالا و بازار به روند رکودی خود ادامه می‌دهد. فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند که بازار تاثیرپذیری بسیاری از نرخ ارز دارد و در شرایطی که دلار روند صعودی را پیش گرفته است، احتمالا قیمت خودرو نیز در ماه‌های آتی با رشد همراه خواهد شد. در این شرایط، آخرین گزارش‌ها از وضعیت بازار خودرو حاکی از آن است که قیمت کوییک و پژو تغییرات قابل توجهی داشته است، به طوری که کوییک دنده ای مدل ۱۴۰۱ حدود ۸ میلیون تومان گران شده است.

ابهامات واردات خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

واردات خودرو از همان ابتدا در حالی مطرح شد که محل تامین ارز آن در ابهام بود. امروز در شرایطی که اقتصاد ایران دارد در تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو با مشکلات زیادی روبرو خواهیم بود. تاکنون بارها اعلام شده واردات طی هفته های آینده انجام می شود اما به نظر می‌رسد طولانی شدن این موضوع تنها مربوط به ذینفعان تجاری در این قضیه می‌شود. مخالفت های پی در پی با مصوبات آیین نامه گواه این مدعاست. در خصوص مسائلی که در کشور مطرح است نه درست تصمیم گرفته می‌شود و نه درست اجرایی می‌شود و به‌عبارتی دو مشکل بزرگ بر سر راه ما وجود دارد و در وهله اول تصمیمات غلطی است که گرفته می‌شود و در وهله دوم این تصمیمات غلط نیز با فاصله زمانی طولانی و تأخیر چندماهه تا چندساله اجرایی می‌شود و در نتیجه وضعیت بدی که نه‌ تنها در وضعیت اقتصادی بلکه در حوزه اجتماعی نیز با آن مواجه هستیم ناشی از این نگاه است.

اظهارات مختلفی که در صحبت‌های مسوولان وجود دارد، نشان‌دهنده این است که وارداتی در کار نیست. این صحبت‌ها نوعی گفتاردرمانی است که بازار را در حالت انتظار نگاه خواهد داشت. به نظر می‌رسد وارداتی در کار نباشد و به دلیل فشارهایی که به وزارت صمت وارد شده، این حرف‌ها زده شد.

همچنین در این آیین‌نامه‌ که تدوین شده، تعداد ذینغعان پرقدرت، مونتاژکاران چینی، بیشتر است و انگشت اتهام را می‌توان به‌سمت حلقه مونتاژکاران چینی که در جنوب کشور عمدتاً فعالیت دارند برد که قیمت خودروهای چینی‌ را بیش از دو برابر برندهای کره‌ای و ژاپنی بالا می‌برند و عرضه می‌کنند. این گروه موفق شده‌اند که سنگ‌اندازی کنند و فعلاً جلوی واردات خودرو را بگیرند.

از سوی دیگر ارزان‌ترین خودرویی که توانسته استانداردهای ایران را پاس کند، حدود ۸ هزار دلار قیمت دارد. این خودرو که از برزیل باید وارد شود، با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، گمرک و فرض تعرفه ۲۰ درصدی و…  تقریبا ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. این ارزان‌ترین خودرویی است که ایران می‌تواند وارد کند. اما همین قیمت معادل حداقل ۹ تا ۱۰ سال حقوق یک کارگر است.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.