صفحه اصلی / اسلایدر / دست زوج های جوان از تسهیلات بانکی خالی مانده است/رفتار سلیقه ای بانکها در پرداخت وام ازدواج/مشکل تضامین ادامه دارد
دست زوج های جوان از تسهیلات بانکی خالی مانده است/رفتار سلیقه ای بانکها در پرداخت وام ازدواج/مشکل تضامین ادامه دارد

دست زوج های جوان از تسهیلات بانکی خالی مانده است/رفتار سلیقه ای بانکها در پرداخت وام ازدواج/مشکل تضامین ادامه دارد

کسب و کار نیوز- بزرگ‌ترین مشکل متقاضیان دریافت وام ازدواج و فرزندآوری تاخیر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات است. خیلی از متقاضیان این وام ها اعلام کرده‌اند از اردیبهشت ماه سال جاری با تکمیل ثبت نام در سامانه بانک مرکزی و مشخص شدن شعبه ارائه‌کننده تسهیلات و انجام مراحل بانکی، ماه‌هاست منتظر مانده‌اند و بانک‌ها هنوز پرداخت وام ها را انجام نداده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به رغم تاکید بسیار مسوولان در رابطه با همکاری شبکه بانکی در پرداخت وام ازدواج به جوانان، مشاهدات گویای واقعیت دیگری است. رفتار سلیقه ای و تعیین تضامین خودسرانه از سوی بانکها مانع بزرگی برای دریافت وام ازدواج شده است. در حالی دولت جوانان را تشویق به ازدواج و فرزندآوری می کند که شبکه بانکی با زوج های جوان همکاری نمی کند. امروز به رغم آمارهای بالای دریافت وام ازدواج که از سوی مسوولان اعلام می شود، دست زوج های جوان از تسهیلات بانکی خالی مانده است. بدین ترتیب اگر جوانی ازدواج هم بکند با مشاهده این سخت گیری ها دیگر برای فرزندآوری انگیزه ای نخواهد داشت چراکه آگاه است وام فرزندآوری نیز در پیچ و خم بروکراسی بانکی گرفتار خواهد شد.

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بسیاری از افرادی که نیاز به تسهیلات خرد شبکه بانکی دارند اقشار نیازمند و از طبقه آسیب پذیر کشور هستند. این واقعیت برای همه محرز شده و سوال این است که چرا هنوز این مشکلات ادامه دارد.

حمید حاج اسماعیلی اضافه کرد: در شرایط فعلی که بیش از ۷۰ درصد درآمد مردم صرف اجاره بها می شود، باید به فکر جوانانی که باید سرپناه تهیه کنند بود. مبالغ پول پیش سرب ه فلک کشیده و ۱۰۰ میلیون تومانی که به عنوان وام ازدواج به زوجین پرداخت می شود  مبلغی نیست که تاخیر در پرداخت آن توجیه داشته باشد.

وی اظهار داشت: هر سال تاکید می‌کنیم که برای کمک به معیشت خانوارها، پرداخت وام‌های و تسهیلات ارزان در دستور کار قرار گیرد، ولی متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد. دولت باید چند بانک را به عنوان بانک عامل در پرداخت وام ها در نظر بگیرد و به جوانان برای پرداخت وام ها با نرخ پایین اقدام کند.

این در حالی است که علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرده بانک‌ها مکلفند تا ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک با اعتبارسنجی، دریافت حداکثر یک سفته یا یک ضامن یا طبق بخشنامه ضمانت وام‌های خرد، وام ازدواج را پرداخت کنند و بانک مرکزی به تخلفات احتمالی رسیدگی می‌کند، اما اخیرا بانک‌ها تضامینی از متقاضیان طلب می‌کنند که خارج از ضوابط و بخشنامه‌های موجود است. بانک‌ها می‌گویند برای متقاضیان آقا باید کارت پایان‌خدمت ارائه شود و اگر سربازی نرفته باشد یا کارت هوشمند پایان‌خدمت نداشته باشد از پرداخت تسهیلات خبری نیست.

با شرط دارا بودن کارت پایان‌خدمت برای آقایان متقاضی تسهیلات ازدواج وام‌گیرندگان و به‌خصوص کسانی که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند برای دریافت وام به مشکل برخورد می‌کنند. با این‌که دولت اعلام کرده وام برای زوج‌های زیر ۲۵ سال بیشتر از دیگر زوج‌ها و به مبلغ ۱۵۰میلیون تومان است، اما با سنگ‌اندازی شرط پایان‌خدمت، برای دریافت وام ممنوعیت ایجاد کرده است.

پس از عبور از این مرحله به لیست مدارک مورد نیاز می‌رسیم. به غیر از مدارک هویتی، سکونتی، شغلی و ضامن بانک به‌جای ۶۰میلیون تومان سفته ۱۵۰میلیون تومان سفته می‌خواهد. این درحالی‌است که برخی بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج علاوه‌بر مدارک درآمدی تضمین سند را مطالبه می‌کنند.

اردیبهشت ماه امسال و دقیقا زمانی که دستورالعمل دادن وام فرزندآوری به شبکه بانکی ابلاغ شد و مبلغ وام ازدواج هم افزایش پیدا کرد، بانک‌ها با تعداد زیادی درخواست روبه‌رو شدند. برای همین هم صف انتظار متقاضیان دریافت وام ازدواج و فرزندآوری آن‌قدر طولانی شد که گرفتن تسهیلات آن حداقل ۳ماه طول کشید. حتی برخی از افرادی که از اردیبهشت ماه در انتظار دریافت وام بودند، هنوز نتوانسته‌اند آن را بگیرند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.