صفحه اصلی / اسلایدر / آبان ۹۹ نقطه جوش بازار مسکن
آبان ۹۹ نقطه جوش بازار مسکن

بررسی نمودار تغییرات بازار املاک

آبان ۹۹ نقطه جوش بازار مسکن

منحنی ۵۴ ماهه روند رشد سالیانه قیمت مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که آبان ۱۳۹۹ بازار به بالاترین میزان افزایش قیمت رسیده و در ادامه روند نزولی به خود گرفته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بررسی رشد قیمت مسکن شهر تهران از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا کنون براساس آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، گویای آن است که بازار دو قله قیمتی را در اردیبهشت ۱۳۹۸ و آبان ۱۳۹۹ تجربه کرده است. در دو مقطع مذکور نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن در شهر تهران به ترتیب ۱۱۲ درصد و ۱۱۸ درصد بوده است.

نمودار رشد قیمت مسکن در پایتخت طی ۵۴ ماه گذشته نشان می‌دهد پس از رشد مداوم قیمت‌ها که آذر ۱۳۹۶ آغاز شده و تا اردیبهشت ۱۳۹۸ ادامه یافته بازار در ادامه روند نزولی به خود گرفته و مجددا از خرداد ۱۳۹۹ شروع به صعود کرده است. آبان ۱۳۹۹ بازار قله قیمتی ۳۱ ماهه را با ۱۱۸ درصد رشد لمس کرده و سپس شروع به افت کرده است.

از طرف دیگر بهمن و اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ را می‌توان نقاط کف بازار به لحاظ شاخص رشد قیمت دانست که نرخ افزایش سالیانه در هر سه ماه مذکور حدود ۱۶ درصد بود. در ادامه قیمت مسکن تا تیرماه ۱۴۰۱ شیب صعودی گرفته و مجددا دچار افت شده است.

آبان ۹۹ نقطه جوش بازار مسکن

مقایسه شاخص رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها نیز گویای آن است که از اردیبهشت ۱۴۰۰ به بعد دو شاخص مذکور روند معکوس داشته‌اند. بدین ترتیب که نرخ افزایش سالیانه قیمت مسکن کاهشی و شیب اجاره‌بها افزایشی بوده است. شهریور ۱۴۰۱ شاخص سالیانه قیمت اجاره در شهر تهران ۴۰.۹ درصد بود که در مقایسه با تیرماه (۴۷.۴) درصد افت ۶.۵ درصد داشته است. میزان افزایش سالیانه قیمت نیز ۳۶.۳ درصد اعلام شد که  و به رقم ۴۳.۲ میلیون تومان در هر متر مربع رسید.

منحنی رشد سالیانه در هر دو شاخص قیمت و اجاره بها از تیرماه ۱۴۰۱ روند نزولی به خود گرفته و پیش‌بینی می‌شود در صورتی که شوکی به لحاظ متغیرهای بیرونی به بازار مسکن وارد نشود این روند دست کم تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.