صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت اصلاح نظام بودجه‌ریزی
ضرورت اصلاح نظام بودجه‌ریزی

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

ضرورت اصلاح نظام بودجه‌ریزی

سرمقاله

کسری بودحه معضلی است که هر سال دولت به آن رو به رو است و به نظر می‌رسد اساسا این مشکلات به این دلیل است که نظام بودجه‌ریزی در کشور ما ایراد دارد.
برای تنظیم بودجه لازم است برآورد دقیقی از هزینه‌ها و درآمدها توسط کارشناسان دولت صورت بگیرد. منابع درآمدی دولت که به واسطه فروش نفت، مالیات و ارز ایجاد می‌شود باید به صورت دقیق پیش‌بینی شود.
همیشه دولت‌ها نگاه خوش‌بینانه‌ای به درآمدها دارند و در اجرا و در طول سال با وصول نشدن درآمدها صحبت از کسری بودجه می‌شود. در شرایطی که در تحریم هستیم، فروش نفت محدود است، پول فروش نفت با تاخیر وصول می‌شود. درآمدهای مالیاتی همچنان به طور کامل محقق نشده است، صادرات نداریم و درآمد ارزی اندک است و از طرفی با تورم رو به رو هستیم، نباید برآورد خوش‌بینانه‌ای از درآمدها داشته باشیم.
مدیریت هزینه و درآمد باید به طور دقیق توسط کارشناسان دولتی و وزرای مربوطه صورت بگیرد. نمی‌شود شش ماه از سال را درگیر بودجه‌ریزی و شش ماه دیگر از سال را درگیری کسری بودجه باشیم. همه اینها بیانگر این است که مدیریت هزینه و درآمد در دولت وجود ندارد و نیازمند نظام بودجه‌ریزی دقیق هستیم. در حال حاضر دولت صحبت از افزایش حقوق کارکنان کرده است این موضوع که براساس تورم باید حقوق و دستمزد افزایش یابد کاملا درست است، اما آِیا منابع لازم برای این افزایش در بودجه دیده شده است. آیا همه درآمدهای پیش‌بینی شده برای تحقق این وعده و هزینه قابل تحقق است. اینها مواردی است که باید در بودجه‌ریزی مد نظر قرار بگیرد؛ در غیر این صورت کسری بودجه همیشه وجود دارد و مبلغ آن افزایش می‌یابد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.