صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / سدهای تهران ۸۱ میلیون متر مکعب کسری دارند/ سومین سال پیاپی کم‌بارش
سدهای تهران ۸۱ میلیون متر مکعب کسری دارند/ سومین سال پیاپی کم‌بارش

سدهای تهران ۸۱ میلیون متر مکعب کسری دارند/ سومین سال پیاپی کم‌بارش

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با کاهش حجم ۲۴، ۹، ۴ ،۱۵ و ۲۹ میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل مواجه هستیم، گفت: پیش‌بینی‌ بارش‌ها نیز تا نیمه دوم آذر ماه کمتر از میانگین و زیرنرمال است

علیرضا ارسطوئی با اشاره به کسری ۸۱ میلیونی مخازن سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال  گذشته، اظهار داشت: تامین آب درتهران در پاییز امسال دشوار خواهد بود اما تدابیری برای گذر از این شرایط در نظر گرفته شده است، با این حال نیازمند همکاری جدی مشترکان تهرانی هستیم.

وارد سومین سال کم‌بارش شدیم

وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه وارد سومین سال کم‌بارش پیاپی شدیم، افزود: حجم مخازن در نوزدهم مهر ماه ۳۷۰ میلیون مترمکعب بوده و در روز مشابه سال ۱۴۰۰ این عدد معادل ۴۵۰ میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن  ۸۱ میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می‌دهد.

۱۵ درصد کاهش ورودی به سدها

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در سال آبی گذشته ۱۵ درصد ورودی به سدها نسبت به سال قبل کاهش داشته است، ادامه داد: در خصوص میزان بارش‌ها نیز باید گفت که در انتهای سال آبی ۱۴۰۱ _۱۴۰۰میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل آن ۲۵ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۶ درصد کاهش یافته است.

مشکل سامانه شرق حادتر است

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته نیز وضعیت مناسبی از نظر ذخیره سدهای پنجگانه تهران نداشتیم، تصریح کرد: در تمام سدهای تحت پوشش به‌ویژه سامانه شرق با کاهش ورودی مخازن سدها مواجه هستیم، در مجموع شرایط برای هر پنج سد زیر حد نرمال و کمتر از میانگین است و تمام سدها شرایط مشابهی را نسبت به سال‌های قبل از نظر کاهش میزان آورد و بارندگی تجربه می‌کنند.

حجم هر کدام از سدها چقدر کاهش یافته است؟

ارسطوئی با بیان اینکه در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با کاهش حجم ۲۴، ۹، ۴ ،۱۵ و ۲۹ میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل مواجه هستیم، گفت: پیش‌بینی‌ بارش‌ها نیز تا نیمه دوم آذر ماه کمتر از میانگین و زیرنرمال است و همانطور که شاهد هستیم تاکنون بارشی نیز اتفاق نیفتاده ضمن اینکه سازمان هواشناسی نیز افزایش دمای بین نیم تا یک و حتی دو درجه را تا نیمه دوم آذرماه پیش‌بینی کرده البته این مسئله در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده اما آنچه مسلم است در مهر و آبان بارش‌ها کمتر از میانگین خواهد بود و این روند نیز تا ۱۵ آذرماه همراه با افزایش میانگین دما ادامه خواهد داشت.

برنامه عبور از سال خشک چیست؟

 وی بیان داشت: شرکت‌های آب منطقه‌ای و آبفای استان تهران از سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی را در سطح دو شرکت و وزارتخانه انجام دادند برای اینکه بتوانیم سال‌های خشک را پشت سر بگذاریم، برای این منظور برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: مدیریت مخازن سدها و استفاده از تمام پتانسیل‌های آبی توسط شرکت آب منطقه‌ای تهران در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم پاییز و زمستان را نیز پشت سر بگذاریم.

وی از همکاری و مشارکت شهروندان جهت عبور از سالهای تنش آبی در تهران قدردانی کرد و افزود: همراهی مردم موجب شد از تابستان سال جاری بدون هیچ گونه مشکلی عبور کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

درخواست “صدور کارت سوخت” تا اردیبهشت اینترنتی می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی سید هاشمی؛ مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.