صفحه اصلی / اسلایدر / مقصد سرمایه‌های خارج‌شده از بورس کجاست؟/تقویت دلالی در بازارها
مقصد سرمایه‌های خارج‌شده از بورس کجاست؟/تقویت دلالی در بازارها

مقصد سرمایه‌های خارج‌شده از بورس کجاست؟/تقویت دلالی در بازارها

کسب و کار نیوز- با ادامه ریزش بورس در هفته های اخیر تمایل برای خروج سرمایه از این بازار افزایش بسیاری داشته است. اما مقصد نقدینگی اخیر خارج شده از بازار سرمایه کجا بوده و پول ها کدام بازار را جایگزین بورس کردند. این در حالی است که اتفاقات اخیر نیز در شدت گرفتن خروج پول از بورس بی تاثیر نبوده است.برخی کارشناسان ناامنی ایجاد شده را بر ریزش شاخص بورس موثر دانسته اند. به همین دلیل بسیاری از سهامداران سرمایه خود را از این بازار بیرون کشیده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در رابطه با مقصد پول های خارج شده از بازار سرمایه اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد. فعالان اقتصادی بازار مسکن را گزینه اصلی این منابع عنوان می کنند. بازار مسکن بازاری است که در مدت اخیر به رغم رکود و کاهش معاملات، همچنان درگیر رشد قیمت است. تورم بخش مسکن از تورم عمومی پیشی گرفته و گویا انتخاب اول سهامداران خارج شده از بازار سرمایه است. بازار ارز نیز به گفته کارشناسان اقتصادی دومین بازار هدف پول های سرگردان خارج شده از بورس است. خودرو نیز انتخاب بسیاری از سهامداران بوده است. اما گویا بازار مسکن هیچ رقیب جدی برای خود نداشته و انتخاب اول پول های سرگردان و سرخورده از بورس، خرید ملک و خانه بوده است.

در این رابطه ایمان رئیسی، کارشناس بازار سهام معتقد است با توجه به وضعیت اقتصادی موجود واسطه‌گری سود بیشتری از سرمایه‌گذاری در بخش مولد دارد. او در این‌باره گفت: در این چهار سال ‌هیچ‌کاری بهتر از دلالی سود نداده است. افرادی که نوشابه دپو می‌کنند و می‌فروشند سود بیشتری حتی از سهامداران همان کارخانه نوشابه‌سازی می‌برند و واقعیت اقتصاد ما این است.

این کارشناس بازار سهام بازارهای رقیب بورس را بیشتر از هر بازار دیگری، طلا و ارز دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه داستان برجام تقریبا کناررفته و به‌نظر می‌رسد اگر برجامی هم باشد و مذاکرات به‌صورت کش‌دار ادامه خواهد داشت، سرمایه‌های خرد بیشتر سمت دلار و سکه می‌روند و سرمایه‌های بزرگ‌تر به سمت مسکن خواهد رفت و این بازارها در حال‌حاضر رقبای پیشتاز بازار سهام هستند و مردم هم اعتماد بیشتری به این بازارها دارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بازار خودرو در رکود است و با وجود اینکه رشد خوبی داشته اما چون قابلیت نقدشوندگی سریعی ندارد رقیب جدی محسوب نمی‌شود. این در حالی است که در بازار دلار و ارز سرعت نقدشوندگی بالاست. در بازار خودرو مخصوصا در خودروهای گران‌قیمت‌تر سرعت نقدشوندگی به دلیل رکود بازار به‌شدت پایین آمده است. در بازار مسکن نیز خانه‌های چند ‌میلیاردی همین وضعیت را دارند و به‌راحتی قابلیت نقدشوندگی ندارند.

 بورس در رکود

همایون دارابی، کارشناس بورس

بازار سرمایه هم یکی از بازارهایی است که مانند بازارهای موازی خود درگیر مشکلات شده است. اما به دلیل اینکه تعداد سهامداران بالایی دارد و مردم بیشتری پول خود را وارد آن کردند از حساسیت بیشتری برخوردار شده است. در شرایط اخیر پیش آمده برای بازار سرمایه شاهد خروج پول از این بازار هستیم. تجربه نشان داده منابع خارج شده از بازار سرمایه به عنوان پول های پارک شده تلقی می شوند و بدان معنا که وارد بازار دیگری شوند نیست. صاحبان سرمایه با پارک پول های خارج شده، به دنبال سهام های با قیمت پایین تر می گردند و پول را صرف خرید آن می کنند. به عبارتی این منابع برای بازگشت مجدد به بازار نگهداری می شوند.

در شرایط فعلی تمام اقتصاد در رکود است. همانطور که مشخص است بازار املاک و مستغلات در بخش ساخت و ساز درگیر رکود است و این رکود در ۵ تا ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. کمتر کسی حاضر است نقدینگی خود را صرف خرید خانه ای که بکند که آنقدر درگیر تورم شده که در زمان فروش کسی قادر به خرید آن نیست و خاصیت نقدشوندگی ندارد. کاهش شدید معاملات در این بازار گواه این مدعاست.

در این بین اما ورود منابع خارج شده از بورس به بخش دلالی تا حدودی مطرح است. چراکه در بازارهای دیگر خبری از سوددهی نیست. به عنوان مثال در بازار ارز دامنه نوسان بسیار طبیعی است و کانال ثابتی دارد. بنابراین خروج سرمایه از بورس به سرمایه گذاری در بازار ارز منجر نشده است. ارز دیگر کالای مناسبی برای سرمایه گذاری نبوده چون بازدهی آن کمتر از دیگر بازارها است. از سوی دیگر با توجه به محدودیت ها و حساسیت هایی که این بازار دارد سرمایه ها به این بازار نخواهند رفت. مگر اینکه قیمت آنقدر بالا برود که خریداران را به سمت خود جذب کند. در غیر این صورت کانال طبیعی که ارز در حال حاضر دارد بازار مناسبی برای منابع مالی نیست. خودرو هم که نسبت مسکن به خاصیت نقدشوندگی بهتری دارد مشتری ندارد.

به هر ترتیب در تمام بورس‌ها دوره رونق و رکود وجود دارد و این امری بدیهی است که بازارها بعد از یک دوره صعود، برای سال‌ها دچار کاهش می‌شوند. این موضوع در بازارهای جهانی نیز رخ داده است که از جمله آن می‌توان به بورس آمریکا در سال ۲۰۰۰ و سایر کشورهای جهان اشاره کرد. این شرایط برای فعالان بورس شناخته شده است. اما ممکن است برای مردم عادی طبیعی نباشد که همین امر منجر به تقویت انگیزه های دلالی با پول های خارج شده از بورس خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.