صفحه اصلی / اجتماعی / صادرات ۲ میلیارد دلاری در حوزه صنعت دارو قابل تحقق است؟/خوشبینی در صادرات کالاهای غیرنفتی
صادرات ۲ میلیارد دلاری در حوزه صنعت دارو قابل تحقق است؟/خوشبینی در صادرات کالاهای غیرنفتی

صادرات ۲ میلیارد دلاری در حوزه صنعت دارو قابل تحقق است؟/خوشبینی در صادرات کالاهای غیرنفتی

کسب و کار نیوز- وزیر صنعت در اظهارات اخیر خود از تحقق صادرات 2 میلیارد دلاری در صنعت داروی کشور خبر داده است. این در حالی است که تولید دارو در کشور وضعیت مناسبی ندارد و بسیاری از مسوولان فعال در این بخش از نبود و کمبود دارو شکایت دارند. بیماران نیز در تهیه ساده ترین نسخه ها با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه داروخانه داران نیز برای معمولی ترین دارو دست رد به سینه متقاضیان و مردم می زنند. به گفته وزیر صمت صادرات ۵۰ میلیون دلاری در صنعت دارو محقق شده و قرار است صادرات ۲ میلیارد دلاری در حوزه صنعت دارو نیز اتفاق بیفتد.

اما در این رابطه رئیس سازمان توسعه تجارت گفته است که این سازمان با صدور مجوز برای صادرات مخالف است و در مورد دارو نیز می‌توان فقط به داروهایی که کمبود نداریم مجوز صادرات داد. علی رضا پیمان پاک، در نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران،  از آمادگی سازمان توسعه تجارت برای دریافت فهرست داروهای دارای محدودیت در داخل از سازمان غذا و دارو خبر داد و با تاکید بر اینکه با مجوز صادرات همه داروها مخالف هستیم، افزود: با در اختیار داشتن فهرست کمبودها، می‌توان به سایر داروهای ساخت داخل، اجازه صادرات داد.

رئیس سازمان غذا و دارو اما معتقد است کشورهای تحریم‌کننده ایران، صادرات دارو را به کشور ما ممنوع کرده‌اند اما اگر سیگار از آمریکا بخواهد وارد کشور ما شود درها را باز می‌گذارند. بهرام دارایی اضافه کرد: در زمان حاضر ۹۸ درصد داروهای موجود در کشور تولید داخل است و جزو ۲۰ کشور دنیا هستیم که دارو تولید می‌کنیم. فروش اقلام دارویی در اینترنت تخلف است اما مجوز فروش اقلام غیردارویی در اینترنت به برخی داروخانه‌ها داده شده است.

به هر ترتیب وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات سالیانه حدود ۵۰ میلیون دلاری صنعت دارو، گفت: دستیابی به صادرات یک تا ۲ میلیارد دلاری در این صنعت قابل تحقق است. فاطمی امین، گفت: ایران از نظر سلامت در جنبه‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی، خدمات سلامت، درمان و دارو دارای اعتبار بین‌المللی است. همزمان با توسعه صنعت دارو و سلامت باید در حوزه تجارت خارجی نیز ورود کنیم زیرا از این طریق تراز ارزی نیز ارتقا می‌یابد. وزیر صمت تصریح کرد: صادرات سالیانه دارو حدود ۵۰ میلیون دلار است که طبق برآوردهای انجام شده دستیابی به صادرات یک تا ۲ میلیارد دلاری در این صنعت قابل تحقق است.

فاطمی امین با اشاره به کاهش شکاف تجارت کشور، افزود: سال گذشته ۵۲ میلیارد دلار واردات انجام شد و در مقابل صادرات غیرنفتی ۴۸.۵ میلیارد دلار بود که نشان می‌داد شکاف بین صادرات غیرنفتی و واردات در حال کاهش است. وی گفت: صادرات محصولات خام و نیمه خام گرچه ارزآوری به دنبال دارد، اما برای کشور قدرت آفرین نیست در حالی که حوزه تجهیزات پزشکی و دارو می‌تواند برای کشور قدرت آفرین باشد. فاطمی امین تاکید کرد: صادرات در بخش سلامت به ویژه در حوزه داروهای زیست فناوری و تجهیزات پزشکی قابل دستیابی است و ما به دنبال توسعه این بخش هستیم.

شرایط تحقق صادرات دارو

حسینعلی شهریاری، نماینده مجلس

برای تحقق صادرات دارو در وهله اول می بایست مشکلات این صنعت اعم از تامین مواد اولیه و تجهیزات برطرف شود. ظرفیت بالایی برای تولید دارو در کشور وجود دارد که مشکلات و موانعی بر سر راه تحقق آن وجود دارد. نوسازی ماشین آلات باید در دستور کار قرار گیرد. صنعت دارو از آن دسته صنایعی است که اگر موانع آن برطرف شود می تواند در صادرات غیرنفتی موثر باشد. رشد صادرات غیرنفتی امروز در دستور کار اقتصاد قرار دارد و ارزآوری کالاهای غیرنفتی مهم است. دارو کالایی استراتژیک است که حتی اگر هدف صادرات نیز نباشد باید برای سلامت مردم به آن توجه ویژه ای داشت. بنابراین به هر قیمتی شده باید مشکلات دارویی کشور را تا آخر سال جاری از نظر نوسازی صنعت و غیره حل کنیم. البته از مردم و فعالان صنعت خواستاریم که مشکلات را به صورت مکتوب به مجلس اطلاع بدهند.

از سوی دیگر در راستای تحقق صادرات دارو می بایست از ظرفیت های بسیار بالای شرکتهای دانش بینان استفاده کرد. کمک بزرگ شرکت های دانش بنیان برای رفع چالش ها در حوزه دارو غیرقابل انکار است. امروز شرکتهایی در قالب شرکتهای دانش بنیان فعالیت دارند که عمده نیازهای دارویی داخل کشور را برطرف کرده اند. در این زمینه باید تسهیلات در اختیار دانش بنیان های صنعت دارو قرار بگیرد. باید از شرکت های دانش بنیان و جوانان تشکر کنیم که امروز توانایی این را داریم که هر نوع دارو که نیاز کشور نه تنها برای تولید داخل را برطرف می کند بلکه می توان با ظرفیت های موجود صادرات هم داشته باشیم.

البته این صادرات فقط به کشورهای همسایه محدود نمی شود و می توانیم به کشورهای اروپایی نیز ارسال دارو داشته باشیم. بعضی از داروها اعم از  داروهای “های تک” ایران می تواند به خیلی از کشور ها صادر شود. در رابطه با یک درصد ارزش افزوده که ۹ درصد برای صنعت دارو بوده، دولت شهریور ماه این موضوع را به مجلس ارسال کرد. این درحالی است که ابتدا باید این اقدام می شد که وقتی نیازهای دیگر کشور به یک درصد کاهش یابد، ‌مالیات بر ارزش افزوده نیز باید همان زمان انجام می شد که نشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

پرتاب ماهواره در هفته‌های آینده/ جهش صنعت فضایی ایران در دولت سیزدهم

به گزارش کسب و کار نیوز، «حسن سالاریه»، در نخستین همایش بین‌المللی باتری لیتیومی ضمن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.