صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرایط تحقق صادرات دارو
شرایط تحقق صادرات دارو

حسینعلی شهریاری، نماینده مجلس

شرایط تحقق صادرات دارو

سرمقاله

برای تحقق صادرات دارو در وهله اول می بایست مشکلات این صنعت اعم از تامین مواد اولیه و تجهیزات برطرف شود. ظرفیت بالایی برای تولید دارو در کشور وجود دارد که مشکلات و موانعی بر سر راه تحقق آن وجود دارد. نوسازی ماشین آلات باید در دستور کار قرار گیرد. صنعت دارو از آن دسته صنایعی است که اگر موانع آن برطرف شود می تواند در صادرات غیرنفتی موثر باشد. رشد صادرات غیرنفتی امروز در دستور کار اقتصاد قرار دارد و ارزآوری کالاهای غیرنفتی مهم است. دارو کالایی استراتژیک است که حتی اگر هدف صادرات نیز نباشد باید برای سلامت مردم به آن توجه ویژه ای داشت. بنابراین به هر قیمتی شده باید مشکلات دارویی کشور را تا آخر سال جاری از نظر نوسازی صنعت و غیره حل کنیم. البته از مردم و فعالان صنعت خواستاریم که مشکلات را به صورت مکتوب به مجلس اطلاع بدهند.
از سوی دیگر در راستای تحقق صادرات دارو می بایست از ظرفیت های بسیار بالای شرکتهای دانش بینان استفاده کرد. کمک بزرگ شرکت های دانش بنیان برای رفع چالش ها در حوزه دارو غیرقابل انکار است. امروز شرکتهایی در قالب شرکتهای دانش بنیان فعالیت دارند که عمده نیازهای دارویی داخل کشور را برطرف کرده اند. در این زمینه باید تسهیلات در اختیار دانش بنیان های صنعت دارو قرار بگیرد. باید از شرکت های دانش بنیان و جوانان تشکر کنیم که امروز توانایی این را داریم که هر نوع دارو که نیاز کشور نه تنها برای تولید داخل را برطرف می کند بلکه می توان با ظرفیت های موجود صادرات هم داشته باشیم.
البته این صادرات فقط به کشورهای همسایه محدود نمی شود و می توانیم به کشورهای اروپایی نیز ارسال دارو داشته باشیم. بعضی از داروها اعم از داروهای «های تک» ایران می تواند به خیلی از کشور ها صادر شود. در رابطه با یک درصد ارزش افزوده که ۹ درصد برای صنعت دارو بوده، دولت شهریور ماه این موضوع را به مجلس ارسال کرد. این درحالی است که ابتدا باید این اقدام می شد که وقتی نیازهای دیگر کشور به یک درصد کاهش یابد، ‌مالیات بر ارزش افزوده نیز باید همان زمان انجام می شد که نشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.