صفحه اصلی / اسلایدر / عبور دلار از التهاب قیمتی؟
عبور دلار از التهاب قیمتی؟

عبور دلار از التهاب قیمتی؟

کسب و کار نیوز- سمت و سوی بازار این هفته متاثر از سه عامل بود؛ عامل اول به اخبار برجامی مربوط است. اخبار ضد و نقیض نشان می‌دهد که برخلاف طرف ایرانی که نشانه‌های مثبتی در قبال برجام از خود بروز داده، اما آمریکایی‌ها از بن‌بست در توافق صحبت کرده‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت دلار در روز گذشته حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد که از قله تاریخی خود که در ۱۱مهر به ثبت رسیده بود ۸۲۰ تومان کمتر بود و به قیمت تقریبی ۱۹ خرداد ماه بازگشت. مشاهدات از بازار نشان می‌دهد که اگرچه پتانسیل افزایشی بودن بازار وجود دارد، اما بازارساز با تزریق بیشتر ارز در حال کنترل قیمت دلار در بازار آزاد است. در این میان دو نگاه کلی در میان معامله‌گران وجود دارد.

نگاه اول حاکی از این است که بازار کشش قیمت‌های پایین‌تر را ندارد و در شرایط موجود هرچه عرضه دلار توسط بازار‌ساز انجام شود، به دلیل مبهم بودن شرایط برجام بازهم قیمت‌ها صعودی خواهد بود. اما در نگاه دوم، معامله‌گران معتقدند سیاستگذار با قدرت بیشتری تزریق انجام می‌دهد و پیش‌بینی می‌کنند که قیمت به کانال پایین‌تر نیز ریزش کند در نتیجه در حال حاضر وقت خرید نیست. از سوی دیگر، با توجه به اینکه روز شنبه بازار به صورت نیمه تعطیل بود و معاملات زیادی گزارش نشد، قیمت‌ها نیز با معاملات کم عمق تغییر می‌کرد. اما یکشنبه شرایط بازار آرام‌تر گزارش شد و از سوی دیگر تقاضا نیز توسط بازار‌ساز به خوبی پاسخ داده شد و قیمت‌ها نسبت به روز شنبه کاهشی شد.

سه عامل موثر بر قیمت دلار

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که سمت و سوی بازار این هفته متاثر از سه عامل بود؛ عامل اول به اخبار برجامی مربوط است. اخبار ضد و نقیض نشان می‌دهد که برخلاف طرف ایرانی که نشانه‌های مثبتی در قبال برجام از خود بروز داده، اما آمریکایی‌ها از بن‌بست در توافق صحبت کرده‌اند. از سوی دیگر، میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین هفته گذشته در گفت‌وگویی تاکید کرد که انتظار می‌رود مذاکرات وین بر سر احیای برجام در ماه نوامبر (آبان-آذر) یعنی بعد از برگزاری انتخابات میان‌‌‌دوره‌‌‌ای در آمریکا از سرگرفته شود. بنابراین نشانه‌های چندان مثبتی از توافق برجامی در کوتاه‌مدت مخابره نمی‌شود.

عامل دوم به وضعیت ناآرامی‌ها و فعالیت روزانه بازار اشاره دارد. به عنوان مثال نخستین روز هفته جاری، بازار تقریبا نیمه تعطیل بود و معاملات در عمق کم و با تعداد کم انجام شد. در نتیجه هر معامله قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌داد. بنابراین به نظر می‌رسد تقاضای چندانی در بازار مشاهده نمی‌شود و بازار از معاملات قوی برخوردار نیست.

اما عامل سوم نحوه مدیریت بازارساز است. به نظر می‌رسد در این شرایط بازار‌ساز به اندازه کافی منابع در اختیار دارد و با عرضه قوی، سعی در حفظ قیمت دلار و حتی کاهش آن به کانال‌های قیمتی پایین‌تر دارد. در روزهای اخیر، رئیس کل بانک مرکزی از آزادسازی دلارهای بلوکه شده خبر داد، اما تا این لحظه به نظر نمی‌رسد این امر محقق شده باشد.

از آنجا که قیمت سکه علاوه بر قیمت اونس، از قیمت دلار نیز متاثر است، کاهش قیمت دلار بر کاهش قیمت سکه اثرگذار بوده است. مشاهده بازار نشان می‌دهد که قیمت سکه در روز یکشنبه با کاهش ۱۳۰ هزار تومانی به ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.