صفحه اصلی / اسلایدر / فرسودگی تجهیزات، مانع تولید باکیفیت شده است/محرومیت صنایع از ماشین آلات تخصصی
فرسودگی تجهیزات، مانع تولید باکیفیت شده است/محرومیت صنایع از ماشین آلات تخصصی

فرسودگی تجهیزات، مانع تولید باکیفیت شده است/محرومیت صنایع از ماشین آلات تخصصی

کسب و کار نیوز- تجهیزات تولید فرسوده اند و تحریم ها در سالهای اخیر اجازه حرکت به صنایع را ندادند. ورود تجهیزات، ماشین آلات و تکنولوژی به روز و مطابق با استاندارهای دنیا می تواند تولید را از حالت رخوت و رکود خارج کند. اما شاهد هستیم تجهیزات فرسوده و عدم دسترسی تولید به ماشین آلات به روز، کیفیت کالاها و خدمات را کاهش داده و تولید مشتریان خود را حتی مشتریان داخلی را از دست داده است. لزوم صادرات کالا به دیگر کشورها تولید کالاهای باکیفیت و مناسب با نیاز روز دنیاست. فعالان اقتصادی بر این باورند اگر برجام تحقق پیدا کند می توان با ورود ماشین آلات به روز، کیفیت تولید را ارتقا داده و مشتریان داخلی و خارجی را مجدد جذب کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق گفته کارشناسان اقتصادی، تحریم‌ها، کمبود مواد اولیه و نقدینگی، نوسانات ارز، بدهی‌های معوقه به بانک‌ها، واردات و قاچاق بی‌رویه کالاهایی که در داخل تولید می‌شود، نرخ بالای مالیات، هزینه‌های سنگین آب، برق و گاز، فرسودگی تجهیزات و دستگاه‌ها و مشکلات ترخیص گمرک باعث شده بسیاری از این واحدهای صنعتی تعطیل و یا به حالت نیمه‌تعطیل در بیایند. این اتفاق منجر به بیکاری هزاران کارگر و تهدیدی برای صنعت کشور است.

با امضای برجام و رفع تحریم‌ها نه تنها ماشین‌آلات و قطعات راحت‌تر و با قیمت مناسب‌ وارد کشورخواهد شد بلکه کیفیت تولید نیز ارتقاء پیدا می‌کند. به گزارش اقتصادآنلاین، علاوه براین، هم داد و ستد به راحتی انجام می‌شود و هم حمایت و پیشتیبانی بهتری از قطعات ماشین‌آلات می‌شود اما در غیر این صورت شرایط فعلی ماندگار خواهد بود و دود آن به چشم تولید خواهد رفت. یک فعال اقتصادی با بیان ‌اینکه وارد نشدن قطعات و ماشین‌آلات، نوعی ضربه به تولید است گفت: بدون واردات قطعات و ماشین‌آلات نه تنها تولید و کارخانجات تعطیل می‌شوند بلکه تکنولوژی جدید برای نوسازی صنایع و ماشین آلات نیز وجود نخواهد داشت.

جمشید عدالتیان با تاکید براینکه با اعمال تحریم‌ها، مشکلات زیادی متوجه کارخانجات و بخش تولید کشور شد، گفت: هر چند برخی از قطعات به صورت چمدانی وارد کشور شد اما بازهم بخش تولید نیازمند واردات قطعات ماشین‌آلات برای افزایش بهره‌وری و کیفیت کالاهای تولیدی است. او با تاکید براینکه در طول سال‌های گذشته بخش تولید با گرفتاری‌های زیادی روبرو بود، اضافه کرد: وارد نشدن قطعات و ماشین‌آلات صنعتی به کشور، نه تنها موجب شد از نوسازی عقب بیفتیم بلکه انتقال تکنولوژی نیزانجام نشد. عدالتیان با بیان اینکه این مسائل مشکلات زیادی را متوجه تولیدکنندگان کرده است،به دیگر تاثیرات وارد نشدن ماشین‌آلات در تولید داخل پرداخت و گفت: افزایش قیمت تمام شده کالاها و محصولات و کاهش ظرفیت بخش تولید از دیگر موانع وارد نشدن ماشین آلات صنعتی به کشور است.

این فعال بخش خصوصی دربخش دیگری از صحبت‌هایش یکی از دلایل اصلی توسعه نیافتگی بخش صنعت کشور را محدودیت در واردات برشمرد وادامه داد: بدون ورود ماشین‌آلات و انتقال تکنولوژی‌های نو، بخش تولید و صنعت کشور از رونق می‌افتد. او اضافه کرد: این موضوع در سال‌های گذشته باعث شد خط تولید برخی کارخانجات بخوابد و تولیدکنندگان هزینه‌های هنگفتی را متحمل شوند.حتی برخی از شرکت‌ها از جمله ایران خودرو نتوانستند نوآوری داشته باشند. او کاهش تعرفه ماشین‌آلات را ضروری خواند و توضیح داد: تعرفه ماشین آلات ۴ درصد و بسیار گران است و از آنجا که این نوع کالاها به عنوان کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، قیمت تمام شده کالاها و محصولات را افزایش و همین موضوع برمشکلات تولید اضافه می‌کند. بنابراین لازم است تعرفه واردات برای رفع مشکلات بخش تولید نیز کاهش یابد.

او اضافه کرد: البته قرار بود تعرفه‌ها کاهش یابد اما هنوز تصمیمی دراین باره گرفته نشده است. عدالتیان با بیان اینکه ارز ۲۹ هزار تومانی فشار مضاعفی به واردکننده می‌آورد، گفت: در شرایطی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شده است، برای کاهش فشار به واردکنندگان بهتر است تعرفه‌ها کاهش یابد. او دربخش پایانی صحبت‌هایش، توسعه صنعتی کشور را در گرو امضای برجام و رفع تحریم‌ها دانست و افزود: با امضای برجام و رفع تحریم‌ها نه تنها ماشین‌آلات و قطعات راحت‌تر و با قیمت مناسب‌تر وارد خواهد شد بلکه کیفیت تولید نیز ارتقاء پیدا می‌کند.علاوه براین، با گشایش‌های ایجا شده هم داد و ستد براحتی انجام می‌شود و هم حمایت و پیشتیبانی بهتری از قطعات ماشین‌آلات می‌شود اما در غیر این صورت شرایط فعلی ماندگار خواهد بود و دود آن به چشم تولید خواهد رفت.

غفلت از تولید

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

یکی از عوامل اصلی افت تولید و توسعه صنعت، فرسودگی تجهیزات، دستگاه‌های تولید و نداشتن فناوری‌های نو است. با این اتفاق کالای تولید شده در داخل نمی تواند به بازارهای جهانی راه پیدا کند. عدم نفوذ کالاهای داخلی به بازارهای جهانی نیز افت ورود ارز به کشور را به همراه خواهد داشت. با کاهش ورود ارز به کشور نیز شاهد رشد نرخ در بازار ارز هستیم که چرخه آسیب رسانی به تولید را تشدید می کند. عدم واردات ماشین آلات برای تولید باکیفیت منجر به رشد قیمت کالاها می شود. چراکه به دلیل نبود امکانات و تجهیزات، تولید کاهش پیدا می کند. در بسیاری از کارخانجات فقط یک خط تولید در حال فعالیت است. همین امر به کمبود کالا منجر شده و قیمت ها را افزایش می دهد. این اقدام به کاهش قدرت خرید مردم و بقیه مشتریان کالاها منجر خواهد شد.

از سوی دیگر صنایع کوچک و متوسط همه ساله در فرمایشات مقام معظم رهبری جایگاه ویژه ای داشته است. بنابراین از نظر سیاست گذاری باید حمایت کامل از صنایع و تولید صورت بگیرد. دولت ها به حمایت مکلف هستند. بنگاه های کوچک و متوسط بیش از ۸۹ درصد بنگاه های اقتصادی کشور را تشکیل می دهند در صورتی که حمایتی که باید از این مراکز صوت نگرفته و حمایت ها مبتنی بر بنگاه های بزرگ بوده است.

البته مشکل بزرگ دیگری نیز وجود دارد. مشکل مالی تولید برای تامین و خرید تجهیزات و ماشین آلات. بانک‌ها به دنبال پرداخت وام‌های کوتاه‌مدت، گران‌قیمت و سهل‌الوصول هستند و به همین دلیل تولید در زمره فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود که معمولاً بانک‌ها با آن مشکل دارند. علاوه بر آن سیاست‌های غلط اقتصادی و سیاست‌های اشتباه در حوزه روابط خارجی به تولید ضرر بسیار زیادی وارد کرده است.

بنابراین غفلت از تولید از دو جنبه به اقتصاد لطمه وارد کرده است عدم رغبت بانک‌ها به ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان حجم تولیدات کشور را به شدت کاهش خواهد داد و در نتیجه هم‌زمان با کاهش تولید کالا، شاهد تشدید واردات و افزایش قیمت‌ها خواهیم بود و دوم اینکه تسهیلات بانکی به سمت بازار واسطه و سوداگری و رانت‌جویی هدایت خواهد شد. این نکته هم قابل ذکر است که هرگز با اجبار، پول‌ها به سمت تولید هدایت نشده‌اند که این بار هم با دستور چنین اتفاقی رخ دهد. هیچ‌گاه بانک‌ها زیر بار دستور نمی‌روند و به دلیل ضعف نظارت بانک مرکزی راه دور زدن قانون را پیدا می‌کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.