صفحه اصلی / اسلایدر / خاندوزی: ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل اوراق بدهی دولت گذشته را پرداخت کرده‌ایم/رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۱ درصد رسید
خاندوزی: ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل اوراق بدهی دولت گذشته را پرداخت کرده‌ایم/رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۱ درصد رسید

خاندوزی: ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل اوراق بدهی دولت گذشته را پرداخت کرده‌ایم/رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۱ درصد رسید

کسب و کار نیوز- سخنگوی اقتصادی دولت گفت: 70 هزار میلیارد تومان اصل اوراق بدهی دولت گذشته را پرداخت کرده ایم و انتشار اوراق هم کاهش پیدا کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت صبح امروز ( دوشنبه ۱۱ مهر) در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: اگرچه وضعیت رشد اقتصادی کشاورزی منفی است اما نسبت به آن عدد بزرگی که در گذشته وجود داشت در وضعیت بهتری قرار داریم. تورم ماهانه این بخش هم در وضعیت بهتری قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: در ماه های اخیر روند نامناسبی در حوزه رشد تولید صنایع بزرگ کشور وجود داشت، که هم اکنون این حوزه وضعیت بهتری پیدا کرده و به مثبت ۶.۷ درصد رسیده است. بیشترین افزایش تولید هم به صنایع خودروسازی و قطعات مربوط می‌شود.

خاندوزی اضافه کرد: یکی از دلایل رشد تولید در بخش ماشین آلات کشور، به بهبود بحث سرمایه گذاری اقتصادی مربوط است. کاهش قطعی برق هم به رشد تولید در صنایع بزرگ کشور کمک کرده است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات دولت در بحث انضباط مالی، افزود: در شش ماهه نخست سال جاری کمتر از ده هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده کرده ایم که این عدد در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

خاندوزی تاکید کرد: ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل اوراق بدهی دولت گذشته را پرداخت کرده ایم و انتشار اوراق هم کاهش پیدا کرده است. وی ادامه داد: در مورد فروش نفت توافقاتی با چین صورت گرفته است که پس‌ از محقق شدن گزارش آن به مردم خواهد رسید.

خاندوزی درباره کمیته رصد تورم  تاکید کرد: کنترل تورم اولویت دولت برای کشور است چراکه ۴ سال تورمی را داشتیم و به همین دلیل وجود این کمیته مساله درستی  بوده است. سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: بنا شد به صورت هفتگی متغیرهایی که موجب تورم می شود رصد و گزارش آن به رئیس جمهور و وزرا ارائه شود. 

وی گفت: ثبات و چشم انداز بازار سرمایه برای دولت همواره مهم بوده است، متاسفانه از خرداد ماه اتفاقی رخ داد که علاوه بر کل جهان بر ما هم اثر گذاشت، ناآرامی ‌های اخیر هم چشم انداز منفی را بیشتر می‌کند.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت:کاهش قطعی برق و اقدامات حمایتی دولت از تولید موجب شد تا رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۱ درصد برسد.

به گزارش خبرنگار مهر سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری که امروز برگزار شد گفت: در ابتدای سال وضعیت تولید منفی ۶بوده که در شهریور ماه سال جاری به مثبت ۶ رسید. همچنین کاهش قطعی برق و اقدامات حمایتی دولت از تولید موجب شد تا رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۱ درصد برسد.

کاهش ۲۴ درصدی تورم تولید کننده

وی ادامه داد: تورم تولیدکننده وضعیت بهتری دارد به طوری که این عدد از ۷۳ درصد تورم تولید کننده در بهار سال گذشته به ۴۹ درصد در بهار امسال کاهش یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: دولت در اصلاحات اقتصادی ابتدا خود را مسئول می‌داند، به همین دلیل امسال از تنخواه کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان استفاده شد که این رقم در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان بود.

تسویه ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل

خاندوزی خاطرنشان کرد: دولت موفق شد ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل بدهی دولت قبل را تسویه کند؛ همچنین مساله رشد ۵۳ درصدی خرید گندم و تسویه کامل با گندمکاران در این مدت کوتاه بی سابقه بود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره قرارداد ۲۵ ساله با چین گفت: در راهبرد دولت اقتصادهای مؤثر مانند چین بسیار مهم بوده و در موارد مختلف همکاری‌های مؤثری در حال شکل گیری است اما گزارش عملکرد را باید بعد از اجرا داد.

خاندوزی با تاکید براین موضوع که کنترل تورم اولویت اول اقتصاد کلان دولت است و تصریح کرد: انتظار اقتصادانان و فعالان اقتصادی نیز همین است، در دیدار هشتم شهریور طبق تاکید رهبر انقلاب باز هم کنترل تورم مورد تاکید قرار گرفت.

پایش مستمر تورم توسط دولت و بانک مرکزی

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: رصد هفتگی کمیته تورم توسط بانک مرکزی و پایش مستمر و هفتگی انجام می‌شود و هدف این است که تا مسیر پایان سال تورم را رصد کنیم و گزارش آن را یک هفته در میان به رئیس جمهور ارسال کنیم.

خاندوزی با اشاره به وضعیت بورس گفت: ثبات بازار سرمایه همواره برای رئیس جمهور مهم است، بسته ۱۰ بندی در دو ماه انتهایی سال گذشته و دو ماه ابتدایی سال جاری مثبت بوده اما با شروع خرداد و ریزش کامودیتی ها بازار به ریزش و نوسان ادامه داد و شایعه‌ها بر آن دامن زده و در روزهای اخیر هم اغتشاشات باعث ریزش و نوسان بورس شده است اما بازار اکنون بسیار ارزنده بوده و واریز اول صندوق تثبیت اجرایی شد.

وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع کسری بودجه گفت: دولتی که دارایی گران بهایی دارد نباید کسری بودجه داشته باشد و مقاومت برخی دستگاه‌ها در ادامه روند کسری بودجه مؤثر بوده و دولت دیگر در این باره مماشات نمی‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اغتشاشات روزهای اخیر گفت: دیروز مذاکره‌ای با وزیر ارتباطات داشتیم تا برای معافیت‌های مالیاتی به کسب و کارهایی که از اغتشاشات ضربه خوردند فکری شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.