صفحه اصلی / اسلایدر / روستاییان بیشتر از شهری‌ها تحت فشار تورم هستند/فشار تورمی بر روستانشین ها
روستاییان بیشتر از شهری‌ها تحت فشار تورم هستند/فشار تورمی بر روستانشین ها

روستاییان بیشتر از شهری‌ها تحت فشار تورم هستند/فشار تورمی بر روستانشین ها

کسب و کار نیوز- بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه شهریور ۱۴۰۱ در حالی برابر ۴۹.۷ درصد است که این نرخ برای دهک اول برابر ۶۰.۱ درصد و برای دهک دهم برابر ۴۳.۸درصد بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماهه و نرخ تورم نقطه‎‌ای برای خانوارهای روستایی بیشتر از شهری ها بوده است. تورم نقطه‎‌ای برای خانوارهای کشور در شهریور ۱۴۰۱، ۴٩,٧ درصد می ‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان آذربایجان غربی با ۵٧.٩ درصد و کمترین آن مربوط به استان بوشهر با ۴۴.۶ درصد است.

تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کشور نیز ۴٨,۴ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان اردبیل (۵۶.۵درصد) و کمترین آن مربوط به استان بوشهر (۴١.٣ درصد) است. تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی ۵۶,٣ درصد می ‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان‌ هرمزگان (۶۴.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان یزد (۴٧.٠ درصد) است.

همچنین در شهریور ماه ۱۴۰۱،  نرخ تورم ماهانه درحالی برای خانوارهای کشور ۲.۲درصد می‌باشد که بیشترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌ لرستان با ٣.٣ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان مرکزی با ٠.٨ درصد است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان لرستان  با ٣.٢ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان مرکزی با ٠.۶ درصد است. بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی در شهریور ماه ۱۴۰۱ نیز، مربوط به استان‌ زنجان با ۴.٣ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان های کرمان و سمنان با ١.٠ درصد می‌باشد. در این ماه استان گیلان با تورم ماهانه ٠.٣درصد مواجه بوده است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ١۴٠١ ، برای خانوارهای کشور به عدد ۴٢,١ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۴٧.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (٣٧.٩ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ١۴٠١ ، برای خانوارهای شهری به عدد ۴١,۵ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان مازندران (۴۶.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٣۶.٩ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ١۴٠١ ، برای خانوارهای روستایی به عدد ۴۵,٣درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان قزوین (۵٠.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­‌ همدان (٣٨.١درصد) است.

دلایل ناکامی در مهار تورم

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

روش های کاهنده تورم تا به امروز رنگ واقعیت به خود نگرفته است. در چهار دهه اخیر روستانشین ها بیشتر طعم تورم و گرانی ها را چشیده اند. دولت نیز در همین شش ماهه سال خود به دنبال افزایش قیمتها بوده است. نقدینگی افزایش یافته و گزینه های دولت برای عبور از تورم بی اثر بوده است.

روستایی ها دچار محرومیت جدی هستند. افراد روستانشین در این روزها برای اینکه بتوانند به امکانات دسترسی پیدا کنند هزینه های بیشتری می پردازند. به عبارتی هر چه از مراکز شهری دور می شویم مردم متحمل هزینه های بیشتری می شوند. روستانشین ها به دلیل محرومیت، ارزاق عمومی را نسبت به شهرها گران تر می خرند و فشار تورمی بر روستایی ها پابرجاست. دولت نتوانست مکانیزم توزیع منابع در کشور به لحاظ عدالت و انصاف را تعریف کند. این موضوع در شرایط امروز و سخت اقتصادی نمود بیشتری پیدا کرده است.

دولت باید مکانیزم های کاهنده تورم را به صورت جدی دنبال کند. متاسفانه روستاها رفته رفته در چهار دهه گذشته به سمت محرومیت رفته و دسترسی به ارزاق به شدت دچار محدودیت شده است. موتورهای کاهنده تورم نمود نداشته است. نتایج نشان می دهد کاری برای مهار تورم انجام نشده و تاثیر آن بر سفره ها دیده نمی شود. کارهایی که دولت برای مهار تورم انجام می دهد باید در سفره مردم دیده شود. در حال حاضر با افزایش قیمت تخم مرغ و مرغ روبرو هستیم. در بسیاری از کالاهای دیگر نیز نوسانات بالایی داریم. این نشان می دهد تورم نه تنها کنترل نشده بلکه گرانی ها همچنان ادامه دارد و شکاف تورمی شهرنشین ها با روستانشین ها زیادتر شده است.

پیش بینی ها حاکی از آن است که حداقل تا یک سال آینده اتفاق خاصی در کشور نخواهد افتاد؛ به این معنا که ما رشد تورم را خواهیم داشت و باید برای حفظ قدرت خرید حقوق بگیران و افزایش مستمری و دستمزد نیروی کار اینکار را تکرار کنیم. مخالفان این طرح به جای اینکه در حال حاضر در صدد متوقف کردن این مساله باشند به دنبال کنترل تورم در کشور بروند. تا مادامی که این بیماری ها علاج نشود ما برای های دیگر نمی توانیم نسخه پیدا کنیم.

موضوع دیگری که ایجاد تورم در اقتصاد می‌کند، نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از شوک‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که شرایط اقتصاد کشور را با بحران روبه‌رو می‌کند مثل تحریم‌ها. تحریم‌ها که یکی از عوامل اساسی تورم سال‌های بعد از انقلاب در اقتصاد کشور است، گرچه ساختاری نیست و ناشی از مدیریت نیست، اما همیشه اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده و در دو بخش واقعی و غیرواقعی که همان بار روانی در جامعه هست، تورم را به شدت بالا برده است.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.