صفحه اصلی / اسلایدر / صدور ۶۰ مجوز در بازار سرمایه در یک‌ سال اخیر
صدور ۶۰ مجوز در بازار سرمایه در یک‌ سال اخیر

صدور ۶۰ مجوز در بازار سرمایه در یک‌ سال اخیر

کسب و کار نیوز- وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی دبیرستان پسرانه شهید فخری‌زاده‌ گفت: 60 مجوز جدید در بازار سرمایه صادر شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، امروز در اولین روز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی دولت با حضور در دبیرستان ۸۰ ساله پسرانه شهید فخری‌زاده‌ در خیابان منوچهری تهران حاضر شده و با نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی در جمع دانش‌آموزان این مدرسه سخنرانی کرد. وی سپس به صورت نمادین در کلاس درس فیزیک یازدهم رشته ریاضی دقایقی حاضر شده و در جمع دانش‌آموزان این مدرسه قرار گرفت و سوالاتی از دانش‌آموزان و دبیر کلاس پرسید.

خاندوزی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید خطاب به دانش‌آموزان گفت: شما در مدرسه باید خوب درس بخوانید و دانش عمیق پیدا کنید و تحلیل‌های شما نسبت به آحاد جامعه بالا برود. وی اضافه کرد: رئیس‌جمهور در سفر اخیر که در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شده بود، خطاب به روسای جمهور کشورها گفت برخی کشورها با دو گونه با سایر کشورها صحبت می‌کنند؛ اگر موردی در کشور خودشان اتفاق بیفتد، به یک گونه دیگر صحبت می‌کند اما اگر در مورد کشورهای آفریقایی یا دیگر کشورهای توسعه‌نیافته باشد جور دیگری صحبت می‌کنند. به خاطر اینکه اخلاق و عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خانه نیاموخته‌اند و برخی روسای جمهور حتی تا مجمع سازمان ملل هم این مسئله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت نمی‌کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: آدم‌های کمی تربیت شده‌اند که اخلاق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سطح خانه تا سطح جامعه رعایت کنند، دانش‌آموزان باید دانش و اخلاق و عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی بیاموزند و سعی کنند دانش عمیق یاد بگیرند، چون دانش سطحی و کم خاصیت که بعد از امتحان فقط نمره گرفته و مسئله پایان می‌یابد فایده‌ای نخواهد داشت.

خاندوزی افزود: در حال حاضر تعداد زیادی مهندس و دکتر در سطح جامعه داریم که به لحاظ تحلیل و فکر عوام‌اند و مانند یک آدم فرهیخته و همراه با تحقیق صحبت نمی‌کنند. وی ادامه داد: عده‌ای هستند مدارک خوبی هم گرفته‌اند، اما عالم نیستند در ماجرای اخیر که در کشور روی داد بسیاری از تحلیل‌ها در شبکه‌های اجتماعی محتوا نداشته و بسیار سطحی بود و عمیق نبود و بسیاری از تحلیل‌ها فاقد مستندات بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: دانشجویان و دانش‌آموزان باید سطح دانش و تحلیل خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عمیق کنند و خوب درس بخوانند و انسان‌هایی که خوب فکر می‌کنند می‌توانند راست و دروغ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از هم تمیز دهند. درس خواندن شما باید به درد زمانه خودتان بخورد، البته نقدی که وجود دارد برخی از درس‌هایی که ارائه می‌شود که به درد جوان امروز نمی‌خورد.

خاندوزی اضافه کرد: به عنوان مثال از سال ۹۷ و ۹۸ بخش زیادی از جامعه درگیر سهامداری در بورس شدند، حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر وارد بازار سرمایه شدند، در حالی که قبلا در مجموع کمتر از ۱۰ میلیون نفر در این بازار حضور دارند و بازار سرمایه هر روز با افزایش و کاهش تولید صنایع مختلف مرتبط است و این افراد نیازمند به تحلیل دقیق هستند. البته برنامه آموزشی هم این تحلیل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دانش‌آموزان نمی‌دهد بنابراین باید دانشی فرا بگیرید که به درد شما بخورد.

وی افزود: بر فرض یک نفر صد میلیون تومان به شما بدهد، شما چه کار می‌کنید؟ ممکن است در روز اول با دوستان خود فست فود بخورید، اما عده‌ای ممکن است به فکر سرمایه‌گذاری این مبلغ بیفتند که برایشان فایده داشته باشد و همچنین این سرمایه‌گذاری به نفع کشور هم باشد، بنابراین باید هم خوب درس بخوانید و هم مهارت‌های اقتصادی بیاموزید. بعد از فارغ‌التحصیلی بسیاری اتفاقات می‌افتند که در نظام آموزشی با آن روبرو نشده‌اید. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: سند تحول آموزش کمک می‌کند که هم شما دانش‌آموزان و هم نسل‌های بعدی برای ساختن ایران آباد مستقل و عزیز آماده شوید.

خاندوزی سپس در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در مورد برنامه‌دولت برای ماندگاری مردم در بازار سرمایه گفت: از سال گذشته شورای عالی بورس جلساتی داشته و در حوزه نظارتی در بازار سرمایه که مورد ایراد سهامداران بود، اصلاحاتی انجام شده زیرا  گلایه داشتند، عده‌ای در بازار سرمایه با تولید اطلاعات غلط آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فریب می‌دهند در نتیجه سامانه برخط و دقیق عملکرد بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رصد می‌کند.

وی افزود: در حوزه انحصارات در بازار سرمایه نیز ورود کردیم و سهامداران از این مسئله شاکی بودند، مجوزهایی به افراد متقاضی قبلا داده نشده بود، اما سازمان بورس فشار زمینه‌ای فراهم کرد، زمان صدور مجوزها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش داد. در این مدت ۶۰ مجوز جدید برای بازار سرمایه صادر شد و سطح مجوزها کاهش یافت. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: برای اولین بار در حوزه مسکن از ریت‌ها (ابزاری برای تامین مالی مسکن) استفاده شد و برای اولین بار عملیات ریت‌ها در بازار مسکن آغاز شد؛ گرچه اندازه و مقیاس آن بزرگ نیست و زمان می‌برد تا به نتیجه برسد، اما نوید خوبی به بازار مسکن می‌دهد.

خاندوزی اضافه کرد: ‌نااطمینانی‌هایی که در داخل و خارج بازار روی می‌دهد، بر روی بورس اثر می‌گذارد و سرریز می‌شود، البته هنوز رونق بازار سرمایه محقق نشده است. وی همچنین در پاسخ به سوالی که آخرین باری که در مدرسه حاضر شده است، گفت:‌من غیر از سال گذشته که به دلیل مشکلاتی نتوانستم، هر سال در روز اول مدرسه به مدارس فرزندانم می‌رود و حال و هوای روز اول مهر دوست‌داشتنی است. امروز هم دیدم پدر و مادرها دست و بچه‌های خود گرفته و به مدرسه می‌آورند. فضایی پر از انرژی و امید در مدارس شکل می‌گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد حضور در دبیرستان شهید فخری‌زاده گفت: بدون هیچ تعارفی شهید فخری‌زاده از الگوهای دوست‌داشتنی و الهام‌بخش برای نسل جوان، دانش‌آموزان و دانشجویان است. هم در حوزه اخلاق و تعهد به کشور و هم نقشی برای فناوری هسته‌ای داشته است. باید این الگوها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بچه‌ها معرفی کنیم. خاندوزی همچنین مقابل پرسشی که چه خبر خوبی برای جامعه فرهنگیان دارد افزود: یکی از نقاط آسیب در طول سال‌های قبل ضربه‌ای بود که به بانک سرمایه متعلق به فرهنگیان وارد شد که البته آن هم ناشی از سوء مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان بوده که مسئولیت بانک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده داشت، اما با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه اصلاحی برای بانک سرمایه در پیش گرفتیم، زیرا این تنها بانکی است که به شبکه فرهنگیان کشور تعلق دارد. ترازنامه بانک سرمایه در حال حل و فصل است و منافع این بانک باید به فرهنگیان این کشور برسد.

وی اضافه کرد: تعاملات سواد مالی بین وزارت اقتصاد و وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود، کارگروهی در این زمینه تشکیل شده که در قالب المپیاده‌ها بتوانیم سواد مالی دانش‌آموزان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا ببریم تا از وقایع اقتصادی، تحلیل درست داشته باشند. وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر جاماندگان سهام عدالت گفت: معاونت حقوقی مجلس در جهت رفع اختلاف بین دولت و مجلس در زمینه سهام عدالت جاماندگان است که امیدواریم زودتر این اختلاف رفع شده و تکلیف جاماندگان روشن شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.