صفحه اصلی / اسلایدر / بعد از برق، احتمال قطعی گاز تولید و صنعت در زمستان قوت گرفت/زنگ خطر کمبود کالا با جیره‌‌بندی انرژی
بعد از برق، احتمال قطعی گاز تولید و صنعت در زمستان قوت گرفت/زنگ خطر کمبود کالا با جیره‌‌بندی انرژی

بعد از برق، احتمال قطعی گاز تولید و صنعت در زمستان قوت گرفت/زنگ خطر کمبود کالا با جیره‌‌بندی انرژی

کسب و کار نیوز- قطعی برق در تابستان ضرر و زیان بالایی را متوجه تولید و صنعت کرد. این در حالی است که احتمال قطعی گاز تولید و صنعت در زمستان هم قوت گرفته است. با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی به دلیل فصل سرما، اولین راهکار قطعی گاز صنایع است. آنطور که یکی از نمایندگان مجلس گفته است عدم تغییر در افزایش تولید گاز طبیعی و افزایش مصرف گاز خانگی، صنایع را در معرض قطعی گاز قرار داده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه تولید و صنعت در کشور ما به دلایل مختلفی در سالیان اخیر زمین گیر شده اند. تولید کاهش یافته و حتی در بازار داخلی نیز مشتری چندانی ندارند. حال با جیره بندی انرژی در بخش صنایع، انتظار می رود همان مختصر جانی که تولید و صنعت مانده نیز تحلیل رود. افزایش مصرف گاز خانگی و عدم افزایش تولید در فصل سرما ‌باعث شده تا هر ساله شاهد محدودیت و یا قطع گاز نیروگاه‌ها و صنایع باشیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز خبر از قطعی برق صنایع داده است.سهمیه‌بندی گاز صنایع می‌تواند به بدنه اقتصاد کشور آسیب جدی وارد کند. از سوی دیگر با جیره‌بندی گاز صنایع، قیمت تولید و تمام شده محصولات افزایش پیدا می‌کند.

هفته گذشته بود که جواد اوجی، وزیر نفت گفت: در زمستان برای آنکه تولید صنایع و نیروگاه‌ها کاهش نیابد از گاز طبیعی به سوخت مایع می‌رویم و از همین جهت لازم بود ذخیره سازی سوخت مایع به حد کافی موجود باشد.با وجود آنکه وزیر نفت بر کاهش زیان صنایع تاکید دارد، اما بر اساس آمار و شواهد به نظر می‌رسد جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع آنقدر هم بی هزینه نیست و خسارات زیادی را در سال‌های گذشته در کشور به جا گذاشته است. نکته اساسی اینجاست که این سوخت مایع به صنایع ضربه می‌زند. البته به جز آسیب به صنایع ما مشکل صادرات را نیز داریم، منافع صادراتی گاز مایع بیشتر است.پتروشیمی به عنوان اولین صنعت از جیره‌بندی گاز زیان خواهد دید. البته با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از صنایع پتروشیمی خوراک گازی دارند و محصول تمام شده را نیز می‌توانند صادر کنند. این جیره بندی باعث زیان هنگفت صنایع خواهد شد.

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان در مجلس گفت: فکر می‌کنم با توجه به مصرف روزافزون گاز در بخش خانگی و عدم تغییر در افزایش تولید گاز طبیعی است که گاز صنایع قطع شود.تلاش‌هایی برای افزایش تولید اما منتهی عملی نمی‌شود.نخعی اظهار کرد: پیک مصرف ما حدودا ۱۵۰ میلیون متر مکعب است بعید است که بتوان جبران کرد و بیشتر باید مدیریت مصرف داشت.این عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: فکر می‌کنم با شرایط فعلی برنامه‌ جیره‌‌بندی برای صنایع خواهیم داشت.

تامین انرژی چالش مهم صنایع

آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن

قطعی برق و گاز موضوع جدیدی در تولید و صنعت نیست. هر زمانی مصرف اوج بگیرد تولید و صنعت اولین قربانی اوج مصرف می شوند. مشکل قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان همیشگی بوده و ادامه دارد. حتی قطعی دو گانه نیز وجود داشته است. یعنی همزمان هم برق و هم گاز صنعت قطع شده است. از تبعات اولیه قطعی انرژی و نیرو در صنعت، تعطیلی واحدهای صنعتی است. تولید از برنامه عقب می افتد.

تعهدات را به موقع نمی تواند برای مشتریان تولید کند. بازپرداخت های مالی عقب می افتد. توانایی پرداخت اقساط با مشکل مواجه می شود. حقوق پرسنل و کارگران عقب می افتد و نیروی کار از گردونه فعالیت خارج می شود. صنایع در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز و حتی در برخی موارد کمبود برق مواجه هستند. این کمبود انرژی تأثیر منفی در تولید و بهای تمام شده محصولات دارد به همین دلیل باید چاره‌اندیشی جدی در این خصوص انجام شود.

از سوی دیگر قطعی های بدون اطلاع خسارات زیادی به دستگاههای تولید و مواد اولیه وارد می کند. مانند قطعی های بدون برنامه ریزی برق، در قطعی های گاز نیز واحدهای تولیدی با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند. تولید مختل می شود. یک راهکار در رابطه با قطعی برق این بوده که نیروگاه های کوچک مقیاس ایجاد شود تا به سیستم کشور وصل شود. از این طریق برق صنایع تامین شود. در مورد گاز نیز این مدل برنامه ها در دست بررسی است.

اما این اتفاقات و کم کاری در تولید برق و گاز در حالی می افتد که کشور ما دومین تولیدکننده گاز دنیا است. ما انرژی را به عنوان مزیت به سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در کشور معرفی می کنیم. اما خودمان از کمبود آن در مضیقه هستیم. صنایع به دلیل کم کاری در تولید انرژی در ضرر و زیان هستند. این تحولات بی اعتمادی و خسارات زیادی را موجب می شود. به همین دلایل تولید داخلی با افزایش قیمت تمام شده کالا، توانایی رقابت در بازارها را نیز ندارد.

چالش تأمین نقدینگی برای حفظ سطوح تولیدی صنایع و همچنین تأمین انرژی دو چالش مهم صنایع به شمار می‌رود که باید در کنار مسائلی چون رفع تحریم‌ها و موانع صادرات مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که در فرآیند تولید علاوه بر هزینه‌هایی مانند سربار تولید، هزینه‌های دیگری مثل هزینه‌های صادراتی، فرسوده بودن تجهیزات، پایین بودن بهره‌وری و به‌روز نبودن فناوری باعث افزایش بهای تمام شده تولیدات می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.